Internationell syn på åre?

adamekberg

Medlem
Hej!
Jag studerar vid mittuniversitetet i Östersund. Jag gör just nu ett arbete om värdeerbjudandet i Åre. Alltså varför väljer folk att åka just till Åre och hur är synen på Åre som skiddestination. Jag har ganska bra koll på den svenska synen utav Åre, dock har jag väldigt dålig koll på den internationella synen är utav Åre? Ser den lika dan ut som vi svenskarnas syn på Åre eller Hur skiljer den sig åt? Är det någon som har erfarenhet utav detta så skulle jag jättegärna vara intresserad utav era erfarenheter.

Vänliga hälsningar

Adam

Den internationella synen på Åre (om man räknar internationellt som utanför Skandinavien) är nog i det närmaste snudd på obefintlig. En del utländska skidåkare har säkert hört talas om Åre på grund av diverse olika event och kanske på grund av någon enstaka skidbild, men knappast själva skidåkningen. Mer än så är det inte, det är nog bara vissa navelskådande bybor som tror att Åre har ett världsrykte om sig som skidort. Jämfört med många utländska skidorter är Åre en fjärt i rymden i storlek och ligger dessutom långt bort i ett mystiskt land uppe vid Nordpolen där det går isbjörnar på gatorna.

Glisseur sa:
Den internationella synen på Åre (om man räknar internationellt som utanför Skandinavien) är nog i det närmaste snudd på obefintlig. En del utländska skidåkare har säkert hört talas om Åre på grund av diverse olika event och kanske på grund av någon enstaka skidbild, men knappast själva skidåkningen. Mer än så är det inte, det är nog bara vissa navelskådande bybor som tror att Åre har ett världsrykte om sig som skidort. Jämfört med många utländska skidorter är Åre en fjärt i rymden i storlek och ligger dessutom långt bort i ett mystiskt land uppe vid Nordpolen där det går isbjörnar på gatorna.
Typ exakt det här. Folk, speciellt utanför Europa, har ingen aning om Sverige. Tycker de vanligaste frågorna är: Finns det berg där? eller Is it like Canada? eller Is the skiing rad in Switzerland?

bootfitta sa:
Folk, speciellt utanför Europa, har ingen aning om Sverige. Tycker de vanligaste frågorna är: Finns det berg där? eller Is it like Canada? eller Is the skiing rad in Switzerland?
+1 på den, den där dj**a Switzerland ;-)

lundatok sa:
Förvånansvärt många ryssar som nappar på Skistars reklam.
Precis! Ett tips kan ju vara att kolla besöksstatistik och se vilka länder besökarna kommer ifrån. Det lär ju spegla den internationella bilden av Åre rätt bra.

Det vore intressant att höra mer om den svenska synen på Åre, varför åker människor till Åre?
Ännu intressantare, varför åker folk till Åre mer än en gång?

kappakomplett sa:
Det vore intressant att höra mer om den svenska synen på Åre, varför åker människor till Åre?
Ja varför åker folk till Åre. Trots att det ofta är miserabelt väder och dåligt med bra snö, är Åre en "riktig" skidort.med en by värd namnet till skillnad från de allra flesta andra svenska skidområden. Många med mer typ parkeringsplats med skidkulle. Sen är ju numera liftsystemet bra efter de senaste utbyggnaderna. Att sen Åre blivit alltför segregerat med en lyxinriktad image kommer säkert på sikt att starffa sej.

Hej!

Kontakta Ewa Jerlinder på Åre Destination. Ewa är destinationsutvecklare och har hand om de internationella kontakterna för Åre som destination.

Mejla henne direkt på:
ewa@aredestination.com

Vänliga hälsningar
Åre Destination

Min syn på att folk väljer just åre är att det anses som Sveriges skidmecka nr 1. Sen har man jobbat mycket på tillgängligheten. Med det samhället vi lever i idag så lider vi utav tidsbrist och vi vill ha saker snabbt, lätt och smidigt. Då åre ligger i framkant med tillgängligheten så tror jag att det är en stor bidragande orsak. Det finns inte många skidområden i Sverige som kan erbjuda tåg nästan fram till liften och en flygplats med transfer inom 10 mils avstånd. Vad tror ni? är jag helt ute och seglar?

aredestination sa:
Hej!

Kontakta Ewa Jerlinder på Åre Destination. Ewa är destinationsutvecklare och har hand om de internationella kontakterna för Åre som destination.

Mejla henne direkt på:
ewa@aredestination.com

Vänliga hälsningar
Åre Destination
Kanon bra!!

Då ska jag höra av mig till henne. Stort tack

kappakomplett sa:
Varför åker de till Åre?
svar: de tror att det är värt det

Varför åker de till Åre igen?
svar: de tycker att det var värt det

Ibland är det inte svårare än så ;-). Personligen tycker jag att det är värt det (restid + pengar balanserat mot förväntade upplevelser) ibland.

Efter 2007 då världsmästerskapen i alpinskidåkning gick av stapeln hörde man lite snack i Österrike. Ibland när man kommer till byn där nere för att åka skidor så är det Stockholm, Göteborg, Malmö och Åre de känner till. De är ju som regel skidintresserade där med så det är nog rätt väntat.

adamekberg sa:
Min syn på att folk väljer just åre är att det anses som Sveriges skidmecka nr 1. Sen har man jobbat mycket på tillgängligheten. Med det samhället vi lever i idag så lider vi utav tidsbrist och vi vill ha saker snabbt, lätt och smidigt. Då åre ligger i framkant med tillgängligheten så tror jag att det är en stor bidragande orsak. Det finns inte många skidområden i Sverige som kan erbjuda tåg nästan fram till liften och en flygplats med transfer inom 10 mils avstånd. Vad tror ni? är jag helt ute och seglar?
Förutom möjligen Hemavan där flygplanen landar cirka 500 m från närmaste lift....

Personligen tycker jag att Åre är otroligt överhajpat och överskattat på väldigt många sätt, men besöksstatistiken visar ju tydligt att jag har fel.

adamekberg sa:
Mycket av detta är en stor del i att jag åker till Åre. Beror givetvis på var man bor, som alltid, men det finns tåg/buss/flyg som tar en mellan hemmet och backen på en förmiddag. Helt utmärkt att göra en weekend eller så. Sällan problem att hitta boende annat än under sportloven och enskilda andra veckor. Byn i sig är ju rätt liten men fullt tillräcklig, allt man behöver finns inom några hundra meter.

Att åka utomlands är inte riktigt jämförbart. Kräver helt annan planering och tid i anspråk. Dessutom är åkningen i Åre helt OK sett till vad det faktiskt är.

Får jag föreslå att du lägger ut frågan på en "utländsk" sajt (om du inte redan gjort det)som tex. TGR. Klart större chans att du får lite vettiga svar. Är ju mindre relevant ur internationell synpunkt att Stockholmarna kan göra weekend i Åre ...

/MM

Med tanke på antalet skidorter i Europa och världen i övrigt är det mycket tveksamt om någon utan direkt anknytning til Sverige eller svensk utförsåking vet något om Åre. I ett internationellet perspektiv är ju Åre sannolikt en "liten" skidort. Sen är ju sanningen å säga minsta "Skialm" i t ex Österrike jämbördigt eller bättre m a p antal pister fallhöjd och VÄDER. Som vanligt kan jag ha fel förstås ...statistiskt alltså.

Gör som MM föreslår, fråga på dom utländska skidsajterna/ fora, och inte bara dom engelskspråkiga.

G'morrn önskar
Ace DG
...denna soliga snöfria morgon

Senast ändrad:
kappakomplett sa:
Frågan har ställts av undertecknad i många år, under många säsonger! Geografiskt ligger t ex Trysil närmare mig och erbjuder i stort sett jämförbar åkning.

Men VARFÖR...

- Åre är alltid Åre, många goda minnen...
- Polare bor där
- Jag gillar hårda pister
- Det finns alltid något hörn av systemet att hålla till på
- En solig vindstilla dag på skutan är alltid en bra dag
- Mer...?

/Ace DG

Senast ändrad:
Åre, ja det måste väl ha något att göra med firmabilar och brist på information.
Men om man har polare som bor i Åre, liksom Ace_DG så kanske man kan se något positivt med orten.
Som familjefar ser jag att det blir billigare att åka till Zermatt...

kappakomplett sa:
Åre, ja det måste väl ha något att göra med firmabilar och brist på information.
Men om man har polare som bor i Åre, liksom Ace_DG så kanske man kan se något positivt med orten.
Som familjefar ser jag att det blir billigare att åka till Zermatt...
Visst "Kappa", Zermatt är ju det bästa Österrike kan erbjuda nästintill... 'schäkta Schweish vare visst ja, just ja. Det tar bara lite längre tid med tåget dit än till Åre ...om jag minns rätt ...vilket jag sällan gör nuförtiden

God helg f ö!
/A

Har haft mycket kul på den lite hemliga Schwarseesidan f ö...
...om jag minns rätt. Eller vare Brasco...? ...?

Jag är knappast representativ för åre besökarna för jag har än så länge bara varit där 2 gånger (eller 1 beroende på hur man räknar), första och sista gången :)
Kände mest som jag betalade en massa extra för inget som jag utnyttjade.
Går ej på afterski.
Totalt ointresserad av socialt umgänge utöver skidåkningen när jag är på skidresa.
Tycker inte om att åka genom snökanonerna då jag hela tiden måste skrapa isen från goglesen.
Har problem med hård isig pist (ja visst är det bristande teknik som kommer att bli bättre).
Tycker inte om att stå i kö och trängas (och ändå bor man i stockholm, ja jag vet).

Så som läget är nu så står en åreresa långt ner på listan av att göra igen.
Men vem vet med rätt sällskap kanske även åre kan få en chans igen men inget som finns i min planering för närvarande.

Jag tror att den svenska, samma med norska, synen på Åre är att byn/ skidåkningen är den bästa skidsemesterupplevelsen man kan finna i Skandinavien. Mest likt Alperna, men mycket lättare att ta sig dit. Samma sak för ryssarna (som nästan uteslutande bor i St Petersburg, åker båt från Helsingfors). Finnarna hamnar i samma kategori. Relativt smidigt att åka till Åre.

Utanför dessa har Åre nästan inga gäster. Några få danskar som åker chartrat tåg? Genom åren har det försökts med engelsmän, men skidåkning/ väder/ prisnivå har inte lockat dem att återkomma.

Jag tror inte att det är någon idé att ställa frågan på TGR. Åre har för dålig skidåkning internationellt sett för att locka den typ av skidåkare som hänger där (med undantag för de länder jag räknade upp, som har nära till Åre). Men Åre är bäst i Skandinavien, har förbättrat mycket under de 24 år jag bott här. De som jobbar med turismen i Åre ska vara stolta för den utvecklingen, men på intet sätt tro att Åre är en skidort i internationell klass. När Åre nämns i internationella sammanhang är det med alpina tävlingar, eller i undantagsfall som häromåret när Åre vann ett "internationellt turistpris", men det visade sig vara i kategorin "svenska skidorter".

Tydligen har Åre många besökare från utlandet. Enligt websidan gäller nämligen:

"INTERNATIONELL ATMOSFÄR I ÅRE
Åre bjuder på den unika kombinationen skidåkning och nöje i norra Europas mysigaste och trendigaste fjällby. Här återfinns en internationell atmosfär med många utländska besökare."

Vad Skare säger gäller säkert för somliga, men jag tror (eller hoppas i alla fall) att det inte är den "svenska" synen på Åre.

Den enda svenska skidort som jag med gott samvete skulle rekommendera någon från övriga världen att besöka vore Riksgränsen eftersom den skidåkning som kan upplevas där, i maj (och t o m juni) är något unikt.

Att rekommendera Åre vore bara ett dåligt skämt.

God helg på er alla Åreåkare, och alla andra!

Senast ändrad:
kappakomplett sa:

Åre bjuder på den unika kombinationen skidåkning och nöje i norra Europas mysigaste och trendigaste fjällby. Här återfinns en internationell atmosfär med många utländska besökare."
Enligt skistars statistik så är 28% (17% utan norrmännen) av besökarna från andra länder än Sverige, så helt fel är det väl inte?

För övrigt; vad är det som får dig och många andra att gnälla så mycket över Åre och att folk åker dit för att åka skidor? Tvingar dom dig att följa med eller?

Danil sa:
Enligt skistars statistik så är 28% (17% utan norrmännen) av besökarna från andra länder än Sverige, så helt fel är det väl inte?
Nja, jag har helt ärligt svårt att se var den där internationella atmosfären finns i byn eller på fjället. Henrik Harlaut som hänger med Tanner Hall i Bräcke? Zlatan på Supper? Snorkig attityd från majoriteten av byns restauranganställda? Visst, ganska internationellt. Men resten? Felstavade skyltar på knackig skolengelska upphjälpt med Google Translate i liftsystemet, skyltar på ryska på Ica, ryska turister i jackor med axelvaddar och flamesgrafik, en grålortig snöhög på ett i övrigt öde torg och kedjerökande nord-trönder i kö utanför Bolaget? Inte Verbier eller Whistler direkt.

Och egentligen är Åres skidåkning precis som Skare säger på tok för kass för att kunna jämföras med ens små skitorter i Alperna. Vårt "berg" är för lågt och för litet, snön är för kass (om vi ens får någon) och liftsystemet är stundtals ett dåligt skämt i både upplägg, effektivitet och driftsäkerhet. Men det är fortfarande inget som hindrar att man faktiskt kan ha kul på skidor i Åre, ganska många dagar under en säsong till och med. Och man kan dricka bärs med sina vänner efteråt, om man nu vill det. Men det är ingen som tvingar någon att åka hit, inte ens Skistars marknadsförings- och PR-maskineri. Valet är helt fritt.

Men vem fasen har sagt att skidåkning ska vara kul? Åk till Zermatt istället.

Danil sa:
kappakomplett sa:

För övrigt; vad är det som får dig och många andra att gnälla så mycket över Åre och att folk åker dit för att åka skidor? Tvingar dom dig att följa med eller?
Helt fel att det skulle vara en internationell atmosfär i Åre? Ja, inte vet jag, jag bara citerar från Skistars websida och har inte uttalat någon skepticism angående detta.
Vad säger Åreborna? Är det internationell atmosfär i denna lilla "Alpby"?
Uppgiften om den stora andelen utländska gäster motsäger också den lite pessimistiska syn på Åre internationella rykte som återfinns på sina håll ovan.
Förvisso måste Åre vara välkänt för alla dessa utländska besökare. Men statistik är som den är, det hela hänger ofta på vilken definition som används för de olika kategorierna. Vad är en "besökare" i denna statistik? Räknas ett besök över dagen? Räknas en övernattning med samma vikt som säg sju övernattningar? Sommar - vinter?
Ja, svaret på dessa frågor blir svårt att få ur Skistar.

Lite mer häpnadsväckande kanske är försäkran om att en "unik kombination" finns i Åre. Vilken är då denna kombination? Jo, "skidåkning och nöje". Här känns det ändå befogat med ett litet frågetecken, finns detta ingen annanstans? Redan mina begränsade erfarenheter från Alperna motsäger detta, denna kombination står att finna
på andra orter!

Varför jag gnäller över Åre? Ja, jag tycker mig ha blivit skinnad av turistindustrin där! För turistindustrin i Åre är en besökare bara en plånbok på två ben!

@kappakomplett
Det är lätt att reta upp sig över hur Ski*star bedriver sin verksamhet. Helt klart är att fokuset på att pungslå veckoturismen så hårt som möjligt går före den eventuella skidkultur som förhoppningsvis ändå finns kvar någonstans dold i organisationens djup ...

Men handen på hjärtat ... är det egentligen ett dugg bättre i de flesta större alporter? Åtminstone inte om det är kostnaden för "skipass" som avgör.

Den "internationella atmosfär" man hittar är väl mer baserad på att Åre tillskillnad från de flesta nordiska skidanläggningar faktiskt påminner om en "alpby". Dvs. en by i en dalgång vid bergets fot med tillgång till allsköns "afterwhatever".

Om man vill locka en mer internationell publik att välja Åre i stället för Aplerna har jag svårt att se att det skulle kunna lyckas genom den alpina skidåkningen och nöjeslivet ... bättre i så fall att satsa på det som med en viss naturlighet är bättre än i alperna. Varför inte nyttja det ökade intresset för längd- och turåkning, I Åre finns möjligheter som oftast saknas i alpernas branta dalgångar.

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@kappakomplett
Det är lätt att reta upp sig över hur Ski*star bedriver sin verksamhet. Helt klart är att fokuset på att pungslå veckoturismen så hårt som möjligt går före den eventuella skidkultur som förhoppningsvis ändå finns kvar någonstans dold i organisationens djup ...

Men handen på hjärtat ... är det egentligen ett dugg bättre i de flesta större alporter? Åtminstone inte om det är kostnaden för "skipass" som avgör.

Den "internationella atmosfär" man hittar är väl mer baserad på att Åre tillskillnad från de flesta nordiska skidanläggningar faktiskt påminner om en "alpby". Dvs. en by i en dalgång vid bergets fot med tillgång till allsköns "whatever".

Om man vill locka en mer internationell publik att välja Åre i stället för Aplerna har jag svårt att se att det skulle kunna lyckas genom den alpina skidåkningen och nöjeslivet ... bättre i så fall att satsa på det som med en viss naturlighet är bättre än i alperna. Varför inte nyttja det ökade intresset för längd- och turåkning, I Åre finns möjligheter som oftast saknas i alpernas branta dalgångar.

/MM
@Mountain_Man,
@Glisseur

Ser att jag fick svar på mitt inlägg medans jag skrev det av Glisseur... Vi får tacka för den franka analysen av Skistars påståenden. Sen får man komma ihåg när det gäller skidåkningsdagar att Glisseur bor i Åre och kan välja sina dagar efter väder och vind och kanske även efter sportlovsveckor mm... En vanlig turist har bokat sin dyra vistelse i förhand och sitter där vackert med snorfulla backar och dito stockholmare (eller ännu värre) i baren...

Det är klart att jag framstår som naiv om jag verkar inbilla mig att de 13 familjer (eller hur många de nu är) i Zermatt bryr sig ett dugg mer om mig som turist än vad skistar gör i Åre. Men dom lyckas ändå ge intryck av det, och det är det dom säljer, eller hur.
Sen kan man lätt räkna ut kostnaden för liftkorten, i Zermatt kostar det en tusing mer för en vecka, internationella kortet... en liten räkneövning blir då kostnaden per åkbar sträcka och dag... lite dyrare i Åre va? Och i Zermatt då behöver man inte åka buss heller utan från 1300 upp till 3700 och ner till Valtournanche och tillbaka till Gornergrat och så vidare...
Nu finns det också förstås (mycket) billigare orter i Alperna, som alla vet, naturligtvis har båda ni bergsmän sett mer av Alperna och staterna etc än undertecknad ...

Jag känner bara efter att ha tillbringat lite tid i Åre förr i världen, att nu med ett vidare perspektiv så vill jag hälsa alla:

ÅK INTE TILL ÅRE ÅK TILL ALPERNA ISTÄLLET DET ÄR ALLTID MER VÄRT!

@kappakomplett
Jag tror nog vi stort är överens ... ;-)

Men för 17
ÅK TILL ÅRE
ÅK TILL ZERMATT
ÅK TILL IDRE
ÅK TILL VERBIER
ÅK ... ÅK ... ÅK ...

Personligen gillar jag Trysil skarpt, inte för att det är världsbäst på något, men det är en hyggligt komplett anläggning dit jag kan åka över helgen ( över dagen oxå, vilket har hänt). Jag tycker ärligt talat det är skitkul att åka varsomhelst! :-)

/MM

Senast ändrad:

@Kappakomplett, MM m fl

Right-o MM!

ALL åkning är bättre än ingen!
Jag nöter mitt Kungsberg (150 m fallh) hela vintern!
Jag åker SL-käpp i Hemlingby i Gävle (50 m fallh) under vintern också!
Jag tar tåget till Åre (891? m fallh) för en eller några 3d weekend hos min polare!
Jag kikar in till MM i Romme, mest för äppelpajen!
Jag åker i Trysil minst ett par ggr/vinter!
Jag tar flyget till t ex Genevé och förirrar mig ut i Alpvärlden minst 1 ggr/säsong
Jag skulle gärna åka på glaciärer tammetusan hela sommaren och hösten ...men då ska man cykla i stället säger somliga närstående ...ok då!

@adamekberg sorry att vi drog iväg i din tråd, men du fattar!

God eftermiddag!
Det regnar i Gävle f ö !:(

/Ace DG

Tillbaka
Topp