Hyra Lavinutrustning

Linkan_jax

Ny medlem
Hyra Lavinutrustning
Att köpa Lavinutrusting(sändar, sond och spade) är ju ganska dyrt. Ska till Val thorens v.5 och undrar om det finns att något bra ställe man kan hyra utrustning där, eller hemma innan man åker?

Hyra Lavinutrustning
Inte för att låta nedlåtande men man måste veta hur man använder utrustningen samt
ha kunskap om lavinterräng. Om du inte har kunskapen, behöver du ingen utrustning för
då ska du inte vara i lavinterräng i alla fall.

Hyra Lavinutrustning
En snabb googling gav mig detta http://www.valthorensguide.co.uk/off-piste-equipment-val-thorens.html

Dock måste man kunna använda den för att det ens ska vara värt det för annars kommer ni stå som frågetecken när det väl blir en lavin.

Har du polare osv som vet hur man använder grejerna är det ju dock bättre att ha en och inte kunna använda den och då ha möjligheten att bli räddad om du blir begravd.

Men om ni är ett gäng och alla hyr utrustning så skulle jag hellre låta bli och istället hyra en guide.
Bättre någon med kunskap än falsk trygghet

Hyra Lavinutrustning
Jag sällar mig till fördomsmaffian, de som behöver hyra utrustningen vet oftast inte hur den ska användas eller ännu viktigare, hur man slipper att använda den.

Det är jättebra att du tänker på säkerheten och det ska lovordas men att sila mygg och svälja kameler är sällan bra. Har ni inte kunskapen som krävs för att röra er i lavinfarlig terräng på egen hand lägg pengarna på en guide istället. Då får ni dessutom bättre chanser till fantastisk åkning på köpet.

Hyra Lavinutrustning
Tackar för svaren! Googlade också på det , hur kunde jag missa det.. Är ju inte helt nybörjare i offpisten, har kört en del, men ska absolut kolla upp att hyra en guide, men de kräver väl endå att man har sändare på sig.

Hyra Lavinutrustning
Linkan_jax sa:
Tackar för svaren! Googlade också på det , hur kunde jag missa det.. Är ju inte helt nybörjare i offpisten, har kört en del, men ska absolut kolla upp att hyra en guide, men de kräver väl endå att man har sändare på sig.
Självklart.... En guide som inte krävde det skulle jag aldrig åka offpist med.
Dock brukar lavinkittet kunna ingå i priset för guiden alternativ att man får det till rabatterat pris.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp