Inställningar bindning vikt/längd?

Har som köpt ett par nya pjäxor Lange RX130 och skulle ställa in skidor när jag kom på att jag var tvungen att ändra vikt/längd.
Men stötte på ett problem där jag inte visste vilket som var vad. Kan ställa in framme 3-10 och bak 3-10 (Head bindningar).
Visste inte vad jag ska ställa dem på, väger runt 75 och 180 lång...
Tacksam för hjälp!

Börja med att läsa den här artikeln, återkom sedan om något är oklart ...

Spontant känns det som ett par DIN 3-10 bindningar är i klenaste laget för den som kör ett par RX 130. Men det var ju inte det du frågade efter.

/MM

Även om du inte skriver vilken bindning det handlar om så byggs Heads bindningar av Tyrolia. Deras enklare bindningar har ganska dålig elasticitet (återgång till grundläget vid snabba slag) och det brukar krävas något steg extra på DIN-skalan (3-10 för din del) för att undvika tjuvsläpp. Vilket som passar dig beror på hur du åker. Om du har kört på skidorna tidigare och har känt att bindningarna har löst ut vid rätt tillfälle och inte tjusläppt behöver du inte ändra på viktinställningen (Den du refererar till som 3-10). Låt alltså den inställningen stå som den gör, om du nu inte har känt behov av att antingen dra upp eller ner.

Vad som däremot är viktigt är att ställa in förspänningen rätt. Det måste du göra för att få full säkerhet. Gör du fel riskerar du antingen att sitta kvar för länge i bindningen, lossna för lätt, eller att hela bindningen går sönder när skidan flexar.

Sätt i pjäxans framände i tåbindningen. Justera sedan hälbindningen så att pjäxans häl går hela vägen ner i botten mot bindningens hälklack (den som pjäxan trycker mot när du sedan klickar i bindningen) i öppet viloläge. Pjäxan ska passa precis i det läget och inte glappa i sid- eller längsled. Om det är klicklägen på bindningen är det bättre att ställa in häldelen så att pjäxan har några millimeter ner till hälklacken när den sätts obelastad i bindningen. När du sedan lägger på tryck som om du ska trycka i pjäxan flexar bindningens häldel bakåt någon millimeter, innan pjäxan når hälklacken och stängningsrörelsen börjar.

Är du osäker, be någon van kolla på det, eller gå in till en butik och få hjälp. Det måste bli rätt, men det är verkligen ingen svår manöver.

Mountain_Man sa:
Jag återkommer om det är ok :)

05:10 in i filmen så kollar han om förspänningen stämmer. Jag fattar inte vad han tittar på för att se om det stämmer eller ej. Någon som kan förklara?

Mountain_Man sa:

Spontant känns det som ett par DIN 3-10 bindningar är i klenaste laget för den som kör ett par RX 130. Men det var ju inte det du frågade efter.

/MM
Tror jag kan lösa det nu, sätter dem på runt 7. Väger 75kg, 17år, 180cm lång och en ganska avancerad åkare. Vad jag har förstått så borde det duga?

Ska köpa ett par nya, lite mer avancerade skidor om nått år.

Kolla först länken nedan så får du med sullängden i inställningarna också.

http://www.dinsetting.com/dinchart.htm

Som nybliven gubbjävel hoppar och skuttar jag inte längre så mycket. Jag har medvetet valt att sätta bindningen på 7-8 istället för 10 som dincharten rekommenderar. Jag kan leva med att skidorna släpper oavsiktligt och att jag slår mig istället för att vrida knät. Hade jag skuttat mer eller åkt där konsekvenserna av att trilla påverkar hade jag nog tänkt annorlunda. Inställninen är inte satt för evigt, jag har en mejsel i bilen om jag mot allt förmodan skulle hitta på något ogenomtänkt. Ska man åka lite "shitfuck" som verkar på modet får man väl dra bindningen till 21:P

Senast ändrad:
LindgrenFilip sa:
Tror jag kan lösa det nu, sätter dem på runt 7. Väger 75kg, 17år, 180cm lång och en ganska avancerad åkare. Vad jag har förstått så borde det duga?

7 låter bra för all normalanvändning.
När du märker att dom börjar lossna när du inte vill att dom skall lossna, så ökar du med ett snäpp tills du måste köpa nya bindningar.
Det är även en bra ide att börja säsongens åkning med bindningarna lite lägre ställda än vad man avslutade säsongen innan med.

Apropå förspänningsinställning så finns 09/10s tyrolia/head technical manual här:
https://www.yumpu.com/en/document/view/4602374/technical-manual-tyrolia

10/11s här:
http://www.scribd.com/doc/99230068/...ings-Tech-Manual-From-Tyrolia-Techn-manual-EN

och google borde kunna hjälpa dig hitta fler om det behövs.

-lycka till
/r

rabbit sa:
LindgrenFilip sa:

7 låter bra för all normalanvändning.
När du märker att dom börjar lossna när du inte vill att dom skall lossna, så ökar du med ett snäpp tills du måste köpa nya bindningar.
Det är även en bra ide att börja säsongens åkning med bindningarna lite lägre ställda än vad man avslutade säsongen innan med.

Apropå förspänningsinställning så finns 09/10s tyrolia/head technical manual här:
https://www.yumpu.com/en/document/view/4602374/technical-manual-tyrolia

10/11s här:
http://www.scribd.com/doc/99230068/...ings-Tech-Manual-From-Tyrolia-Techn-manual-EN

och google borde kunna hjälpa dig hitta fler om det behövs.

-lycka till
/r
Tack så mycket för hjälpen!

Tillbaka
Topp