Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra förslag. Ska göra lite research!PatrickSthlm sa:Hade samma problem som du och löste det genom att köpa en Norröna Lyngen down 750. Den ska funka både som förstärkningsplagg på berget när man sitter still samt på resan och i byn på kvällarna. Den har huva och är packbar i sin egen ficka. Den känns varmare än patagonian som även jag hade hemma på prov i våras. Körde med en standard peak performance dunjacka som är likvärdig den patagonia som du hänvisade till. Tycker den är för kall. Både på berget men också som enda resjacka.
Lyngen jackan hittar du för 2099kr hos tindeberg, i L, XL och XXL.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=816961
Ja både och kommer jag inte ha. Just nu brukar jag ha antingen eller, beroende på väder.Pimpelgas sa:Det blir för varmt att ha en dunjacka under skalplagget när man turar och åker skidor. Men den kan vara skön att plocka fram när man sitter ner och pustar ut efter klättringen.
Men alla medicinskt utbildade som jobbar i alpin miljö som jag pratat med och träffat under åren säger att det är en seglivad "urban" legend. Du förlorar (grovt) värme från huvudet i proportion till ytarea på precis samma sätt som i alla andra kroppsdelar.LawndartGustav sa:När det krisar vill du ha huvan. Folk säger ju att man tappar allt från 50-90% av värmen via huvudet så nog fan vill man ha möjlighet till dnu runt knoppen
Är det inte så att kroppen prioriterar vissa delar för värme om det bilr underskott och det blir huvud och torso som får tillskottet och det tas i första hand från händer och fötter för att sedan flyttas inåt mot torso.Vattendroppe sa:Men alla medicinskt utbildade som jobbar i alpin miljö som jag pratat med och träffat under åren säger att det är en seglivad "urban" legend. Du förlorar (grovt) värme från huvudet i proportion till ytarea på precis samma sätt som i alla andra kroppsdelar.LawndartGustav sa:När det krisar vill du ha huvan. Folk säger ju att man tappar allt från 50-90% av värmen via huvudet så nog fan vill man ha möjlighet till dnu runt knoppen
Vad jag förstått från dem härstammar det missförståendet sannolikt från det faktum att det är enkelt att klä på sig på resten av kroppen, men huvudet är lite "knepigare". Och är man påpälsad som en polarforskare på kroppen bortsett från knoppen är det inte så konstigt om en blir förbannat kall på huvudet!
För lite snabbt framgooglade referenser, se t ex här, här, eller här.
Har fortfarande inte läst länkarnaVattendroppe sa:@ake_astrom Läs länkarna
I korthet: När kroppen stänger ner cirkulation minskas också den totala aktiva kroppsytan accordingly. Men innan huvudet är ens 50% av ytan (och därmed 50% av värmeförlusten) ska du vara utan både armar och ben.
Visst hjälper det att värma huvudet, men inte mer än någon annan kroppsdel. Huvudet står för ~10% av den totala värmeförlusten, inte mer (förutsatt att du inte börjat bli allvarligt köldskadad).
Tänk ett varv till =) Om du blir kall om händer eller armar stängs cirkulationen av och värmeförlusten slutar. Huvudet däremot blir svårt att stänga av cirkulation till. Dessutom är en väldigt stor procent av kroppens blod i huvudet och cirkulerar hela tiden i jämförelse med t.ex. en arm även om armen skulle uppta samma procent i kroppsyta, är iaf så man räknar vid brännskador.Vattendroppe sa:...
Visst hjälper det att värma huvudet, men inte mer än någon annan kroppsdel. Huvudet står för ~10% av den totala värmeförlusten, inte mer (förutsatt att du inte börjat bli allvarligt köldskadad).
...vill du ha en varm jacka skulle jag tagit norrönan alla dagar i veckan. Hade en patagonia hemma på prov. Blev retur. Känns inte tillräckligt varm.klassy sa:Beställde Patagonia Down Sweater Hoody,
Den där Norrönan kanske är bättre, men jag är ett litet fan av Patagonia...
Diskussionen kan ju fortgå, men jag köpte med huva, eftersom att jag vill ha den extra värmen och jag har en tunnare syntetisk puffy utan huva!
Vilket ju är precis det enda jag sagt ocksåLawndartGustav sa:Sen håller jag med om att huvudet inte står för 50% men är fortfarande en kritisk del[...]
Precis som du säger är fillpower inte allt. Nu var det ett tag sen jag såg falketind och dewline men är ganska säker på att de är snäppet tunnare än lyngen och relativt jämförbara med mr dunfri som jag tänker är den jackan du har idag(?). Den sista jackan har jag inte hållt i men den ser ju tun ut på bilden. Sen kan det vara bra att tänka på att alla dessa jackor (inklusive lyngen) har genomsydda kanaler. Promenera med hunden är nog inga problem men inget för vintercampning, vilket inte verkar spela ngn roll i detta fallet.Pillard sa:Kapar tråden lite. Jag funderar på att skaffa något som är rejält varmt. Idag har jag två olika primaloftjackor att använda vid vanlig skidåkning, två st Houdinis med 50 och 100g/m2. Den varmare av dessa räcker gott och väl under en skaljacka åtminstone ner till -15. Det jag är på jakt efter är en som man kan ha när man behöver göra längre pauser osv så man verkligen vill kunna hänga på något riktigt varmt utanpå skalet. Den ska också kunna funka hemma på hundpromenader osv utan skalet. Där funkar inte den varmaste primaloften när man kommer ner mot nollan ens.
Hur kan man jämföra hur varma de mer rejäla dunjackorna är? Fill power verkar ju inte direkt gå att översätta rakt av till faktisk isolering utan mer till kvalitet på dunet? För att utreda hur varm den är måste man väl kombinera fill power med faktisk mängd också?
Var in på Norröna idag och klämde på Lyngen 750 men vill liksom jämföra värmenivån med t.ex
https://www.outdoorexperten.se/p-36730-norrna-falketind-down750-hood-jacket-men.aspx
https://www.addnature.com/mountain-equipment-dewline-hooded-jacket-men-marine-692748.html
https://www.addnature.com/the-north-face-trevail-hoodie-men-shady-blueurban-navy-690038.html
Japp, det är en dunfri som är den tjockare och den tunnare heter Suprima och har 40g primaloft. Dunfri klarar ju inte alls vind eller väder ens under 5+ om man inte har skal utanpå. Kan man anta att Lyngen tex är rejält mkt varmare?johanalfred sa:Precis som du säger är fillpower inte allt. Nu var det ett tag sen jag såg falketind och dewline men är ganska säker på att de är snäppet tunnare än lyngen och relativt jämförbara med mr dunfri som jag tänker är den jackan du har idag(?). Den sista jackan har jag inte hållt i men den ser ju tun ut på bilden. Sen kan det vara bra att tänka på att alla dessa jackor (inklusive lyngen) har genomsydda kanaler. Promenera med hunden är nog inga problem men inget för vintercampning, vilket inte verkar spela ngn roll i detta fallet.
Om det är mr dunfri du har och ska komplettera skulle jag köra på lyngen av dessa alternativ. Sen är ju passform och sånt viktigt såklart.
//johan
Cool! Vilken modell har du?sjo_orret sa:Kollade upp vad jag har för jacka. Den är specad till 550g totalt (storlek M med huva) varav 200g är dun. Genomsydd. Det är en riktig vinterjacka i sig självt, men långt ifrån polarmodellerna. Den är för varm för att cykla mer än 2km i -15 med. Funkar bättre till långsam promenad i -15 med typ en tunn fleecetröja under. Tycker den är tillräckligt liten och packbar för att följa med som förstärkningaplagg på toppturen. Drar den över skaljackan vid längre stopp. Används mest som fikaplagg, men har åkt i den några gånger på kallt och blåsigt kalfjäll och det har funkat bra. Passar mina behov. Känner inte att jag skulle vilja ha varken kallare eller varmare. Lyngen750 verkar ligga på ca 400g och borde vara aningens mindre varm än detta då.
Montane North Star. Lite äldre modell (skärm på huvan) som nu verkar vara ersatt av en lite lättare modell med förenklad huva "Northstar light".Pillard sa:Cool! Vilken modell har du?
Ah, tackar. Den nyare verkar ha 210g dun. Bra att få en referenspunkt att jämföra andra modeller med ocksåsjo_orret sa:Montane North Star. Lite äldre modell (skärm på huvan) som nu verkar vara ersatt av en lite lättare modell med förenklad huva "Northstar light".Pillard sa:Cool! Vilken modell har du?
Cumulus hade ju crazy ratio på totalvikt kontra dunviktVattendroppe sa:@Pillard http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/jackets
Men glöm inte att det är stor skillnad på dun. 200g fp1000 är mycket varmare än 200g fp600 t ex. Cumulus använder fp850 i sina jackor har jag för mig.
Haha! Jag tror inte att vi kan utgå från någonting faktiskt i den här frågan men det var allt jag klarade av. Får du för dig att sätta ihop en sån så borde du ju få den publicerad som "guide" på Freeride. Vore ju sjukt nice att kunna jämföra isoleringsförmågan mellan olka material osv. http://www.adventurepoet.com/adventure/gear-tips/outdoor-gear-insulation-ratings-explained/ här fanns ännu ett begrepp som man visst kan blanda in också...Vattendroppe sa:Du antar dock att förhållandet är linjärt, kan vi verkligen utgå från det? Vi får se, jag kanske hackar ihop någon modell ikväll/i dagarna om jag tröttnar på julgodis och datorspel :p