Hvilken lengde??

freeride_nu

Aktiv medlem
Hvilken lengde??
Jeg skal kjøpe meg et telemarkski, men er litt usikker på lengden:
Jeg er 177 og 72 kilo. Har funnet meg et par "timeglass-ski", og kan bare velge mellom 180cm og 190cm.
Jeg har ikke kjørt så veldig mye men synes det er morsomt å kjøre i løs-snø, fort i bakke, hoppe og kosekjøring.

Håper noen kan hjelpe meg!
Takk!!!

Hvilken lengde??
Ski måler litt forskjellig avhengig av fabrikanten. Kjører nå på en ski som rekker meg "litt høyt på panna". Denne lengden føler jeg meg vel på. Har før kjørt på ski mellom 200 og 193 er selv 186. Har ikke mistet stabiliteten på mine nye ski så lenge skien er på kant, og dem er lette å få med seg når det er bratt og mye pudder.

Hvilken lengde??
Helst skall man förståss provåka bägge längderna, men i brist på detta kan ju råd av självutnämnda experter i cybervärlden hjälpa till. För att dessa nätburna prylekvilibrister skall kunna uttala sig med sedvanlig precision behövs dock lite mer data. Vad är det för skidor (märke, modell), är du duktig, kör du fort, vilken typ av förhållanden vill du ha optimal prestanda i?

Själv rekomenderar jag direkt 190, med det är mer baserat på hur jag själv åker, fort ofta i uppkörda förhållanden. Jag skulle kunna komma med en lång utläggning om varför telisskidor bör väljas lite längre (än motsvarande alpinskidor) men sparar detta till ett annat tillfälle.

HWC HitMe,

Mannen, Myten, Materialförvaltaren.

Hvilken lengde??
Skiene er av type Fischer Drs 935
mål: 93-63-93
Liker veldig godt å kjøre i løssnø, men å kjøre fort i bakke er også fantastisk. Skia skal være grei å hoppe med.

Hvilken lengde??
Skidlängd kan ju diskuteras i oändlighet... Personligen 186/88 skulle jag utan tvekan välja 190 cm. Men eftersom du är både kortare och lättare än mig kan du antagligen gå ner i längd till 180 cm utan att tappa allt för mycket stabilitet och bärförmåga. Prioriterar du en lätt(hoppad) skida är ju också en kortare att föredra. Men vill du köra i full fart över hela berget är det nog trots allt klok att titta närmare på 190 cm....

HitMe!
Jag skulle gärna vilja veta varför telisskidor bör välja längre än alpinskidor? Tidigare när telisskidorna var "trådsmala" var det ju en nödvändighet, men nu...???

MVH/ :-) MM

Tillbaka
Topp