Ingen konkurans?

Danil

Medlem
Ingen konkurans?
Jag var i Åre under vc-tävlingarna och det var ganska bra skidåkning:) Men Åre är ju egentligen det enda skidområdet i Sverige som håller internationell klass. Har kollat runt lite både här på freeride och på andra ställen och hittar inte ett enda ställe i Sverige som har mer än 380m i fallhöjd:/ Åre har ju ca. 800m i fallhöjd men finns det finns tydligen ingen skidort i Sverige som kan matcha det? Känns lite som det skulle behövas en till skidort som iaf kan matcha fallhöjden som åre har. Med andra det finns bara en skidort som kan konkurera med de större orterna i alperna. :o

Senast ändrad:
Ingen konkurans?
Okej har aldrig åkt där men hur högt blir det då? en annan sak som jag noterat när jag tittat på pistkartorna är att de områdena i sverige ser mycket mer organiserade ut, fler backar från varje lift.

Ingen konkurans?
Det är bara att ta fram skottkärran och spaden och börja bygga ett eget berg med 800 meters fallhöjd då ?

Förstår dock inte riktigt frågeställningen ? Vad är det vi ska diskutera ?

Om det är kvaliteten på skidanläggningarna så finns det ju bra mkt mer än fallhöjden att ta med i beräkningarna dock.

Ingen konkurans?
Enligt den här fina listan jag nyss googlade fram http://lix.hisvux.se/~martin/fallhojd.php så finns det 11 skidorter som har över 380 m fallhöjd. Vet inte om den stämmer, men en ort som sticker ut är ju Branäs med 415 m.
Det finns ju inte så höga berg i det här landet, så är väll inte så konstigt att fallhöjden på dom olika anläggningarna inte är så lång..

Ingen konkurans?
Om det finns befintliga skidanläggningar som kan byggas ut? Fallhöjd spelar stor roll eftersom det innebär att bakarna blir längre.

Ingen konkurans?
Hade det funnits något annat ställe i landet där man kunde bygga en skidanläggning med ~800m fallhöjd så hade det säkert redan gjorts. :)

Ingen konkurans?
Branäs märklig design på pistkarta där, så svårt att avgöra om det verkligen kan stämma? Ingen skid ort jag hört talas om i alla fall, men såg fint ut :)

Ingen konkurans?
JSundvall sa:
Hade det funnits något annat ställe i landet där man kunde bygga en skidanläggning med ~800m fallhöjd så hade det säkert redan gjorts. :)
finns gott om det i norra svergie. men skulle inte vara lönsamt. allting handlar om pengar i slutet av dagen iaf.

Ingen konkurans?
C4_Fudge sa:
Jag var i Åre under vc-tävlingarna och det var ganska bra skidåkning:) Men Åre är ju egentligen det enda skidområdet i Sverige som håller internationell klass. Har kollat runt lite både här på freeride och på andra ställen och hittar inte ett enda ställe i Sverige som har mer än 380m i fallhöjd:/ Åre har ju ca. 800m i fallhöjd men finns det finns tydligen ingen skidort i Sverige som kan matcha det? Känns lite som det skulle behövas en till skidort som iaf kan matcha fallhöjden som åre har. Med andra det finns bara en skidort som kan konkurera med de större orterna i alperna. :o
Skulle inte ta uppgifterna här på freeride som 100% korrekta. Har kollat lite för de anläggningar jag åkt i här i Schweiz, stämmer i princip inte för en enda.

Ingen konkurans?
Nej men jag antar att de flesta har en betydligt högre fallhöjd än ca 300m som de flesta Svenska anläggningar ligger runt?

Ingen konkurans?
C4_Fudge sa:
Nej men jag antar att de flesta har en betydligt högre fallhöjd än ca 300m som de flesta Svenska anläggningar ligger runt?
Jo, de flesta jag åker till har minst 1000 meter... ;)
Undrar man varför fallhöjd är viktigt kan jag rekommendera ett åk från Klein Matterhorn (Zermatt) ner till Cervinia, drygt 1800 höjdmeter i ett svep!

Ingen konkurans?
Jo jag tycker det är betydligt skönare med långa backar så är ganska avis på dig! Av denna annleding har jag inte varit i Sälen, men det lär vara ganska bra parkåkning där? ;p

Ingen konkurans?
Det finns INGA svenska orter som är jämförbara med alperna. Vissa orter är trevliga vid rätt förhållanden, men under ett normalt år är inte snön jämförbar heller. Sverige har för små berg med för lite nederbörd i jämförelse.

Sen kan du inte ha sökt särskilt bra för det finns flera orter med högre fallhöjd än 380m t ex Hemavan, Abisko och Björkliden. Sen är fallhöjden inte allt det är formen på berget också, sälen t ex har dålig fallhöd men det är bara 2/3 delar som har lutning, slutdelen är flack som en parkeringsplats på många av orterna så egentligen tycker jag falhöjden där är närmare 200m.

Ingen konkurans?
Branäs har 415 fallhöjdsmeter och en Gondol, stämmer faktiskt.
Har för mej att de numera också är en av starkaste skiorterna i Sverige ekonomiskt. Spöar ju skistars Sälen med hästlängder piståkningsmässigt i alla fall, bra för barnfamiljer.
Imponerande för en kulle i Värmland.

Senast ändrad:
Ingen konkurans?
Jag drar en gissning pga C4_Fudges användarnamn och ålder att han är antingen från Åre eller har en stuga i Åre och är en riktig Åre Patriot! Visst är Åre det berg som har bäst förutsättningar för att vara det bästa stället i Sverige men jag tycker ju knappast att det är det:)

Ingen konkurans?
Björnrike kan inte mäta sig med Åre, Men har i och med
nya Grizzly express och 2 nya nedfarter fått
470 meter i fallhöjd
Bland det bästa i Sverige
Klart bättre än Sälen Idre och Funäsdalen

Ingen konkurans?
För ca:3 år sedan ville Strömma sälja Hemavan&Tärnaby.
Skistar var en av de som var intresserade av resorten.
Om Skistar köpt resort hade det förmodligen skapat mängder med arbetstillfällen för de i kring området.
Tyvärr satte sig konkurransverket på tvären i ärendet pgr av att Skistar får allt för stor procent av utövare.
I Hemavan&Tärnaby finns den potential du är ute efter tror jag.
Mvh.Anders

Ingen konkurans?
Åre är antagligen bästa skidorten i Sverige, inte bara sett till häftigaste åken utan hela liftsystemet + byn gör Åre ganska överlägset resten av anläggningarna vi har... sen finns det alltid nötter som växt upp i Gränsen, Hemavan, Sälen, Funäsdalen eller vad det nu än kan vara och påstår att DET är så mycket bättre, men innerst inne vet dom också att inget kan mäta sig med Åre.

Kittelfjäll kan ju verkligen gå och lägga sig... där har vi en ruskigt överskattad anläggning. Tråkiga jävla släpliftar.

Ingen konkurans?
felix sa:
Kittelfjäll kan ju verkligen gå och lägga sig... där har vi en ruskigt överskattad anläggning. Tråkiga jävla släpliftar.
Åker du till fjällanläggningar för att åka lift? :|

När det gäller fallhöjder så finns det ju även andra platser i Sverige som bjuder på det när det gäller mätt med Åres fallhöjd.

Senast ändrad:
Ingen konkurans?
C4_Fudge sa:
Mer än 380m fallhöjd finns det fler orter i sverige som har:
Björkliden 538m
Abisko Nuolja 500m
Hemavan/Tärnaby 675m
Kittelfjäll 395m (jag vet bara 15 meter mer men kittelfjäll måste med :) )
Vemdalen 470 m
Lojsdalen 492 m
Bydalsfjällen 420 m

Det är inte i klass med Åres fallhöjd men det är ju inte bara fallhöjden som räknas,
en del hävdar tom att det bara finns en fallhöjd för en person och den är 1.8m om du
är 180 cm lång ... ;)

Är det bara fallhöjd så kan ju inte heller Åre mäta sig med nån alp-ort överhuvudtaget,
tycker att det är så mycket annat som spelar in i hur en backe är att åka i :)
Köer till lifterna drar ner betyget och orken mest, bra offpist drar upp orken att köa :)

Ingen konkurans?
felix sa:
Är man ute efter skidåkning, som jag är då :), så spelar själva lifttypen mindre roll.
Åkningen i Kittelfjäll är riktigt bra förutsatt att man gillar offpist eftersom dom bara pistar
5 stycken nerfarter av 42.

Detta gäller för mig:
Till Åre åker man för att festa och åka LITE skidor,
till Kittelfjäll åker man för att åka skidor och festa LITE.

Senast ändrad:
Ingen konkurans?
ALPINBUTIK sa:
Björnrike kan inte mäta sig med Åre, Men har i och med
nya Grizzly express och 2 nya nedfarter fått
470 meter i fallhöjd
Bland det bästa i Sverige
Klart bättre än Sälen Idre och Funäsdalen
Trevligt kommer att testa på den på sprtlovet! ;D

Ingen konkurans?
AndersCederholm69 sa:
För ca:3 år sedan ville Strömma sälja Hemavan&Tärnaby.
Skistar var en av de som var intresserade av resorten.
Om Skistar köpt resort hade det förmodligen skapat mängder med arbetstillfällen för de i kring området.
Tyvärr satte sig konkurransverket på tvären i ärendet pgr av att Skistar får allt för stor procent av utövare.
I Hemavan&Tärnaby finns den potential du är ute efter tror jag.
Mvh.Anders
Ja det finns många fjäll som skulle kunna utnyttjas väldigt mycket för skidåkning men det är väl nästan bara skistar som har pengar till det (tror jag) :)

Ingen konkurans?
peboan sa:
C4_Fudge sa:
Mer än 380m fallhöjd finns det fler orter i sverige som har:
Björkliden 538m
Abisko Nuolja 500m
Hemavan/Tärnaby 675m
Kittelfjäll 395m (jag vet bara 15 meter mer men kittelfjäll måste med :) )
Vemdalen 470 m
Lojsdalen 492 m
Bydalsfjällen 420 m

Det är inte i klass med Åres fallhöjd men det är ju inte bara fallhöjden som räknas,
en del hävdar tom att det bara finns en fallhöjd för en person och den är 1.8m om du
är 180 cm lång ... ;)

Är det bara fallhöjd så kan ju inte heller Åre mäta sig med nån alp-ort överhuvudtaget,
tycker att det är så mycket annat som spelar in i hur en backe är att åka i :)
Köer till lifterna drar ner betyget och orken mest, bra offpist drar upp orken att köa :)
Kittelfjäll rekommenderar alla, måste nog försöka prova det.
Om man bor i Åre eller i närheten har man stor möjlighet att åka på söndagar och andra dagar när det är betydligt mindre folk, då kan man uppleva backarna på ett annat sätt ;)

Ingen konkurans?
Åre kan alltså inte mäta sig med Alperna men kan mäta sig internationellt.
Vad är det för länder du menar att Åre kan jämföra sig med, Danmark?

Ingen konkurans?
Tompan14 sa:
Åre kan alltså inte mäta sig med Alperna men kan mäta sig internationellt.
Vad är det för länder du menar att Åre kan jämföra sig med, Danmark?
Ja alperna är väl inte det enda stället det finns skidanläggningar på?
Åre är den enda som kan mäta sig med en alp ort, alltså inte bara hur högt berget är och så utan antal nedfarter, uteliv, restauranger, mm.

Ingen konkurans?
melomaniac sa:
Kittelfjäll snackar väl lite om att bygga en lift upp till toppen och skulle då bli i klass med Åre i fallhöjd.
Dock har de i dagsläget två (tre?) ankarliftar och ett hotell med bar/klubb. Det är kittelfjäll..
Så det enda sättet de skulle konkurrera med Åre är väl isf på fallhöjden. Sen har de bra åkning, men är fortfarande en sanslöst mycket mindre anläggning och by..

Ingen konkurans?
Björnrike har 470 meter fallhöjd
De skulle komma upp i 600 meter om de gjorde likadant som Sälen som har en backe som är 303 m men ett par hundra meters meningslös platt fram till liften

Ingen konkurans?
ALPINBUTIK sa:
Björnrike har 470 meter fallhöjd
De skulle komma upp i 600 meter om de gjorde likadant som Sälen som har en backe som är 303 m men ett par hundra meters meningslös platt fram till liften
Att ha en platt backe ökar inte fallhöjden?

Ingen konkurans?
Nej, svenska anläggningar i sig (med pistade backar osv) brukar ju inte ligga så högt i fallhöjd. Liftarna går ju inte precis upp på de högsta topparna.. Men tar du till heliskiing så får du 800 meters fallhöjd ganska enkelt i sverige. Ta helags till exempel, runt 1800 m.ö.h och just upp till 800 meters fallhöjd. :d

Ingen konkurans?
I3ea sa:
felix sa:

När det gäller fallhöjder så finns det ju även andra platser i Sverige som bjuder på det när det gäller mätt med Åres fallhöjd.
peboan sa:
felix sa:
Är man ute efter skidåkning, som jag är då :), så spelar själva lifttypen mindre roll.
Åkningen i Kittelfjäll är riktigt bra förutsatt att man gillar offpist eftersom dom bara pistar

Detta gäller för mig:
Ja, fast där har ni fel... än en gång! Det där argumentet håller inte... är det bara åkningen man är ute efter kan man lika väl köpa hudar och dra ut i vildmarken, då hittar ni garanterat bättre åk än ni någonsin får i ett liftsystem. Är det bara åkningen man är ute efter åker man inte ens i Sverige!

Jag tror inte ni inser hur viktigt ett bra liftsystem är för själva upplevelsen. Att kunna glida in i en skön sittstol eller kliva ombord en gondol är fanimej lyx! Att stå och frysa i en långsam jävla släplift suger verkligen *** och det har ni antagligen inte fått uppleva.

Att det skulle vara mer fest än skidor i Åre är ju också fel... det blir vad man gör det till. Vill man supa skallen av sig så går det säkert, men vill man åka i Sveriges bästa anläggning kan man även passa på att göra det.

Ingen konkurans?
lp91 sa:
Nej, svenska anläggningar i sig (med pistade backar osv) brukar ju inte ligga så högt i fallhöjd. Liftarna går ju inte precis upp på de högsta topparna.. Men tar du till heliskiing så får du 800 meters fallhöjd ganska enkelt i sverige. Ta helags till exempel, runt 1800 m.ö.h och just upp till 800 meters fallhöjd. :d
Ja fjäll finns det gott om så det är ju ett alternativ.

Ingen konkurans?
peboan sa:
felix sa:

Detta gäller för mig:
Har faktiskt hört lite om folk som är rädd för just det du säger, att man åker till Åre för att åka lite skidor och festa mycket och att det därför inte läggs ner mycket pengar på liftarna (detta efter att 1000meters liften ramlat hiop).

Ingen konkurans?
C4_Fudge sa:
Jag har ALDRIG sagt att Åre kan matcha en alp ort men åre håller internationell klass. :)
C4_Fudge sa:
Åre är den enda som kan mäta sig med en alp ort
Är det bara jag som tycker att det här är lite inkonsekvent?

C4_Fudge sa:
Ja alperna är väl inte det enda stället det finns skidanläggningar på?
Så om det nu inte är alperna du menar med "internationellt", vad är det då du menar? Jag börjar mer och mer tro att det är Danmark...

Ingen konkurans?
felix sa:
I3ea sa:
felix sa:

peboan sa:
felix sa:

Detta gäller för mig:
Ja, fast där har ni fel... än en gång! Det där argumentet håller inte... är det bara åkningen man är ute efter kan man lika väl köpa hudar och dra ut i vildmarken, då hittar ni garanterat bättre åk än ni någonsin får i ett liftsystem. Är det bara åkningen man är ute efter åker man inte ens i Sverige!

Jag tror inte ni inser hur viktigt ett bra liftsystem är för själva upplevelsen. Att kunna glida in i en skön sittstol eller kliva ombord en gondol är fanimej lyx! Att stå och frysa i en långsam jävla släplift suger verkligen *** och det har ni antagligen inte fått uppleva.

Att det skulle vara mer fest än skidor i Åre är ju också fel... det blir vad man gör det till. Vill man supa skallen av sig så går det säkert, men vill man åka i Sveriges bästa anläggning kan man även passa på att göra det.
Hahaha även fast Åre har roliga liftar så satt jag på stighudar på mina skidor en gång och gick uppför pisterna då slapp jag köpa liftkort men kom ändå till toppen. Det blev dock bara ett åk den dagen. :)

Jag har fått uppleva att det kan var lite kallt ibland i släpliftar men brukar förtränga de upplevelserna så fort jag kommit upp på toppen och börjat med min uppvärmning innan åkningen nerför startat. Tycker dock att det brukar vara kyligare att åka i sittlift eftersom att där går det inte att röra sig med kroppen så mycket för att bli varmare. Gondol däremot är något helt annat, det är definitivt lyx. Nackdelen med denna lift är att friluftskänslan försvinner samt att det blir kallt sen när det är dax att stiga ur den.

Tillbaka
Topp