Instruktörsutbildning för jobb i USA?

Carolajner

Medlem
Jag funderar på att söka jobb som snowboardlärare i kalifornien vintern efter nästa, efter det att jag har gått ut gymnasiet. Någon som vet vad för sorts utbildning de kräver där borta och var jag kan få den? Såvitt jag vet läre det väl ska vara extremt dyrt att göra utbildningen i usa, så jag antar att sverige är att föredra? Tacksam för svar. :)

ISIA är det som krävs. det vill säga att du tar snowboardlärarexamen i sverige samt går en godkänd lavinkurs och att du har en andra diciplin tex telemark, alpint eller längd. det är iaf det som gäller om du ska få visum genom anläggningen. har du arbetsvisum kanske du kan klara dig med mindre utbildning.

lycka till med amerika!

linus

Hur är det med utbildning om man är amerikansk medborgare då? Vet någon?

Amerikanska snowboardlärarförbundets hemsida har all info. du kan tänkas behöva om kurser och dylikt: http://www.aasi.org/01/home/Home.asp

Ofta kräver de att du har skid-/snowboardlärarexamen och ISIA-status samt 4 säsongers erfarenhet. Detta för att du förutom jobbet också behöver ett arbetsvisum (H-2B) som anläggningen sponsrar och då måste de kunna bevisa för överkuckuna att du är mer kvalificerad för jobbet än den Amerikan som du tar jobbet för. Detta kan dock variera från ort till ort så kolla resp. anläggnings hemsida för mer info. Finns även studentvisum J-1 (eller J-2) som inte har lika höga krav på sig.

EDIT
inte för att verka nedlåtande eller så snoww men mitt hetaste tips är att vänta lite med USA. instruktörsvärlden har en helt annan mentalitet där, inte den här "jag gör en säsong efter gymnasietmenataliteten" som tyvärr finns i sverige. i usa är det ett "riktigt" yrke och man kan livnära sig på det. bara en sån sak att jag var bland de yngsta (23) när jag gjorde min första säsong i Jackson Hole medans jag var bland de äldsta (21) när jag var i Tandådalen säger en hel del.

skaffa dig erfarenhet/utbildning och jobba dig uppåt i sverige (för det går så sjukt mkt snabbare här än i usa). kommer du sen dit med examen (och ISIA) och en massa erfarenhet är chansen mycket större att du får bra lektioner och hamnar högre i prioriteringsordning. visst går det att få jobb utan ISIA och så men då är risken stor att du hamnar på kids och/eller bara får undervisa nybörjare en hel säsong.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
inte för att verka nedlåtande eller så snoww men mitt hetaste tips är att vänta lite med USA. instruktörsvärlden har en helt annan mentalitet där, inte den här "jag gör en säsong efter gymnasietmenataliteten" som tyvärr finns i sverige. i usa är det ett "riktigt" yrke och man kan livnära sig på det. bara en sån sak att jag var bland de yngsta (23) när jag gjorde min första säsong i Jackson Hole medans jag var bland de äldsta (21) när jag var i Tandådalen säger en hel del.

skaffa dig erfarenhet/utbildning och jobba dig uppåt i sverige (för det går så sjukt mkt snabbare här än i usa). kommer du sen dit med examen (och ISIA) och en massa erfarenhet är chansen mycket större att du får bra lektioner och hamnar högre i prioriteringsordning. visst går det att få jobb utan ISIA och så men då är risken stor att du hamnar på kids och/eller bara får undervisa nybörjare en hel säsong.
Kan inte annat än att hålla med Lima-ko. Har du för bråttom till USA är du garanterad skitjobb och skitlön. Jag lovar dig, det är inte alls kul att undervisa 6-åriga nybörjare när det är klarblå himmel och det kommit 1 meter champange-puder.

Jag började på en lite mindre skidort i Sverige och fick på så sätt redan min första säsong undervisa vuxna, privatlektioner, alla nivåer m.m. och det är mycket roligare än att glida runt med nybörjarungar som snorar och kissar på sig. + att det ger en bättre grund för USA. När jag väl kom till USA efter 4 säsonger i Sverige så fick jag riktigt bra jobb. Hade i stort sett enbart privatlektioner med vuxna avancerde åkare, alltså heldagar puderåkning över hela berget + bra lön.

Edit: Ang. ISIA så behövs det inte. Har du 4 säsongers erfarenhet + högsta utbildningssteget (utan ISIA) så behövs inte det. ISIA är överskattat skit. Gör ett bra jobb istället, rekommendationer väger tusen gånger tyngre än ISIA.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp