Infå/åsikt om Rossignol Comp Course J för barn

atomicman

Ny medlem
Impulsköpte (billigt) ett par Rossignol Comp Course J skidor där det står 12 m svängradie på skidorna (120 cm skidor - hon är 130cm/27kg?) till min 8åriga dotter som är relativ nybörjare (har åkt ca 3 dagar/år dom senaste 3 åren - hon kan åka gröna och blåa backar). Jag är orolig ifall dom kanske är av helt fel typ och för svåråkta för henne?
Skidorna är av okänd årsmodell (har försökt surfa och hitta info om dom men verkar vara så himla svårt att hitta info om skidor (inte bara dessa) om dom inte är av senaste årsmodell). Men jag tror att dessa skidor är av racingmodell (men står inget SL/GS på skidorna) men vet inte hur utpräglat det är på barnskidor? Om dom är utpräglade racingskidor misstänker jag att dom kan vara för svåråkta för henne?
Visst, vi kan provåka dom och så men det är svårt när man inte har så mycket att jämföra med. Jag undrar om någon har nån info om dessa skidor eller åsikt om det är värt att försöka med dessa skidor eller om jag ska satsa på andra för henne?
I vinter har jag planer på att åka lite mer med henne än vi gjort förut (kanske fördubbla till 6 skiddagar;)). Hon kommer bara åka pist.

They look like they are from a few years ago, which is probably why there isn't much information on the web about them. Yes they are a racing ski, but they are a so-called "combi" model somewhere in between a SL and a GS. At that age SL would be a radius of approx. 9m and GS a radius of approx. 14m. It's common for small children to only use one pair of skis for both disciplines. (In some countries this is a strict rule, in order to keep costs down).

The length sounds about right for her weight. She will probably get on pretty ok with them, as long as they are in ok condition. Racing skis for children at that age are not that much stiffer or more demanding than recreational models. Give them a go and see how she gets on with them.

Oh, and double that 6 to at least 12 days of skiing!

Mark

Snödjup

Tillbaka
Topp