Inköp av första allmountain-skidorna. Köpråd/tips?

Cottus

Ny medlem
Hejsan, första inläggen på detta forum, men jag har varit besökare desto längre.

Jag ska införskaffa mig mina första allmountain-skidor, men har allmänt dålig koll på utrustning. Jag har som sagt läst en del och har tittat på följande skidor:

Salomon Rocker 2 108
K2 Shredditor 102
Line SFB
Dynastar Cham HM 97
Ross Soul 7

Jag vet dock inte tillräckligt för att avgöra vilka som passar.

Jag skulle med freeride-mått mätt klassa mig som en medelåkare (avancerad svensson), men väldigt dålig på offpist (något jag däremot vill testa på nu!). Jag har nog lite av en lat åkstil men tycker även om att åka relativt snabbt i pisten ibland. Väger 70 pannor och är 174 cm lång. Åker både i Sverige/Norge och Alperna. Skulle tippa på att jag fortfarande kommer åka mestadels i pisten, säg 60/40 eller 70/30 fördel pisten.

Dynastar har jag testat nyligen och tyckte det var en ganska trevlig skida, dock lite svår att få fast i branta, isiga konstsnöpartier. Men det kan lika gärna bero på tekniken.

Några tips och idéer vad som bör passa?

Mvh
Cottus

Är i samma sits, ska upp till Åre med ett stort gäng från högskolan och ville ha en billigare all mountain skida att jämföra med farsans korta pistskidor (nån av Fischers toppmodeller för 10 år sedan i längd 170cm).

Efter mycket scoutande landade valet på två par Nordica Girish 193 då jag fick dem för ett bra pris. Ett beggat par med bindning och ett oanvänt par skidor utan bindning. Supertaggad på att åka :D

Vi är lika på många sätt när det kommer till förmåga att åka och användningsområde. Är dock betydligt större då jag är strax över 190cm lång och väger in på runt 94kg.

Ja, de korta pistskidorna har man haft flera stycken av.

Längden är ju också viktigt, Jag har tittat på skidor runt 178 cm, tror det kan bli lagom avvägning för att fortfarande ha trevligare egenskaper i pisten.

Ser också fram emot Åre! Vi är också några studenter som åker senare mot vårkanten :)

Ingen som har åsikter/djupare kunskap i de listade skidorna?

Svårt att säga så mycket, Cham-skidan är väl den som sticker ut, övriga är ju mer åt det lekfulla hållet. Men alla är bra skidor, finns mycket att läsa om dom på nätet tex blistergearreview. Men för 70/30 pist skulle jag kanske satsa på sin 7 istället för soul 7. Sin 7 är ju också jäkligt billig hos tysken.

Tillbaka
Topp