Hej William! Klistrar in ett oberoende utlåtande från Mno stora skidtest och vill du ha mer info så är du välkommen att höra sv dig! info@skidad.com 070-2477632 //Patrik
"Istället testas Keeper 178cm, en favorit sedan förra året som är tillbaka i oförändrat format, men med ny grafik. Den finns testad och beskriven i detalj i fjolårets test och jag äger numera ett par, så jag är inte riktigt objektiv när jag testar den här skidan, eftersom jag har ett 20-tal dagar på den i blandade underlag numera. Sammanfattat är det en riktigt rolig och spänstig skida med mycket skärning och en allmänt lättsam attityd. Balansen är tydligt frontdominerad och den driver in i sväng som få andra skidor, och då särskilt i kortsväng. Den är extremt lättåkt för att vara 119mm under foten, även om den också är mycket känslig för kanttrim, vilket gör att den kan trimmas från att vara väldigt spårande och greppig till att vara lös och snäll. Det gäller iofs i princip alla skidor, men iom att den är så pass bred och har så mycket skärning så blir effekten extra tydlig här.
Jag har sedan sist skidan beskrevs som sagt testat den i varierade underlag. Däribland perfekt puder, vindpack, skare och slaskig vårsnö. I planande djupsnö är jag förvånad över hur bra den går. Dess föregångare Shaman är diplomatiskt sagt måttligt bra där med moderna mått mätt. Keeper är flera klasser bättre i det mesta, så även i puder. Flytet är kanonbra för att vara en så kort skida och man kan stå i en neutral position. Liksom i pisten driver den ordentligt in i sväng och minsta impuls gör att skidan svänger, både på gott och ont. I puder och kanske framförallt några dagar gammal orörd kallsnö är Keeper otroligt poppig, lekfull och svängvillig. Det är fantastiskt roligt, men det går ibland till lite överdrift. Man måste hela tiden vara varsam med input när farten ökar. Viker man in framänden överstyr den ibland och kortar man upp en sväng så lyfter man nästan ur snön i returen om man inte aktivt förhindrar det. Underhållning av högsta klass, men samtidigt är skidan inte alls lämplig för någon som verkligen gillar att gasa på och inte fundera på vad skidan gör. Det här är snarare en skida för en lekfull åkare som håller ner farten och gillar att leka och svänga.
Svår snö hanteras skapligt. I jämförelse med en 100mm:are utan rocker är den en fullkomlig dröm i skare och vindpack, men om den går en match mot andra, rakare 120mm:are så är den inte lika övertygande längre. Det säger sig självt att en skida med så här mycket skärning blir hooky i framänden i vissa typer av snö, och teorin bekräftas av praktiken den här gången. Skidan har early taper fram och tydlig tiprocker, vilket delvis minskar problemen. Men när snö blir sämre så märker man att det finns mycket framände och det blir lite hooky då och då.
I testpisterna i Åre och Sälen i år har skidan samma karaktär. Den är extremt snärtig och lättkörd i kortsväng för att vara så bred. I större svängar (så stora dom blir med 16 meters radie) går det bra så länge farten är måttlig, men släpper man verkligen iväg den blir det en prövning att hålla ordning på skidan. I pister med stor fallhöjd är skidan mjuk och lite fladdrig när det går undan ordentligt. På skär på hårt underlag är Keeper lite indirekt i spåret, men trots detta är kantnärvaron krispig och tydlig. Greppet är helt ok, så länge kanterna är vassa. Skidan är överlag ganska mjuk och det fladdrar en del när det blir ojämnt. Liksom de flesta skidor med mycket skärning krävs en aktiv åkstil och man måste hålla kontroll över skidan i alla lägen. Roligt när man är inställd på att åka aktivt. Inte lika roligt när man vill effektivtrycka höjdmeter.
Förvånande nog gillar även MarkusO skidan, och det hör inte till vanligheterna när radien går en bit under 20 meter. "Svänger mycket, men blir aldrig aggressiv. En perfekt skida för skidtestarhelgen i Åre år 2012. Klarar allt som erbjuds galant, från hård pist till Bräckepuder", sammanfattar han det hela.
Keeper är en skida för åkare som gillar kort skärning, lekfullhet och spänst framför det mesta annat. De som letar efter en stabil kamrat på berget gör bäst att leta någon annanstans."