Hyra lavinutrustning på Hygglo?

la_grave

Aktiv medlem
Upptäckte inför förra vintern att massor av människor hyr ut trasceivers på Hygglo

https://www.hygglo.se/category/3934-lavinutrustning

Är det bara jag som tycker det verkar idiotiskt? Jag skulle ALDRIG hyra en transceiver och skulle heller aldrig hyra ut en. Hyr man en transceiver vet man aldrig vad den varit med om. Hyr man ut en transceiver vet man aldrig vad den varit med om.

Bevisföremål 1: för några år sedan hängde jag av mig min skidjacka med transceivern i fickan över en klädkarusell i en affär. Av någon anledning ramlade jackan i (sten)golvet. Inte jättehårt eller så, friktionen mot klädern resp luftmotståndet bromsade väl en del (jämfört med att transceivern hade fallit fritt från samma höjd) och även om det var en tunn skaljacka dämpade väl även tyget nedslaget lite.

Dagen efter när jag körde rutinkoll av transceiverns funktion var den död. Stendöd. (Ortovox bytte så småningom ut den)

Ja, en transceiver ska tåla en del hårda tag utan att gå sönder, men det kanske min hade råkat ut för och det där sista fallet var droppen. Men det är just det som är problemet med att hyra en transceiver - du vet aldrig hur den behandlats innan du fick tag på den och den gång du behöver den utsätts den för diverse chocker - och slutar fungera.

Synpunkter? Skulle ni som läser detta kunna tänka er att hyra en transceiver/hyra ut er personliga transceiver?

(Vad gäller spade, sond och kanske ryggsäck ser jag däremot inga sådana problem. I alla fall de två förstnämnda kan man enkelt inspektera visuellt och även om de skulle gå sönder är det inte "binärt" - en trasig spade kan man nog gräva med ändå, även om man kanske inte är lika effektiv.)

(Man hyr väl för övrigt aldrig klätterrep av just samma anledning - någon kan gjort ett långt fall i det utan att du har en aning.)

Det säkraste är väl såklart att ha sin egen som man aldrig hyr ut. Man kontroller ju dock alltid sin transceiver innan varje gång man åker. Det kan ju iofs vara så att den hanterats oförsiktigt och över tid går sönder. Jag använder UCPAs grejer och dom vet man ju inte riktigt heller hur de hanteras, antar dock att om den funkar i början av dagen så fungerar den resten av dagen.

Har man ont om pengar kan det ju vara bättre att hyra än att inte ha nån alls.

Fatboy sa:
Har man ont om pengar kan det ju vara bättre att hyra än att inte ha nån alls.
Det går att argumentera för att det är tvärtom - man anpassar åkningen efter utrustningsnivån och åker riskablare om man tror att man har en transceiver än om man inte skulle haft en.

Jag skulle aldrig hyra ut min transceiver till en okänd person, däremot kan jag tänka mig att låna ut den till någon jag själv känner och vet skulle vara ärlig med mig om mojängen ifråga råkade bli tappad, få en smäll eller liknande.

Och eftersom jag själv har en transceiver så är det heller inte relevant för mig att hyra en, men som
@Fatboy säger så är det väl bättre att hyra än att inte ha någon alls. Men följdfrågan på det blir ofrånkomligen hur ofta de transceivers som finns på uthyrningar, skidskolor osv. kontrolleras? Jag kan tänka mig att det varierar en hel del.

Min personliga upplevelse i ämnet är även att "den genomsnittliga säsongaren" (eller hur jag nu ska beskriva mitt eget skidumgänge) inte är medveten om att transceivers är rätt ömtåliga. De flesta transceivers yttre ger intrycket av att vara rätt robusta tingestar som tål en hel del, när så faktiskt inte är fallet. Ett sidospår, men kanske något som transceivertillverkarna skulle kunna vara tydligare med?

Tranceivers är väl inte ömtåliga? Man gör ju en funktions test rätt ofta om man försöker följa någonsort säkerhets protokoll..? Antingen fungerar den eller inte ? Antar att om man lånar eller hyr en så gör man litet mera omfattande test.

Större problem med uthyrning/lånande är att man inte kanske vet om personen har kunskap att använda trancivern/utrustningen eller röra sig i offpist terräng. Personen tar risker som hen inte skulle ta utan grejorna hen lånat/hyrt av dig.

termons sa:
Tranceivers är väl inte ömtåliga? Man gör ju en funktions test rätt ofta om man försöker följa någonsort säkerhets protokoll..? Antingen fungerar den eller inte ? Antar att om man lånar eller hyr en så gör man litet mera omfattande test.
Som jag beskrev ovan var i alla fall min transceiver ömtålig. Och hur vet man ett en transceiver inte bara är en mindre stöt från att sluta fungera även om den fungerar vid ett enkelt test?

Hur gör man som privatperson ett "litet mer omfattande test"?

Om trancivern är bara en mindre stöt från att sluta fungera kan du ju inte veta om din egen tranciever heller. Onödigt att spekulera. Antingen fungerar den eller ej.

Högst ovetenskapligt men tänker att "ett mera omfattande test" kunde inkludera att man tex. testar den utlovade räckvidden.

termons sa:
Om trancivern är bara en mindre stöt från att sluta fungera kan du ju inte veta om din egen tranciever heller. Onödigt att spekulera. Antingen fungerar den eller ej.
Skillnaden är att du vet om din egen transceiver tappats hårt i golvet eller på andra sätt behandlats oömt.

Som sagt, jämför med klätterrep. De ska kasseras efter X antal stora fall. Därför hyr du aldrig (?) ett klätterrep eller hyr ut ett klätterrep.

Vore förstås roligt om någon som vet kunde säga något om ev. "bäst före datum" eller vad som kan ta skada om man fäller trancivern i betongolvet.

Det är ju inte farligt om trancivern inte startar. Farligt om den startar men ljuger....är det möjligt pga stöt eller ålder ?

Senast ändrad:
Trancievers betår av 3 antenner i ett rätt poröst kolmaterial. Trancievern startar även om en av dessa är spruckna och ger ingen som helst varning om den är sprucken eller ej. Det enda sättet som jag har fått för mig att testa om den utlovade funktionaliteten fortfarande finns är att antingen göra en koll med den programvara som servicecenters har eller att göra ett eget funktionstest, något som är lättare sagt än gjort.

"Recept på funktions och räckviddstest av digitala 3 antenn-transceivers

Följande ingredienser behövs:

1 st större område utan några som helst el, telekablar eller metallstrukturer. Vare sig i luften, på marken eller i jorden.
1 st transceiver att testa
1 st transcevier att testa med (gärna samma modell som den som ska testas)
1 st Pieps DSP (med senaste programvaran)
1 st 100 m måttband
1 st teleskopplastkäpp 2-6 m

Tillagas enligt följande:

Testa först frekvensavvikelsen på både den transceiver som du utför själva testet på och sedan på den som du kommer att använda som sändare i räckviddstestet. Sätt den transceiver som ska testas i sändläge. Tryck in "enter"-knappen på DSP:n när den är i sändläge. Frekvensavvikelsen från 457 kHz kan då avläsas på displayen.

Enligt EU-standard får avvikelsen vara som mest 80 Hz men var medveten om att avvikelser redan på 70 Hz gör att äldre transceivers som Barryvox Opto 3000 blir väldigt svåra att använda.

Dra sedan ut måttbandet på marken och lägg den transceiver som du ska testa i sändläge vid nollan på bandet. Viktigt att du lägger den med X-antennen i riktning längs med måttbandet. Börja sedan gå från andra änden av måttbandet med den andra transceivern i sökläge. Det är viktigt att du håller transceivern med x-antennen riktad rakt längs måttbandet. När du sedan får en stabil signal (alltså inte det första pipet utan när transceivern verkligen låst) kontrollera att avståndet stämmer med tillverkarens specifikation för maxavstånd.

Om det stämmer (inom några meter när) vet du att den sändande transceivern har en hel antenn och därför duger som testsändare.

Upprepa testet men switcha transceivers. Den här gången kontrollerar du att din transceiver inte bara stämmer med det föreskrivna avståndet utan också att avståndet på displayen stämmer. Barryvox Pulse, Pieps DSP och BCA Tracker 2 ska stämma inom 1-2 meter, övriga modeller kan ha ytterligare lite felmarginal. Om det inte stämmer kan X-antennen vara skadad.

Upprepa testet men med y-antennerna längs måttbandet. För alla modeller utom BCA så innebär det att kortsidorna ska vara riktade mot varandra. För BCA så hålls transceiversarna lite snett. Titta på själva skalet så förstår ni hur antennerna är placerade.

Upprepa testet men den sändande transceivern stående rakt upp och med den sökande transceivern med y-antennen riktad längs måttbandet. Avståndet när signalen ska nu vara hälften av det som tillverkaren föreskriver som slagbredd.

Placera den sändande transceivern på plastkäppen, skjut upp teleskopdelen till ett avstånd som motsvarar tillverkarens specifikation av z-antennen dividerat med 1,4. Gå sedan långsamt in mot plastkäppen med transceivern i horisontellt läge. Om transceivern visar ett falsk närmsta värde innan du kommit fram till antennen kan det bero på att Z-antennen kan vara skadad.

Med reservation för eventuella ändringar, felskrivningar och fullständiga missar från min sida.

Men som sagt, låt inte det här ersätta den vanliga servicen!"

johngustafsson sa:
Tänkte skriva när jag kom hem från jobbet, men nu slipper jag. Jag kan inte signera på hemreceptet för kontroll, men i övrigt stämmer det. Det är också (bland annat) därför (nästan?) alla transcievertillverkare säger att transcievers ska skickas in till en auktoriserad kontrollör vart n:te år.

Förtydligande: Det är alltså inte jag som har skrivit receptet, utan det är Mårten Johansson som driver Åre lavincenter som författade denna text för ett par år sedan. Och ja precis. Det är därför trancievern ska in på service.

Jag frågade efter just inlämning för test på alpint i stockholm och de sa att så länge batterierna är fräscha, det inte skett någon korrosion vid batterierna, inget felmeddelande ges vid uppstart samt vanliga transciever-testet man gör i början av varje åkdag funkar som det brukar så finns det ingen anledning att lämna in.

Detta stämmer alltså inte?

chrillelille sa:
Jag frågade efter just inlämning för test på alpint i stockholm och de sa att så länge batterierna är fräscha, det inte skett någon korrosion vid batterierna, inget felmeddelande ges vid uppstart samt vanliga transceiver-testet man gör i början av varje åkdag funkar som det brukar så finns det ingen anledning att lämna in.

Om det här testet stämmer, och man kan säga mycket om tyskar men grundliga brukar de vara, så har nästan alla märken någon form av serviceintervall. Vilket all seriös nödutrustning förstås skall ha.

https://www.alpenverein.de/Bergsport/Sicherheit/LVS-Geraete-Test-2017-18/

BCA: årlig checklista, skickas in vid problem
Ortovox: 5 år, därefter vart annat år
Mammut: vart tredje år
Arva: vart tredje år vid privat bruk, vart annat år vid professionellt bruk
Pieps: 3 år, 5 år, därefter varje år

En funktion som man kan hoppas på för framtiden vore att det vid gruppkontroll framgick om respektive transceiver är servad enligt plan.

pd sa:
chrillelille sa:
Jag frågade efter just inlämning för test på alpint i stockholm och de sa att så länge batterierna är fräscha, det inte skett någon korrosion vid batterierna, inget felmeddelande ges vid uppstart samt vanliga transceiver-testet man gör i början av varje åkdag funkar som det brukar så finns det ingen anledning att lämna in.

Om det här testet stämmer, och man kan säga mycket om tyskar men grundliga brukar de vara, så har nästan alla märken någon form av serviceintervall. Vilket all seriös nödutrustning förstås skall ha.

https://www.alpenverein.de/Bergsport/Sicherheit/LVS-Geraete-Test-2017-18/

BCA: årlig checklista, skickas in vid problem
Ortovox: 5 år, därefter vart annat år
Mammut: vart tredje år
Arva: vart tredje år vid privat bruk, vart annat år vid professionellt bruk
Pieps: 3 år, 5 år, därefter varje år

En funktion som man kan hoppas på för framtiden vore att det vid gruppkontroll framgick om respektive transceiver är servad enligt plan.
Tack för förtydligande. Tjejens Ortovox har nåt år kvar innan fem år har gått, men min mammut ska då in. Vet du ungefär hur lång tid det tar? Kör två månader i Chamonix från Jan, vänta tills man kommer dit eller lämna in innan? tack!

chrillelille sa:
Tack för förtydligande. Tjejens Ortovox har nåt år kvar innan fem år har gått, men min mammut ska då in. Vet du ungefär hur lång tid det tar? Kör två månader i Chamonix från Jan, vänta tills man kommer dit eller lämna in innan? tack!
När jag hade min mammut på lavincentret gick det i princip på transporttiden. Själva testet går fort med tillverkarens testutrustning.

Vattendroppe sa:
chrillelille sa:
När jag hade min mammut på lavincentret gick det i princip på transporttiden. Själva testet går fort med tillverkarens testutrustning.
Tack!

Lånar tråden. Åker ca 7-10 dagar per år och har på sistone letat mig ut i offpisten allt mer, då med UCPA:s grejer (ca 50/50 on/offpist). Kommer nu åka på egen hand utan UCPA och är i valet och kvalet om huruvida jag ska 1) hyra transceiver/spade/sond på plats eller 2) investera i ett paket på ca 3000 kr (t.ex. Black Diamond BD Set Recon). Hade tänkt alternativ 1 som smidigt men efter att ha gått igenom svaren i de två senaste trådarna gällande lån av transceiver är jag osäker.. Hur hade ni gjort? Håller en transceiver (sparsamt använd) i 5-10 år och kan ses som en långtida investering, eller är den "slut" efter bara några år?

Hakke1 sa:
Lånar tråden. Åker ca 7-10 dagar per år och har på sistone letat mig ut i offpisten allt mer, då med UCPA:s grejer (ca 50/50 on/offpist). Kommer nu åka på egen hand utan UCPA och är i valet och kvalet om huruvida jag ska 1) hyra transceiver/spade/sond på plats eller 2) investera i ett paket på ca 3000 kr (t.ex. Black Diamond BD Set Recon). Hade tänkt alternativ 1 som smidigt men efter att ha gått igenom svaren i de två senaste trådarna gällande lån av transceiver är jag osäker.. Hur hade ni gjort? Håller en transceiver (sparsamt använd) i 5-10 år och kan ses som en långtida investering, eller är den "slut" efter bara några år?
Jag skulle köpt ett kit själv och anmäla sig till en lavinkurs. Ingen summa pengar är värda mer än ditt liv. Just säkerhetsprylar tycker jag personligen att det är helt idiotiskt att spara pengar på. Det är den viktigaste utrustningen. Visst ska man testa lite enkel offpist i någon dag tillsammans med en eller flera erfarna kan man ju låna eller hyra men ska man hålla på på egen hand o planerar göra det under en längre tid är det lika bra att investera i det själv.

Om du tror att du kommer att forstätta åka ospårad terräng, köp lavinutrustning, det är ngt du måste ha när du åker i lavinterräng.
Själv skulle jag dock aldrig åka i lavinterräng, om jag inte hade gedigen kunskap om snö och laviner eller om lavinskalan sod på en 1a. Att veta var man åker och när och vid vilken lutning laviner går, är viktig kunskap. Det innebär också att man kan åka ”säkert”, där laviner inte kan gå.?

Tack för bra svar xQubeZ och Poga_Sthlm!
Förtydligande: kommer självfallet åka med polare med offpistvana och sökkunskaper, borde preciserat det i mitt inlägg. Har alltid åkt med guide alt. någon som känner till områdena väl, vilket jag kommer fortsätta göra. Frågan gäller främst om ni tycker att jag bör investera i ett eget set även om jag har så få skiddagar per år, vilket jag tolkar att ni tycker. Känns som att en ny transceiver som är varsamt skött håller i minst 5-6 år, eller vad är er erfarenhet?

Bry dig inte om vad vad de skriver ovan. Naturligtvis är inte enkel offpist särskilt farlig med bara lite sunt förnuft. Det är folk som de ovan som är flygrädda men gärna åker bil trots att bil är mycket farligare.

Köp en transceiver. Den kan du ha i 10 år (eller mer, man kan kalibrera dem ibland). Däremot kan du med gott samvete låna/hyra övrig utrustning (spade och sond, ev ryggsäck).

Och de har fel på fler punkter: klart att det finns ett pris på ens eget liv. Men har man vuxit upp med gåhjälm så klarar man troligen inte att hantera vardagsfaror.

Hakke1 sa:
Tack för bra svar xQubeZ och Poga_Sthlm!
Förtydligande: kommer självfallet åka med polare med offpistvana och sökkunskaper, borde preciserat det i mitt inlägg. Har alltid åkt med guide alt. någon som känner till områdena väl, vilket jag kommer fortsätta göra. Frågan gäller främst om ni tycker att jag bör investera i ett eget set även om jag har så få skiddagar per år, vilket jag tolkar att ni tycker. Känns som att en ny transceiver som är varsamt skött håller i minst 5-6 år, eller vad är er erfarenhet?
Min mammut pulse som jag köpte 2011 fungerar fortfarande felfritt efter cirka, 350 skiddagar...

Köp något schysst så ångrar du dig inte!

la_grave sa:
Bry dig inte om vad vad de skriver ovan. Naturligtvis är inte enkel offpist särskilt farlig med bara lite sunt förnuft. Det är folk som de ovan som är flygrädda men gärna åker bil trots att bil är mycket farligare.

Köp en transceiver. Den kan du ha i 10 år (eller mer, man kan kalibrera dem ibland). Däremot kan du med gott samvete låna/hyra övrig utrustning (spade och sond, ev ryggsäck).

Och de har fel på fler punkter: klart att det finns ett pris på ens eget liv. Men har man vuxit upp med gåhjälm så klarar man troligen inte att hantera vardagsfaror.
Allt handlar om att väga riskerna och göra ett beslut. Då kostnaden av ett lavinkit inte är speciellt hög kan man köpa ett eget som man vet vad det utsatts för. Din syn är enligt mig aningen nonchalant. Visst det är nästan alltid lungt, men varför ta en onödig risk? Att vara rädd för o flyga är en jävligt stor skillnad mot att inse och acceptera risken med off-pist skidåkning. Och de som dör i bergen är de som slappnar av helt o tänker att det är lungt. Rädsla (rationell rädsla) är det som håller dig vid liv.

Slog till på en Pieps Powder BT till sist med sond och spade - får se det som en tilläggsförsäkring i det framtida åkandet haha. Tack för all input!

Snödjup

Tillbaka
Topp