Hyra liftkort?

Hyra liftkort?
Någon skibum som ändå ska åka hela vintern som skulle kunna tänka sig att tjäna lite pengar på att hyra ut sitt säsongskort under sportlovet (v9) mot betalning? Vore ju fördelaktigt för oss båda om man klarar sig utan skidor en vecka...

Ort spelar ingen roll, så länge den är hyffsat stor..

Hyra liftkort?
Inte för o va sån.. men är man säsongare o jobbar mkt o är lagom trött på alla turister på ens ort finns det inget bättre än att få göra det man kom dit för att göra - åka skidor! så chansen att man är sugen på att "hyra ut" sitt liftkort o därmed riskera att bli av med det, när man ändå inte kan tjäna särskilt mkt på det (du vill väl inte betala mer än priset för en vecka ellerhur) lär ju inte va särskilt stor..

Hyra liftkort?
Nu börjar jag tröttna på alla av oss säsongare som gnäller på veckisarna. Jag förstår att du inte kan tänka dig att hyra ut ditt liftkort men för det behöver du väl inte skriva ner alla turister. (Dessutom, om ingen är sugen på att hyra ut så märker han väl det om han inte får några svar, utan att du skriver det och försämrar hans chanser). Vad vore din ort utan veckisar? Och helt ärligt, det är rätt skönt med lite nytt blod i omlopp i den krets av bummare som annars tenderar att bli lite dryg och förmer. Tänk på att många utav de turister du träffar har gjort säsonger själva (ofta fler än man själv) men av olika anledningar inte kan året i fråga.

//emil

Hyra liftkort?
Hah!
veckisar, vilket ord..
i vilket fall, ville bara förklara hur det låg till, att man inte bara "hyr ut" sitt liftkort sådär.. eller jag iaf..
Sen ang detdär med veckisar hit o dit.. Vad vore min ort utan dem? död förmodligen, i och med att det är de som (indirekt) betalar ens lön.. men om det är skönt att de är där?
Oftast så stör man sig ändå bara på dom o gör man inte det inte bero på att turisterna är snälla utan att de helt enkelt inte är där! o då syftar ja ju inte den sköna jibber typen till veckis (för det finns ju en hel del sånna ju, t.ex. ex-säsongare som du nämnde).. utan typen som:
Åker på en i backen utan att bry sig om att ursäkta sig
Envisas med att åka på ens nya, fina, orepade (!) bräda med sin egen jag-bryr-mig-inte-om-dom hyrskidor i liftkön..
O sen håller på med konstiga ljud o uttalande när de står där
Är allmänt störig o i vägen
Trillar av liftar
Lyckas slå till en med skidor/stavar när man går förbi på stan
Klagar på fullt fungerande service/tjänst när det egentligen är deras eget fel
Och så fortsätter det så i all evighet.. tills säsongen är slut o då har all snö smält..
Så inte så konstigt att man är tröff på turister..

Men för att återgå till tråden så.. menade inte att hindra alla andra säsongare att inte hyra ut sina liftkort, man gör väl som man vill.. ville mest påpeka att det kanske inte var den bästa ideen att satsa på när man gör upp sin skidresebudget utan kanske ändå ska försöka skrapa ihop de extra hundralapparna som man skulle tjänat på den grejen...

Hyra liftkort?
Hyra liftkort är det bästa som finns win win situation för båda parter. Finns alltid någon skadad stackare som ändå inte kan åka. Och man tjänar ju lätt en tusing på en vecka vilket är en del om man är student. Beror ju helt på orten oxå, om dem kollar och så. I chamonix är det bra fart på liftkorten men dem kollar också ibland. Tignes verkar inte va ett roligt ställe att åka till om man är veckis. Kan tänka mig att bittra blizzy spottar i maten. :)

Hyra liftkort i chamonix kan rekomenderas men med restriktioner för dem har blivigt hårdare och hårdare verkar det som.

Vore kul och höra om det går att hyra på andra ställen då jag planerar ett par veckors resande och har ont om pengar!

Go natt

Hyra liftkort?
Orka kalla det "turister" när ni själva är där typ 3 månader och jobbar för att gå +/- noll kronor.
Alla är lika mycket turister på sådana där orter enligt mig, förutom dem som är födda i liftstugan.

Senast ändrad:
Hyra liftkort?
Klart man ska kalla turister turister o säsongare säsongare.. om jag är iväg 6 månader för att jobba (för att gå mycket mer än +- 0) så är jag väl ändå inte där för turistiska ändamål? När sverige tog in arbetskraft på 70talet, kallade man dem turister då?
Hur som helst, klart att det beror på orten i sig, för på vissa ställen kollar de ju korten riktigt stenhårt. Är inte säker men tror de ska eller har infört ett sånt automatiskt system i val disere (de e lite efter hehe) så man bara går förbi en magnetläsare. Men de lär ju göra stickprov ibland iofs..
Och nej, är ni svenskar som ska på semester i Tignes så åk inte dit! Vill inte att ni kommer o försvenskar ännu en ort tack!.. åker dit för att slippa svenskar så Carl-Johan kan hålla sig på andra sidan berget istället (val disere hehe)..
Lycka till med er "hyraliftkorttaktik", akta bara så ni inte åker fast, ett nytt kan kosta över 9000 spänn, inte så bra för studentekonomin...

Hyra liftkort?
Intressant tråd! Måste sæga att det ær fel att kalla veckisar dumma turister...och alla ær vi nybørjare nångån ellerhur? Jag vet det kan va frustrerande att nån liten jækel kør på en i backen men vi ær væl inte mer æn mænniskor och alla kan væl inte vara så bra som du Blizzy? Æsch jag tycker vi alla kan ge varann en stor kram och utbringa lite kærlek och værme istællet før att skælla på varann! Lycka till med era liftkortshyror och ett tips till Blizzy; Vill du åka till en icke-førsvenskad ort så dra till andra sidan jorden...dær finns det inte så gått om åss vill jag lova!

Hyra liftkort?
Jag har blivit liftkortskontrollerad en gång per vecka i princip varje gång jag varit nere i alperna på veckoresor, bland annat i St: Anton, Val d´Isere och Chamonix. Jag skulle inte våga chansa på att hyra någons liftkort. Är det där skon klämmer kanske man borde jobba ett par extra helger istället...

//Dr. Snow - moralgubbe

Hyra liftkort?
Haha, Blizzy är en sån där skön säsongare som tror att han är "en av de riktiga", och jämför sig själv med arbetskraftsinvandringen på 70-talet. Det är faktiskt kul. Han vill säsonga i en ort som "inte är försvenskad ännu". Mycket underhållande. Take it away!

Hyra liftkort?
Alla mina säsonger har jag hyrt ut, lanat ut och salt liftkort i Chamonix. Har funkat stralande och alla har varit glada.. Har själv akta pa andras liftkort i manader utan problem. De har monitorer där säsongskortets foto dyker upp när man passerar men är man bara trevlig, hälsar och, saklart, har goggles och hjälm/luva pa sig är det aldrig nagra problem.

Vidare tycker jag du verkar vara en bitter jävel blizzy, kanske inte lika bitter som jake the fake aka Punisher men bra nära. Och sluta klaga pa veckisarna! Vet inte vart du gjort säsong(er) men i Chamonix hatar man de när de är där och saknar de när de är borta. Love hate relationship.. De är ett kul tillskott och alltid skoj med nytt blod varje vecka. Visst finns det sopor men ofta kommer det nagra sköna pajsare ocksa. Dessutom kommer det ju nytt "kött" till charken varje vecka vilket alltid uppskattas;)

Ska du till Chamonix är det absolut värt att sladda in pa South Bar och fraga i baren om de vet nan som hyr ut. Kan dock bli svarare i ar da antalet skador antagligen kommer sjunka drastiskt som följd av att de "tagit bort" Garage trappan, ocksa kännd som klot-trappan. Även Chamonix sjukhus förbered sig pa tomma sängar i vinter och har startat sammarbete med grannorter för att inte ga i konkurs...

Hyra liftkort?
Bitter eller ej,
ideen med att hyra ut liftkort i val disere kan ni ju försöka hur mycket ni vill med.
De kollar relativt noggrant på ALLA i ALLA bottenliftar.. så om man inte känner för att knalla upp i nån timme till nästa lift eller har en jäkla tur med att de inte skulle kolla noga (även om du har hjälm+googles, har ibland frågat om man kan ta upp googlesen så de får se..) så blir de nog svårt..
Vet ju inte hur de ligger till i alla andra orter men så är det där iaf..

Och hela grejen med turister/"veckisar", vet ju inte hur de är på era orter såklart.. i Valdi/Tignes tycker jag mest att de är jobbiga.. som sagt, inte alla, men man får ju gå på helhetsintrycket. Britter o fransmän är alltid rätt trevliga.. men skandinaver, tyskar (!!), italienare o annat kan gå en på nerverna (speciellt svenskar som säger nåt på svenska om en bara för de tror att man e fransos o inte förstår)..

spOnkan sa:
Haha, Blizzy är en sån där skön säsongare som tror att han är "en av de riktiga", och jämför sig själv med arbetskraftsinvandringen på 70-talet. Det är faktiskt kul. Han vill säsonga i en ort som "inte är försvenskad ännu". Mycket underhållande. Take it away!
Vad är en riktig? och vad är inte riktigt? Min pappa bor i Tignes, räknas det som riktig?
Och i Tignes finns det 1 svensk researrangör med ett hotel, ska man kalla den orten "försvenskad" då?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp