image?

image?
Bertil Johansson är den som bestämmer hur stora svängarna skall vara, vilka trix som är rätt, hur breda skidorna skall vara, när snön faller, när liften öppnar, vem som skall bryta nyckelbenet, vilken drink som smakar bäst, vilken färg jackorna skall ha, hur hängiga byxorna skall vara, hur mycket av kalsingarna som skall synas, vem som får vem, vem som slocknar först, vem som tål mest, vem som får vänslas med vem, vem som är inne och vem som är ute.

Yepp, det är Bertil som bestämmer!

That´s all kids! / MM

image?
Blev oerhört frestad att skriva att det är jag, men kom snabbt till den enkla insikt att så var inte fallet.

Som med allt annat så är det den lilla skaran balla kids (kan vara bertil) som iscensätter någon form av trend som sedermera blir uppköpt av någon penningstinn prylprånglare. Därefter gör en eller flera prylprånglare samma grejer och utvecklar ett koncept vilket alla snubbar försöker sig använda eller vill tillhöra vid påskveckan i Åre!

Vad gäller attityder och levnadsmönster är det en mer djuplodande beteenden som skall analyseras. Det är dock åter olika former av generationskulturer som gör gällande skillnader. Sjuttitalisterna börjar ju så sakteligen att lämna säsongsvängen och in kommer fräscha 80-talarna som skall leva det fria livet. Skillnaderna är kanske inte helt uppenbar (det lyssnas fortfarande på Black Sabbath) men det är inte lika tillbakalutat som det var för fem-tio år sen.

Var sak har sin tid och så kommer det att vara men det som är bestående är bergen och förhoppningsvis snön.

Om detta känns för pretentiöst så kan du glömma ovanstående och köra på att det är jag (Mes) som bestämmer vad som är inne i skidbranschen!

image?
Det är lite olika det där, men staten och diverse andra myndigheter gör sitt bästa för tt bestämma, sätta och skapa trender. Ibland lyckas de också, läs t.ex. på

http://members.fortunecity.com/hhitme/kort.html

Personligen skapar jag mina egna trender. Om någon annan följer dem är deras sak.

En trend jag gillar är den att ha åtminstånde någon del av sin utrustning från svunna årtionden. SJälv kör jag t.ex med ett par pjäxor från mitten på 80-talet (eller tre par likadana om jag skall vara ärlig). Mina skidglasögon från 89 var också länge en favorit, men de har tyvärr sedan ett drygt år vandrat till de sälla jaktmarkerna. Andra äldre prylar som jag fortfarande använder då och då är ett gäng smala, men ack så sköna racinglagg som nu går som telisar och spöar det mesta i carvingväg, samt ett par riktigt läckra stavar i skrikigt rosa, inköpta 1986.

Mina ski-yot ställ från slutet av 70-talet går givetvis inte heller av för hackor.

HitMe

image?
Käre "Dr. Jones"..ehm, förlåt, Dj Jones.

Även om de ovanstående välformulerade inläggen behandlat ärendet på ett så när som rättvist sätt måste jag ändå tillägga några smärre detaljer.
Jag håller inte riktigt med om att det är de "balla kidsen" kommer på diverse seder och bruk som blir försatta till Mes"s utelista innan de ens hunnit slå. Dessa balla "kids" har alltför dålig fantasi och inflytande för att kunna skapa en fluga (självklart finns det, precis som inom kemins underbara värld, ett flertal undantag).
Nej, gäller det produkter som till exempel Snowblades, är det istället de "hippa" hitmakarna, anställda av de olika företagen, som över en kanelbulle och en kopp kaffe kläcker idé efter idé, vissa värre än de andra. Till det ska läggas att försäljare i diverse affärer (The Stadium, Intersport osv) gör sitt bästa för att lura på de mindre kunniga otaliga mängder strunt! Däremot är det "kidsen" (och ovanstående försäljare) som vi kan tacka (?) för att produkterna når backen. Då de flesta unga vuxna (som åker till Åre en vecka om året för att kunna kalla sig riktigt inne) har ett förstånd i klass med "kidsen"s", är resultatet givet.
Vad gäller åsikter hoppas jag innerligt att sådana inte kan vara "inne". Detta vore fruktansvärt sorgligt. Rätta mig om jag har fel.

Dr. Snö; ditt överfallslarm i fängelseduschen.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp