Ingen som bryr sig?

Ingen som bryr sig?
Svaret på den frågan hänger väl ihop med hur folks musik och filmsmak förändras på sommaren till att föredra skit?
alltså: ledig = gillar skit

eller så är det så enkelt som att så länge det finns Öl bryr sig ingen om något annat.

Afterski går ju utmärkt att undvika dock, allmänna sommardegenereringen är svårare.

Senast ändrad:
Ingen som bryr sig?
Därför att du har haft oturen att komma på en "8 av 10-after ski" där djn e en etablissemangs-junkie.

Men rent krasst o analytiskt så är det en genus-grejj. Dvs man vill inte stöta sig med alla flickor i lokalen som vart inne i lifthuset o pomadat sig/sminkat järnet innan after-skin (semi-klubb). Alltså ger djn alla i lokalen denna musikaliska dynga i tron om att främja en man-jaga-lättsam-kvinna-grej, som i sin tur genererar mer klirr i kassan/ett o annat klamydia-fall en vecka senare.

Dock är 6 av 10 i lokalen missnöjda med den förgågna skit-musiken, och dövar detta faktum med mer sprit (klirr i kassan) - då man ändå är på semester.

Och det är där nånstans som du la_grave befinner dig just nu, grattis!

Fick du tag på nån vettig cab btw?

Ingen som bryr sig?
Det slog mig just att: om man nu är/vill vara indie, och man inte kan gå på after-ski av ovanståeende anledningar. Var tar man vägen då efter en skiddag? "Hem och softa" känns om möjligt ännu mer oindie. Eller gör det?

Ingen som bryr sig?
la_grave:

Intressant, har aldrig riktigt förstått och alltid fascinerats lite över människor som sitter och läser en bok ute på lokal. Är det inte skönare att läsa en bok hemma?

Ingen som bryr sig?
Dannepanne sa:
Det slog mig just att: om man nu är/vill vara indie, och man inte kan gå på after-ski av ovanståeende anledningar. Var tar man vägen då efter en skiddag? "Hem och softa" känns om möjligt ännu mer oindie. Eller gör det?
Har parkeringsplatsfester blivit ohippt?

Ingen som bryr sig?
Jibberisch sa:
la_grave:

Intressant, har aldrig riktigt förstått och alltid fascinerats lite över människor som sitter och läser en bok ute på lokal. Är det inte skönare att läsa en bok hemma?
Jag skrev ingenstans att jag brukar sitta och läsa på krogen. Det händer i och för sig några gånger per år, mest när man väntar på försenat sällskap eller en spelning.

Jag har å andra sidan aldrig förstått folk som tar med sig en sk smartphone när de går ut och sedan sitter och tittar på den stora delar av kvällen. Då är en bok bra mycket intressantare.

Ingen som bryr sig?
Jibberisch sa:
Tompan14:
Inte sett på väldigt länge :(
Hm, på den tiden det begav sig hamnade man ofta vid en bagagelucka full med ölbackar när man inte längre var välkommen på after-skin... Ja inte jag då, jag skötte mig alltid exemplariskt! :rolleyes: :)

Har det blivit ohippt?
Har supandet minskat?
Har personalen blivit mer slapphänt?

Frågorna är många.

Ingen som bryr sig?
la_grave sa:
Jibberisch sa:
la_grave:

Jag skrev ingenstans att jag brukar sitta och läsa på krogen. Det händer i och för sig några gånger per år, mest när man väntar på försenat sällskap eller en spelning.

Jag har å andra sidan aldrig förstått folk som tar med sig en sk smartphone när de går ut och sedan sitter och tittar på den stora delar av kvällen. Då är en bok bra mycket intressantare.
la_grave sa:
Jag brukar sätta mig med en bok och något att äta/dricka.
Det hela blir en fråga om vart du äter och dricker. Jag skrev "lokal", om du inte sitter och äter/dricker i en lokal...blir jag lite förvirrad? =)

Jag menade inte det hela som en förolämpning, får ursäkta mig om det lät så. Jag menade att jag har aldrig sett tjusningen med tilltaget. I Stockholm ser man ibland människor som sitter ensamma vid ett bord och läser en bok, utan att få till sig något synbart sällskap under kvällen. Eller under timmen/timmarna observationen äger rum. Jag kan ofta inte låta bli att fundera på varför. Personligen sitter jag hellre hemma i stillhet och läser en bok.

Håller med om smartphonesanvändadet.

Tompan14:
Intressant att pondera över. Jag vet faktiskt inte. Tycker inte hets på afterskin är varken mer eller mindre nu än för 10 år sedan. Kanske rör det sig om traditioner som inte förts vidare?

Senast ändrad:
Ingen som bryr sig?
Jibberisch sa:
Det hela blir en fråga om vart du äter och dricker. Jag skrev "lokal", om du inte sitter och äter/dricker i en lokal...blir jag lite förvirrad? ;)
Du skrev ute på lokal. Rimligen betyder krog eller liknande, eller?

Jag läser även böcker i liften, börjar med Decamerone (PoD) imorgon. Ett bra sätt att utnyttja tid som annars vore bortkastad på att utveckla sin personlighet.

Ingen som bryr sig?
Haha va fan? Då får vi reda ut detta.

Du skrev:
"Jag brukar sätta mig med en bok och något att äta/dricka."

Menade du att du brukar sätta dig hemma i soffan med någonting att äta och dricka? Kontext.

I liften brukar jag snacka med polarna jag åker skidor med. Ett bra sätt att utnyttja tid som annars vore bortkastad på att utveckla sin personlighet.

Ingen som bryr sig?
"Jag brukar sätta mig med en bok och något att äta/dricka."
meningen förutsätter ingen speciell plats/lokal alls, kan lika gärna vara utomhus eller i en bil.

Ingen som bryr sig?
JL76:
Inte i trådens kontext, kan jag tycka. Men, det är väl egentligen irrelevanta detaljer. Å andra sidan, kan irrelevanta detaljer vara lite av charmen med internet och forum.

Ingen som bryr sig?
la_grave sa:
Jag läser även böcker i liften, börjar med Decamerone (PoD) imorgon. Ett bra sätt att utnyttja tid som annars vore bortkastad på att utveckla sin personlighet.
Eller varför inte den här gamla stänkaren?
satanic%20bible%20book.jpg

Ingen som bryr sig?
Jibberisch sa:
I liften brukar jag snacka med polarna jag åker skidor med. Ett bra sätt att utnyttja tid som annars vore bortkastad på att utveckla sin personlighet.
Fast efter några veckor x några timmar om dagen i liften har man sällan så mycket kvar att prata om, åtminstone om man inte får någon extern stimulans, tex från en bok.

Ingen som bryr sig?
Borta bra men hemma bäst... After whatever är bäst med Fernet. Har alltid varit och kommer alltid att vara.

Ingen som bryr sig?
la_grave:

Rubriken gav mig inte jättemycket. Kanske där förvirringen ligger. Eller började. Eller fortsatte.

Angående att samtalen tar slut, kan jag inte annat än inte hålla med dig alls. Kommer inte på fråga. Inte med någon av de polare jag brukar åka skidor eller umgås med faktiskt. Kvalificerade skitsnackare och överste-ljugare allihopa tammefan.

Ingen som bryr sig?
Jibberisch sa:
Intressant att pondera över. Jag vet faktiskt inte. Tycker inte hets på afterskin är varken mer eller mindre nu än för 10 år sedan. Kanske rör det sig om traditioner som inte förts vidare?
Visst är det så, var generation har sina traditioner men alkoholen brukar förena gammal som ung.
Något som jag inte sett på länge är födelsedagsåk, när man på sin födelsedag åkte från toppen till dalen iförd endast de kläder som man fått från skidskolan, antar att det dog ut strax efter att skidskolorna började tillhandahålla byxor...

Att after skin inte har förändrats nämnvärt de senaste tio åren må vara sant, men nog har det sjunkit sedan glansdagarna. Nu för tiden ska ju ungdomarna spara sig så de orkar gå på nattklubb senare, något som inte hände förr om åren utan då var det allt eller inget under pjäxdansen.
Det är nog nästan så man kan säga att twintipsen förstörde det svenska alpsupandet.
Å andra sidan verkar svenska ungdomar vara ganska dåliga på att supa idag, man köper alkoläsk som smugglats in från Tyskland istället för ryskt hembränt som man bytt till sig för några västerländska porrblaskor i hamnen... Håhåjaja...

Ingen som bryr sig?
Tompan14 sa:
något som inte hände förr om åren utan då var det allt eller inget under pjäxdansen.
Det är nog nästan så man kan säga att twintipsen förstörde det svenska alpsupandet.
Å andra sidan verkar svenska ungdomar vara ganska dåliga på att supa idag, man köper alkoläsk som smugglats in från Tyskland istället för ryskt hembränt som man bytt till sig för några västerländska porrblaskor i hamnen... Håhåjaja...
Oindie.

Ingen som bryr sig?
För att komma vidare mot kärnan:

Hur skulle en exemplarisk indie-after-ski te sig i din värld?

Och vad innebär begreppet indie (Shoreline bort/inräknad) för dig?

Ingen som bryr sig?
limegreen sa:
För att komma vidare mot kärnan:

Hur skulle en exemplarisk indie-after-ski te sig i din värld?

Och vad innebär begreppet indie (Shoreline bort/inräknad) för dig?
Bra fråga. Har inget rakt svar. Kanske inte går? Men bort med allt skidsnack till att börja med. Det är ungefär lika roligt som att samma ord kan betyda helt olika saker på olika språk HAHAHA.

Ingen som bryr sig?
Man kan ju iof plocka bort ordet exemplarisk, då just ett sådant tillfälle handlar mer om känslor, en ev. upprymdhet och mänskliga levande energier - för stunden.

Det som jag spontant kan påminna mig om (efter en skid-dag) som har gått mer åt indie-hållet (än trad. Aski) har varit magiska stunder vid platser som Stryn eller Gränsen. Dvs platser som kan tendera att locka en viss typ av vördnads-fulla individer (eller så har platsen/stunden stilla klätt av dem sina samtida masker, förvisso), som med lätt tårade ögon tömmer vinglaset till toner av Morrissey i vetskap om att det snart är färdig-skidat - då sommaren står på glänt och vårkänslorna rusar både mellan Maja, Stina och hon den där Anna från Älvsbyn som ler så varmt.

Senast ändrad:
Ingen som bryr sig?
Tänkte skriva att han som äger Moosewirtz tjänar sjuka pengar men sedan såg jag denna och då blev det pinsamt att vara svensk...

Senast ändrad:
Ingen som bryr sig?
Hasse_Lindborg sa:
Tänkte skriva att han som äger Moosewirtz tjänar sjuka pengar men sedan såg jag denna och då blev det pinsamt att vara svensk...

Jag tränker precis som du Hasse, mânga skrattar när dom ser denna, men det är bara jävligt pinsamt, ser att videon är fran ifjol, jag trodde i min enfald detta sätt att festa minskat :(

Ingen som bryr sig?
la_grave sa:
Kan någon sammanfatta klippet? 11 minuter av vadå?
En handfull människor från Västra Götalands län ( av dialekt att döma ) har varit på "aprés-ski".
1st mansperson ( aka Göran,ca 8 min in i filmen ) har överskridit gränsen där sinnen och kontroll är förlorad, konsekvens av för stort intag alkohol.

1st Nederländare har förtjust upptäckt detta skådespel som utspelar sig och med exhalterad förtjusning även bestämmer sig för att dokumentera händelsen på film. Som han mer än önskvärt vill publicera via YouTube.
( Detta uppfattar säkert inte den berusade mannen )
Nederländaren påtalar detta flertalet gånger även till den berusade mannens landskamrat. Dessutom verkar fanskapet tro att denna film skall ha någon slags OSCAR el. "Academy Award of Merit" kvalitet. Det har den inte.

Tidigt i filmen kan man se vad som kan uppfattas som en stadig förnuftig herre med lite rutin övertala mannen att avveckla tilltaget att försöka ta sig hem till skammens vrå på skidor, förslaget är taxi. Han gestikulerar även handledning och går i riktning där taxi förväntas finnas. Men ack vad han bedrog sig , ett par snedsteg och sekunder senare sitter den berusade mannen på knä framför en av sina tillsynes kamrater och väser efter hjälp.
Den rutinerade mannen följer upp och diskuterar läget återigen , lämnar över skidorna han propert packat och räcker över ansvaret till nästa person, påvisar till den berusade mannen med klappar på axeln att han skall " ta hand om sig" och lommar i makligt takt därifrån.

Kort därefter verkar gruppen enats om en idé att på skidor bära den berusade mannen , återigen är nederländaren stormförtjust över tilltaget och tjuter :-" this is great , Oscar winning movie " !
Här ser man en ljusning av tillvaron och man kan se hur sällskapet glider iväg ut i horisonten , men ack vad de bedrog sig , något är på tok. Detta uppfattas snabbt av regissören som knatar på efter för en bättre vinkel och åtkomst till sin kommande "winner movie".

Härefter följer ett par dråpligare försök att få med sig "Göran". Klassiska bära på ryggen där både bäraren och Göran drattar på arslet med illa landning till jublet av åskådarna jämte.
Det sk. "brandmansgreppet" som ser väldigt stabilt för en stund går även det i stöpet , som jag ser det så tappar åkaren givetvis " balansen på ytterskidan" vid första sväng. Och till konsekvens som väldigt många här vet går oftast illa. Återigen briserar skratten utan tanken på huruvida det stod till med Göran efter tumultet , utan slutligen bestämmer sig "vännerna" att släpa karln utför backen tjoandes hemåt , den hänförde dokumentärfilmaren knyter näven i fickan och tänker på den guldplätterade statyetten......." best movie ever".

la_grave :
Nu var det ingen bra sammanfattning men du gillar ju att läsa.

Ingen som bryr sig?
Ogi-June sa:
En handfull människor från Västra Götalands län ( av dialekt att döma ) har varit på "aprés-ski".
1st mansperson ( aka Göran,ca 8 min in i filmen ) har överskridit gränsen där sinnen och kontroll är förlorad, konsekvens av för stort intag alkohol.
Herregud!

Jag tror Luna Green (på vinyl) borde fungera bra som musik efter en dag i backen. Tillsammans med lämplig dryck DFS.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp