Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Frågan är väl för fan inte var dom placerar backen grejen är ju vilken anläggning som satsar. Det är ju inte så att nån dude nånstans får för sej att bygga en inomhusbacke någonstans i sverige. Det handlar ju om att det är hestras skidanläggning som bygger den.tittti540 sa:förlåt att jag skriver nåt som jag egentligen inte vet något om men jag tror definitivt inte att dom kommer bygga nån inomhus backe i isaberg
för de första, hur mycke skulle inte en sån byggnad kosta?
för de andra, dom skulle aldrig bygga den i isaberg isåfall i stockholm eller nåt.
jag har dock hört nåt liknande men det måste vara ett rykte!
Ser ju sjukt bra ut men tror inte de e så lätta att få igenom bygglov på nått sånt. Dessutom tar det nog minst 7 år att bygga... spec. i dagens ekonomiska situaiton kanske inte någon e villig att pumpa in de X miljarder som krävs...aepe sa:ja jag ser ju fram emot inomhusbacken i Täby norr om Stockholm som förhoppningsvis börjar byggas nästa år.
Se och njut: http://www.frosundaviksparken.se/070122_light.pdf
add http://www.ullna.nu/
Jo men asså kommunen röstade för projektet för drygt ett år sen. (orkar inte leta upp någon källa på de just nu) Så det som återstår nu är väl mest administrativt, och även finansiellt förstås.Soophie sa:Ser ju sjukt bra ut men tror inte de e så lätta att få igenom bygglov på nått sånt. Dessutom tar det nog minst 7 år att bygga... spec. i dagens ekonomiska situaiton kanske inte någon e villig att pumpa in de X miljarder som krävs...aepe sa:ja jag ser ju fram emot inomhusbacken i Täby norr om Stockholm som förhoppningsvis börjar byggas nästa år.
Men skoj vore de...
Dom har redan varit i Dubai, Tyskland och i Holland och kollat på deras anläggningar.JoakimE sa:Bor 2 mil från isaberg och dom har planer att bygga det. Dom har planer ocksåplaner att åka till dubai och kolla på den innomhusbacken. Jag kan skriva mer om jag får reda på nått.
Det är ju just i dessa dagar man ska investera i sådana här saker, det är det som folk måste inse. Dåligt med andra byggen=konkurens för företagen och priserna pressas.Soophie sa:Ser ju sjukt bra ut men tror inte de e så lätta att få igenom bygglov på nått sånt. Dessutom tar det nog minst 7 år att bygga... spec. i dagens ekonomiska situaiton kanske inte någon e villig att pumpa in de X miljarder som krävs...aepe sa:ja jag ser ju fram emot inomhusbacken i Täby norr om Stockholm som förhoppningsvis börjar byggas nästa år.
Men skoj vore de...
i stockholm eller nåt..haha. no offence men allt kretsar inte runt stockholm. Beror ju helt på vilka som satsar. Isaberg är en stiftelse vilket innebär att de måste investera i de pengar de drar in ( i stort sett skulle man kunna förklara det så). Detta gör att de är villiga att satsa på inomhus backe, en annan anledning är att de senaste vintrarna varit otroligt dåliga vintrar.tittti540 sa:förlåt att jag skriver nåt som jag egentligen inte vet något om men jag tror definitivt inte att dom kommer bygga nån inomhus backe i isaberg
för de första, hur mycke skulle inte en sån byggnad kosta?
för de andra, dom skulle aldrig bygga den i isaberg isåfall i stockholm eller nåt.
jag har dock hört nåt liknande men det måste vara ett rykte!
tack för att det finns andra som ser detta fenomen! Det finns naturligtvis redan kapital avsatt för ett sånt här projekt. Dessutom har det från flera håll kommit uppgifter om att folk in prioriterar bort skidåkningen, trots ev kommande lågkonjunktur. Så detta är precis som v-larsson säger ett bra tillfälle att bygga.v-larsson sa:Det är ju just i dessa dagar man ska investera i sådana här saker, det är det som folk måste inse. Dåligt med andra byggen=konkurens för företagen och priserna pressas.Soophie sa:Ser ju sjukt bra ut men tror inte de e så lätta att få igenom bygglov på nått sånt. Dessutom tar det nog minst 7 år att bygga... spec. i dagens ekonomiska situaiton kanske inte någon e villig att pumpa in de X miljarder som krävs...aepe sa:ja jag ser ju fram emot inomhusbacken i Täby norr om Stockholm som förhoppningsvis börjar byggas nästa år.
Men skoj vore de...
Ska jobba på måndag, ska ta reda på vad som gäller. Men den informationen jag fick var att den skulle bli som jag skrev tidigarespecimannen sa:jag har snackat med folk lite överallt i bygden här ( ser isaber från mitt fönster som är 1.5 km borta men skitsamma) dom planerar att bygga in norrbacken som någon nämde och det är bara ett av många rykten. en pistvakt kille i sexstols liften säger att dom ska bygga in 120 fottbolsplaner( låter verkligen för mycket) och dubai som e störst i världen har 3 fotbollspaner om jag inye minns fel. sen säger nån kommun gubbe att hela härligheten ska byggas in. sen säger folk att det ska bygga en liknande sak som i dubai( allstå fristående backe) så många rykten och uttalanden jag har hört som bor här jämte isaberg så tror jag nästan att jag har hamnat i typ ljuglandet. och ni som bara tror att dom inte har pengar behöver inte uttala er om sånt ni inte vet för pengar det har dom
Sen så är det så att Isabergs stiftelsen har jag alla pengar, men komunerna runt omkring isaberg ska gå in med pengar, Tror Gnosjö Kommun gå in med 60 Miljoner och Gislaved också. Isaberg är en stiftelse och måste då göra åt pengar som tjänar.Fallhöjd på 90m
Längden kommer bli 525 meter
Bredd ca 40 meter ( är inte säker på denna siffran)
Det det är om 1000 besökare om dagen kan jag nog inte riktigt hålla med om, Det är inget varken Ernie eller Pelle har sagt iaf men inget är omöjligt! ^^, Pratade med Pelle om inomhus backen i fredags efter stängning när vi var ute och pistade. Men alla på isaberg har lite flummade, om man vill ha korrekt info som man kan lita på 100% så ska man nog kontakta Kjell Åke.mutti-mannen sa:senaste jag hörde så har de skickat in papper till eu för att få nått bidrag. det jag har hört är att de har räknat med ca 1000 besökare om dagen, året om, villket i mina ögon är en omöjlighet. med tanke på att inomhusbacken i tyskland är påväg att kursa (om den inte redan har gjort det) så kommer definitivt inte isabergs inomhusbacke gå bättre. i tyskland snackar vi 10 milj pers en timmes bilfärd från anläggningen. och vad gällande gnosjö och gislaveds kommuner så går de endast i borgen för bygget, iaf är det den infon jag har fått. snacket går jävligt mycket fram och tillbaka just nu, och jag har inte full koll, men detta är det jag har hört om bygget på jobbet.
//Oskar Karlsson
Word, bra jämförelse där tycker jag!Doggystyle sa:"Jag har svårt att tro att en inomhusbacke kommer att fungera på Isaberg med tanke på upptagningsområdet. Det är helt enkelt för lite folk som bor där."
Gekås i Ullared Tjänar in 30 000 kr var tredje minut, även fast det inte bor en människa Ullared.
jag vet att det inte är samma sak men jag tror inte det har med hur många som bor i Isaberg att göra.
eller 10 000 i minutenDoggystyle sa:Gekås i Ullared Tjänar in 30 000 kr var tredje minut
Nä, det är klart att det inte beror på hur många som bor i Hestra (Isaberg är själva backen). Men om man kollar på upptagningsområdet realistiskt sett så undrar jag om det är tillräckligt...Doggystyle sa:Gekås i Ullared Tjänar in 30 000 kr var tredje minut, även fast det inte bor en människa Ullared.
jag vet att det inte är samma sak men jag tror inte det har med hur många som bor i Isaberg att göra.
Enligt slao så får den inte gå snabbare än 2.5m/s,andy sa:Nä, det är klart att det inte beror på hur många som bor i Hestra (Isaberg är själva backen). Men om man kollar på upptagningsområdet realistiskt sett så undrar jag om det är tillräckligt...Doggystyle sa:Gekås i Ullared Tjänar in 30 000 kr var tredje minut, även fast det inte bor en människa Ullared.
Med tanke på att de räknar med en fördubbling av antalet besökare under ett år så innebär det att lika många besökare skall komma dit på sommaren som det gör nu på vintern. Detta eftersom det inte går att trycka in mer folk i backen än de som redan kommer dit nu.
En annan aspekt är ju att kolla på den 4-stolslift som finns i backen idag. Kolla vad den har för kapacitet, den är en av de absolut långsammaste liftarna i Sverige. Tror ni att folk kommer åka till Hestra och köa för att åka 525m skidbacke sommartid?!?
Lycka till
Inget folki isaberg?! är du tokig?Utomhusskidakaren sa:Slutdiskuterat om inomhusbacke på Isaberg,
Har i dagarna varit på Isaberg och åkt skidor med fantastiska dagar och superfina backar,
MEN, inget folk???!!!??
Detta på att de dessutom beslutat att stänga påskveckan när folk är lediga, ger mig många frågetecken att försöka räta ut.
Hur f**n kan man då planera att bygga in en backe med förväntan att 1000 personer per dag ska åka inomhus. Vi snackar 300+ miljoner!
Vem kan tänkas vilja åka inomhus med en fejkad blå himmel när folket inte ens kommer hit i det strålande solskenet?!? För mig är det ganska svårt att förstå. Är det någon som kan argumentera emot eller tala om för mig hur man lockar dit turisterna.
Vore det inte bättre att lägga en del av alla dessa pengar på att restaurera befintliga lokaler och bygga bättre värmestugor och eventuellt en toppstuga med soldäck...
Jag är inte pessimist, mera realist, bara rädd att kommunen får stå för fiolerna och i slutändan skattebetalarna, när hela anläggningen kommer att gå omkull, hmm....?!?!
Tacka vet jag att åka skidor utomhus i solsken
Vadå slutdiskuterat? denna tråden handlar ju om inomhusbacken! hahaUtomhusskidakaren sa:Slutdiskuterat om inomhusbacke på Isaberg,
Har i dagarna varit på Isaberg och åkt skidor med fantastiska dagar och superfina backar,
MEN, inget folk???!!!??
Detta på att de dessutom beslutat att stänga påskveckan när folk är lediga, ger mig många frågetecken att försöka räta ut.
Hur f**n kan man då planera att bygga in en backe med förväntan att 1000 personer per dag ska åka inomhus. Vi snackar 300+ miljoner!
Vem kan tänkas vilja åka inomhus med en fejkad blå himmel när folket inte ens kommer hit i det strålande solskenet?!? För mig är det ganska svårt att förstå. Är det någon som kan argumentera emot eller tala om för mig hur man lockar dit turisterna.
Vore det inte bättre att lägga en del av alla dessa pengar på att restaurera befintliga lokaler och bygga bättre värmestugor och eventuellt en toppstuga med soldäck...
Jag är inte pessimist, mera realist, bara rädd att kommunen får stå för fiolerna och i slutändan skattebetalarna, när hela anläggningen kommer att gå omkull, hmm....?!?!
Jag skrev om att det inte är något folk i backen idag när det är underbart väder och hela förmiddagen var det hårt och fint i backen.....TheFibretech sa:Inget folki isaberg?! är du tokig?Utomhusskidakaren sa:Slutdiskuterat om inomhusbacke på Isaberg,
MEN, inget folk???!!!??
Det kryllar av folk i isaberg!!!
Hela poängen är just det du skrev på sista raderna. I år var det ca 130000 besökare och för att få bygget på drygt 300 miljoner att gå ihop så krävs det 300 000 besökare årligen, alltså mer än en fördubbling! Det är detta som är min poäng. När det är fint väder så vill folk inte åka skidor inomhus och just därför blir jag skeptisk till att man lyckas få tillräckligt många besökare.MadebyMe sa:Vadå slutdiskuterat? denna tråden handlar ju om inomhusbacken! hahaUtomhusskidakaren sa:Slutdiskuterat om inomhusbacke på Isaberg,
MEN, inget folk???!!!??
Jag har jobbat Måndag- Fredag på isaberg, Nej det har inte varit folk för säsongen är slut, danskarna har slutat komma hit osv. Imorgon söndag stänger vi Isaberg!
Ang Påskveckan! Det kommer vara skit dålig snö att åka på.. det har varit ca 15 grader i 2 dagar i sträck med solsken som legat på.. Snön har varit som smör och snön försvinner snabbt nu. Nere vid 6 stolen försvann ca 40cm på 1 dag
Vid inomhusbacke bygget, om det blir av så kommer campingen att flytta sig och nya lokaler kommer byggas där om jag inte minns fel!
Sen är det skillnad, vad väljer du?
Strålande sol och 10-15 plus och snö som är som smör
eller
En inomhus anläggning med bra snö som man kan åka i?
Att få det att gå runt kortsiktig är ingen idé, men dom tänker långsiktigt!
Jag tror Isaberg lyckas med detta, dom har lyckats med allt annat dom har gjort
Det blev ju ett jävla liv när 6 stolen skulle byggas också.. Men 6 stolen kör 60%.. 60% av åkarna på isaberg med en kapacitet på ca 1800/timmen (som bäst denna säsongen tror jag vi ligger på 1600-1700 åkare i timmen, med hastighet på 4m/s) Isaberg har haft ca 130 000 betalande iår, ca 78 000 åkningar i 6 stolen!
Jag tror på detta.
Mvh Liftwaffe Oskar![]()