Hyra/köpa bil i Kanada

edvinos

Ny medlem
Hyra/köpa bil i Kanada
Tja!

Hittade ingen tillräckligt ny tråd om detta så skapar en ny.
Det är nämligen så att jag har i åtanke att dra en ca 3 månader i BC till vintern, typ Fernie. Är det någon som kan skriva ett par rader om att hyra/köpa bil där? Är det värt, vad kostar det? osv osv

Tack på förhand!

Hyra/köpa bil i Kanada
Lätt värt enligt mig, var en säsong i Fernie för två år sedan. Vi var fyra st som delade på en bil. Betalade 4000CAD när vi köpte den och sålde den för 3000CAD. + försäkring och sånt. I Fernie är det iaf värt eftersom skidcentrum ligger en bit utanför centrum. Så antingen bor man off eller så måste man åka buss/lifta till backen varje dag.

Åk dit, köp en bil med några polare och sälj den innan ni åker hem!

Hyra/köpa bil i Kanada
Håller helt med! Var i Revelstoke i vintras och vi började kolla på bil så fort vi kom dit, vi bodde också en bit från både stan och backen. Beror självklart vart man bor om det är värt eller inte. Vi hade aldrig kommit in till stan och gjort så många roliga saker om vi inte hade köpt bil. Vi var 5 pers som delade på en Nissan Quest, kostade oss 900 dollar och sålde den för 500 dollar lagom till att vi åkte hem. Försäkringen kostade däremot ganska mycket, vet att vi betalade ungefär 3500kr för 3 månader typ.. Kan vara värt att köpa en bil med fyrhjulsdrift, i revelstoke plogade dom sjukt dåligt så ibland fick vi putta loss bilen säkert 4-5 gånger per dag..

Hyra/köpa bil i Kanada
Flyger du till Calgary så köp för all del inte bilen där! Alberta må ha lägre moms, men försäkringen där kostar bra mycket mer än i BC...så pass mycket att det dödar dealen med lägre moms.

Hyra/köpa bil i Kanada
Vi gjorde en deal med snubben vi hyrde boende av. "Om du köper en bil till oss för ca 3000 CAD så får du köpa tillbaka den för 2/3 delar av inköps priset när vi åker hem, förutsatt att den inte krockats eller likande".

Grymt bra vin vin deal och det innebär ju också att bilen står och väntar på dig när du kommer fram. :) Inget bil letande utan bara skidåkande.. :)

Till det kommer att du behöver köpa en nummer plåt (det gör du genom att köpa en trafik försäkring). Kortaste försäkringen är typ 3 månader om jag kommer ihåg det rätt.

Hyra/köpa bil i Kanada
TexMurphy sa:
Vi gjorde en deal med snubben vi hyrde boende av. "Om du köper en bil till oss för ca 3000 CAD så får du köpa tillbaka den för 2/3 delar av inköps priset när vi åker hem, förutsatt att den inte krockats eller likande".
Jag hänger inte riktigt med på det här. Ni bad alltså hyresägaren att köpa en bil till er, för era pengar för att det skulle gå smidigt. Sedan när vintern var över så köpte han den av er för 2/3 av priset? Eller?

Tror jag förstår själva tanken med det, ganska smidigt om det går att lösa :-).

Hyra/köpa bil i Kanada
Freeridefredde sa:
TexMurphy sa:
Jag hänger inte riktigt med på det här. Ni bad alltså hyresägaren att köpa en bil till er, för era pengar för att det skulle gå smidigt. Sedan när vintern var över så köpte han den av er för 2/3 av priset? Eller?

Tror jag förstår själva tanken med det, ganska smidigt om det går att lösa :-).
Precis.

Rent praktiskt blev det så att han lade på 1000 CAD på boende räkningen.

Stora fördelen med detta var att han kunde göra sig ett klipp. Om han köpte en bra bill till ett bra pris så gjorde han ju en ännu bättre affär på det. Plus att vi visste exakt vad den kostade och vad vi sålde den för.

Det som är lurigt är att när man kommer ner så har man rätt ont om tid på sig att hitta en bil. Typ ett par kvällar efter skidåkningen då man dessutom är trött och sliten efter jetlag.

Sen skall man sälja den jäkla snabbt. I princip så måste du gå till en handlare och kränga den på dagen. Det innebär att du tvingas ta vilket skit bud som helst.

Även om en värdeminsning på 30% är mycket så gör det hela affären lätt att budgetera och det gör att man vet att man har en bil när man kommer ner. För mig var dom två bitarna viktiga.

Tillbaka
Topp