Hyra skidor, medel vs avancerad

SannaPulsen

Ny medlem
hejsan!
ska upp till vemdalen den 6 januari och köpte nya pjäxor igår, dock när jag kom hem så märkte jag att pjäxorna inte passar bindningarna (dom är ställda längst ut) så jag mailade vemdalen och frågade om man kunde hyra twintip skidor samt vad det kostade och d fick jag detta svar:
"Hej.
Det finns 2 olika prisklasser, medel kostar 450 utan pjäxor och 530 med pjäxor.

Avancerat 675 utan pjäx och 755 med pjäxor.
"

Nu undrar jag vad som är skillnaden på medel och avancerad? jag är ju inte värsting åkaren i parken men tycker det är roligast att åka där. Och nu kommer säkert vissa säga att det är billigare att montera om bindningarna men det tycker jag inte är värt pengarna för dom är endå ganska korta mina skidor och kommer säljas efter vintern.

Mvh Alex

Senast ändrad:
Så du ska fortsätta hyra skidor resten av vintern? ekonomiskt......

eller så köper du nya skidor imorn, finns riktiga kap på bl.a. XXL när det gäller parkskidor

Senast ändrad:
A0S sa:
Så du ska fortsätta hyra skidor resten av vintern? ekonomiskt......

eller så köper du nya skidor imorn, finns riktiga kap på bl.a. XXL när det gäller parkskidor
jo sant, kanske inte tänkt att åka jätte mycket iförsig. Skulle du kunna länka några billiga? är ca 170 lång

edit: runt 2000kr

Senast ändrad:
Söker du efter riktiga true twintip (riktiga park skidor) eller snackar vi all mountain twintips?

Taro sa:
Söker du efter riktiga true twintip (riktiga park skidor) eller snackar vi all mountain twintips?
jag vill kunna åka bra utanför parken också, vet faktiskt inte skillnaden på det du skrev. Men vad tror du är skillnaden mellan medel och avancerad? samt vad kan det kosta att fixa så mina pjäxor passar bindningen?

En true twin är en ren parkskida. Den är identiskt skuren från mitten och framåt som från mitten och bakåt. Det spelar alltså ingen roll ifall du åker framåt eller bakåt den uppför sig likadant. På en sån skida står du även mitt på skidan.

En all mountain twintip är skuren som en pistskida och du står oftast längre bak precis som på en "vanlig" skida. Så här ser dom flesta skidor ut.

Medel skidor är väl enkelt förklarat just medel. Oftast skidor som är billigare att producera med tex cap konstruktion. Mindre vridstyva o mjukare.

Avancerade skidor är toppskiktet. Dyrare skidor oftast i sandwich kontruktion som även kan vara handgjorda och helt enkelt styvare o klarar högre farter.

Hyr du skidor så SKA uthyraren ställa in det till dig. Annars gå någon annan stans.

//Taro

Tillbaka
Topp