Införskaffning av ny snowboard.

Kat16648

Ny medlem
ca 1.5år sedan jag åkte snöplanka, och behöver en ny bräda som pallar min nuvarande vikt.
Syftet med den är för att leka. Rails/curbs/feting hopp, osv.

Nu kan jag inte längre ett skit om speccs på brädor etc, då den jag har är köpt för minst 4år sedan.

Men jag tror inte på att det finns någon duglig bräda för under 3k, vilket jag gärna skulle ha budgeten på.
Men kan sträcka mig till 4k.

Min storlek på boots är 11 eller 12.
Minns jag rätt har det en lite större betydelse, så att tårna inte är och gräver i snön vid skarpa svängar.
Har jag fel, så är det förmodligen bättre att jag ger mer info än för lite.

Lite fakta.

Budget 4000:-

Längd 185cm

Vikt 100kg

Boots storlek 11 -12

Önskad Maxlängd på brädan 154cm

Ger blanka fan i om brädan är avföringsbrun, bara den fyller sin funktion.

Är ytterst tacksam för all hjälp ni kan bidra med!

Ride manic kommer bli för mjuk då den har en rek max vikt på 82 kg! Funkar kanske om du kör långsamt och passivt. Tror en längre bräda skulle vara att föredra, runt 159 cm kommer du kunna hitta fler brädor som passar din åkstil och vikt.

Får man fråga varför du vill ha en så kort bräda? Jag är själv 169cm och väger 57 kg kör på hela berget men håller till mest i parken och jag kör på en 153cm lång bräda.

Frankenfont brädan är för smal. 24.8 cm kommer bli för mycket som sticker ut utan för brädan och du kommer få toe/heel-drag.

Tror nästan att Webdot är i smalaste laget med 25.7 också, kan ju låta löjligt att men ett par millimeter på brädden gör mycket... Jag tror inte heller att den klarar din vikt.

Det bästa alternativet för dig om du nu verkligen vill ha en så pass kort bräda som ändå klarar din vikt är Burton Nug, men jag tror inte den heller håller för 100 kg.

Senast ändrad:
Jag tycker det är mycket bekvämare med en kort bräda, samt att den känns mer lekfull då. jämfört med längre brädor.

Men får helt enkelt köra på en lång bräda, då det verkar omöjligt att finna någon kortare.

Den jag har nu är 25midja. och den fungerar utmärkt, så det bör inte vara några problem med en ny bräda skulle jag tro.

Tack för tipps, kunskap, och informationen. Får bli en Längre Frankenfront troligtvis.

Om du inte får heel/toedrag med 11 i storlek och 25 i midja på snowboarden så kan jag rekommendera att du tar en snowboardlektion och byter till en bredare snowboard, det finns mycket att upptäcka för dig vad det gäller åkning!

Lycka till med brädköpet!

Kat16648 sa:
Det vart en söt Formula bräda, då Frank itne fanns i längre än 154.

http://www.hollywood.se/sv/product/20967/destroyer-dd-158w#filter-13

Vissa åker väll annorlunda, får väll pusha lite mer för att ta reda på om jag ens har möjlighet att få toedrag, om ajg inte lägger mig och slickar på snön.

Återkommer senare om hur slutresultatet blir, när jag kört lite med den nya.
Den är på gränsen till smal men som sagt, får väl se hur slutresultatet blir :P

Senast ändrad:
Ja det står ju klart och tydligt, bäst man går och lägger sig genast! För det är verkligen i smalaste laget, men ändå 0.6 cm mer än han haft förut. Jag personligen försöker att ha en midja som är lika bred som min fot är lång(små fötter???????? storåkning?).

Yttligare ett problem dök upp, nu när jag ska köpa nya boots.

Tänkte köpa ett par Nitro. http://www.hollywood.se/sv/product/11226/anthem-tls-blk-wht-fade#filter-2

Men kollar jag storleksguiden skiljer den sig från dom jag har nu ( ett par CC eu 45 us 11.5 uk 10.5 )
Men när jag kollar måtten på alla andra boots så hittar jag inte ens eu 45. och tror att ett par eu44 skulle passa.

Sedan om jag tex kollar på stadiums storleksguide då min for är ca 27cm Så påstår den att min storlek är Us9 Eu 42.

Och eftersom att det inte går att prova dem innan man köper, skulle det vara härligt att lista ut.

Min standardstorlek på vanliga skor är 44-45.

...du bör prova bootsen, det skiljer massor mellan modeller/märken, det är något man inte kan köpa på postorder och tro att det kommer lira.

Jo, men dom finns inte i någon affär, vilket betyder att jag måste bestäla dem via postorder.
Men om storleksguiden stämmer så skulle Us9 från nitro passa då min fot är ca 27cm 26.5 för att vara petig.
Och us9 för nitro är 27cm, men det är lika bra att fråga hära när jag ändå är osäker:D

En 27 cm fot är inte mer än 42 så antingen är dina skor förstora eller mätt fel eller så vill du att tjejerna ska ha mer än vad du verkligen har!

Såg nu att du inte hade mer än 26.5 cm, detta är inte större än 41.

Senast ändrad:
Mina CC som är eu 45 är nästan perfekta tror ajg tog 45 ist för 44 pga att jag har ganska breda fötter, och får absolut inte på mig skor som är 43, så förstora skor har jag inte:)

Men burtson verkar ha samma storlekar osv som nitro, får gå och prova olika burton och se vart jag hamnar i guess.

Min fot är 27cm.
Har haft både Burton och Nike.
Båda gångerna har storlek 42,5 varit perfekt(US 9)
I Niken skulle 42,5 motsvara fot på 27cm

Senast ändrad:
Det kan vara som CC har ett skevt storlekssystem i såna fall! Jag har 27 cm lång fot och har 43 på mina Burton Poacher och det är till och med så jag kunde gå ner en storlek till (jag har även 42.5-43 på alla mina andra skor).
Åk till närmaste snowboardshop och prova bootsen som du är sugen på om dessa finns.

Aight, må så vara att dom har konstiga mått.
Får åka iväg och kränga på mig några burton någonstans, och se hurvida dom passar eller ej!

Danke för assistansen!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp