Index för skidorter: Vad är viktigt?

AndersWingqvist

Aktiv medlem
En skidresearrangör har tagit fram ett index. I detta jämförs liftkortspris med antal kilometer pist och soltimmar januari-februari. På så vis får vi fram hur många kilometer pist man får per liftkortskrona, samt samma data för solchans.
Det finns många faktorer som inte ingår i just detta index - fallhöjd, snömängd mfl. Det är också bara en jämförelse med själva liftkortspriset, inte några andra kostnader.

Hur skulle det perfekta indexet kunna se ut? Är det möjligt? Eller bara hybris att försöka kvantifiera skidupplevelsen?

Det jag hade varit intresserad av att kunna sortera efter hade varit:
Avstånd till närmsta riktiga flygplats, fallhöjd, höjd över havet, öppning och stängning för säsongen, snömängd och snittpris för 50cl generisk lager i systemet.
Hade jag kunnat sortera med de parametrarna hade jag varit lycklig!

Problemet är att upplevelsen är mångdimensionell och ett index alltid endimensionellt. Då måste man lägga en vikt för varje dimension. Iofs kan man ju göra så att varje individ får avgöra vikten för sig själv och sen får man ut ett svar i ett program...
Så 0-100 om priset på generisk lager är viktigt, osv.

Ett index för att täcka allt känns lite orimligt.
Men flera olika index skulle ju kunna fungera så kan man sortera på de index som är viktigt för just dig.

Givetvis, ska skidupplevelsen kvantifieras! ;-)
Först har vi varje variabel (tex ölpris, pistlängd, snötillgång, avstånd....) som mäts för varje skidort och sen standardiseras 0-100 efter percentilerna tex (tex ölpriset ligger på medianen = 50). Alla variabler måste sen justeras så att bra=högt värde (ölprisvariabeln måste vändas tex men inte snötillgången).

Sen får varje person som går in på "Skidortsväljaren" svara på frågor;
Hur viktigt är ett lågt ölpris för dig på en skala 0-100 etc etc

Sen kör skidortsväljaren en enkel algoritm som summerar ihop värdena för varje skidort (multiplicerat med vikten) och ut ramlar en rangordning med de bästa skidorterna för denna person.

erik_lagg sa:
Givetvis, ska skidupplevelsen kvantifieras! ;-)
Först har vi varje variabel (tex ölpris, pistlängd, snötillgång, avstånd....) som mäts för varje skidort och sen standardiseras 0-100 efter percentilerna tex (tex ölpriset ligger på medianen = 50). Alla variabler måste sen justeras så att bra=högt värde (ölprisvariabeln måste vändas tex men inte snötillgången).

Sen får varje person som går in på "Skidortsväljaren" svara på frågor;
Hur viktigt är ett lågt ölpris för dig på en skala 0-100 etc etc

Sen kör skidortsväljaren en enkel algoritm som summerar ihop värdena för varje skidort (multiplicerat med vikten) och ut ramlar en rangordning med de bästa skidorterna för denna person.
Tar du fram variablerna så bygger jag ihop appen ;)

@martin-jansson ; det blir bra! Hinner tyvärr inte just nu. En fin feature skulle vara att man först väljer vilken vecka man är intresserad av och sen plockar man historiska data på snömängd för den veckan från Freerides databas.

Senast ändrad:
martin-jansson sa:
Vore en väldigt kul idé! Men var tar du data ifrån? Blir ju väldigt mycket googlande om du tvingas lägga in allt från priset på en öl i Saint Sorlin till avståndet från närmsta flygplats i Whistler.

Blir det användarna som bidrar med data?

skalt sa:
martin-jansson sa:
Vore en väldigt kul idé! Men var tar du data ifrån? Blir ju väldigt mycket googlande om du tvingas lägga in allt från priset på en öl i Saint Sorlin till avståndet från närmsta flygplats i Whistler.

Vi tar in 100 miljoner i riskkapital och lägger det på att åka runt och bygga upp databasen givetvis.

Niblet sa:
skalt sa:
martin-jansson sa:

Vi tar in 100 miljoner i riskkapital och lägger det på att åka runt och bygga upp databasen givetvis.
Precis, vad annars? ;)

martin-jansson sa:
Niblet sa:
skalt sa:

Precis, vad annars? ;)
Där är jag gärna med! Alltid tänkt att någon annan borde betala för mina skidresor.

Men, lite gemensamt datainsamlande vore ju bra. Tänkte också kolla vid tillfälle vad som redan finns tillgängligt. Freeride har ju bra data om snö tidigare år tex.

erik_lagg sa:
martin-jansson sa:
Niblet sa:
Precis, vad annars? ;)
Där är jag gärna med! Alltid tänkt att någon annan borde betala för mina skidresor.

Men, lite gemensamt datainsamlande vore ju bra. Tänkte också kolla vid tillfälle vad som redan finns tillgängligt. Freeride har ju bra data om snö tidigare år tex.
Förutom flygplatsavstånd finns de flesta andra geografiska uppgifterna (fallhöjd, pistlängd, m.ö.h osv) ju redan i skidortsdatabasen, åtminstone för större/välkända orter. Och där borde gå att lägga till fler variabler, som sedan användare/ortsrepresentanter kan gå in och redigera.. känns logiskt att fortsätta samla allt på ett ställe tänker jag..?

Heddious sa:
erik_lagg sa:
martin-jansson sa:

Förutom flygplatsavstånd finns de flesta andra geografiska uppgifterna (fallhöjd, pistlängd, m.ö.h osv) ju redan i skidortsdatabasen, åtminstone för större/välkända orter. Och där borde gå att lägga till fler variabler, som sedan användare/ortsrepresentanter kan gå in och redigera.. känns logiskt att fortsätta samla allt på ett ställe tänker jag..?
Håller med!

Medelsnöfall per aktuell vecka de senaste 5 åren
Snödjup per aktuell vecka de senaste 5 åren
Offpiståkarindex, dvs hur fort blir det uppåkt
Utbud på liftassisterad rando, dvs gå några extra 100 höjdmeter på hudar och få roliga åk.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp