Intressant pryl för förhållanderna i terrängen!

Niiiicke

Medlem
Jag såg att ortovox har en intressant pryl när man är i terrängen och ska bedöma snöstabiliteten. Man kan ställa in temperatur, vind m.m.

http://en.ortovox.com/safety_products/accessories/check_and_ride.html

checkandride_winner.jpg

Det är väl i princip samma sak som om man gräver en snöcheck?
Och därmed också den tråkiga sanningen att förhållandena kan vara helt annorlunda bara någon meter bort?

Den togs upp för ett par år sedan här på forumet... Totalt onödig pryl...

NP_Sweden sa:
Jarle sa:
Jag tror ändå att det är fler fördelar än nackdelar med den prylen i alla fall. Men alla tycker vi olika!
Klart det finns fördelar, annars hade den väl aldrig producerats. Men den ger ju ingen information. Som jag har förstått det så anger du förhållandena och får på så vis en bedömning om säkerheten? Gör man inte den bedömningen själv? Delade åsikter finns det om allt :)

Jarle sa:
NP_Sweden sa:
Jarle sa:
Jag tror ändå att det är fler fördelar än nackdelar med den prylen i alla fall. Men alla tycker vi olika!
Klart det finns fördelar, annars hade den väl aldrig producerats. . .
Väldigt få saker produceras för att dom ger/har fördelar för slutkonsumenten.
De produceras för att ge profit åt producenten.
Sen utbildar man folk till att bli professionella lögnare, så kallade reklam-makare[sic], för att lura i gemene man att dom behöver saken ifråga och att det är något positivt för deras liv att lämna över sina pengar i utbyte för sagda pryl...

Den globala prylhysterin hos oss rika västerlänningar måste avslutas. Tyvärr. ;)

-peace
/r

Någonting som jag skulle kunna tänka mig använda. Skulle dock aldrig köpa den men däremot så skulle jag hyra/låna den om den fanns vid någon skiduthyrning.

rabbit sa:
Jarle sa:
NP_Sweden sa:
Sen utbildar man folk till att bli professionella lögnare, så kallade reklam-makare[sic], för att lura i gemene man att dom behöver saken ifråga och att det är något positivt för deras liv att lämna över sina pengar i utbyte för sagda pryl...

Den globala prylhysterin hos oss rika västerlänningar måste avslutas. Tyvärr. ;)

-peace
/r
Att saker tillverkas i syfte av profit stämmer ju helt riktigt men att det inte ger några fördelar till konsumenten är ju inte hela sanningen. El, fordon, skidor osv ger ju konsumenten rätt klara fördelar, utan el blir livet ganska mycket tyngre, samma sak utan fordon och skidor ger sjuka mängder nöje, åtminstonde åt mig. Att denna plastpryl skulle berika mitt liv tror jag dock föga på. Behöver jag rådfråga en plastpryl om jag borde ta ett åk eller inte så förstår tom jag att det är korkat att åka.

Prylhysterin är sjuk, det håller jag med om och få är bättre än den andre. Tyvärr.

Senast ändrad:
rabbit sa:
Jarle sa:
NP_Sweden sa:

-peace
/r
Skrev ett långt svar på detta vid lunchdags men det lyckades inte, och jag ska inte brusa upp igen eller skriva om det.
Hur som helst tycker jag att du har en skevt kommunistisk syn på verkligheten. Vissa prylar räddar liv. Vissa prylar gör att vi kan åka skidor.

oscarius sa:
Skrev ett långt svar på detta vid lunchdags men det lyckades inte, och jag ska inte brusa upp igen eller skriva om det.
Hur som helst tycker jag att du har en skevt kommunistisk syn på verkligheten. Vissa prylar räddar liv. Vissa prylar gör att vi kan åka skidor.
Givetvis har alla rätt till en åsikt men hur du kan få det till kommunism hade varit intressant att höra en "förklaring" av. Speciellt som många förväxlar kommunism med stalinism eller någon annan totalitär statsform.
Mountain Equipment Co-Op i Canada är praktisk Kommunism.

I övrigt vill jag påpeka att jag skrev; "Väldigt få saker produceras för att dom ger/har fördelar för slutkonsumenten.".

Givetvis har el,vatten, livsmedel etc verkliga fördelar för konsumenten.

Vad jag påstår är att de flesta saker endast erbjuder socialt konstruerade fördelar.

Huruvida man har ett par nya Oakley Splice goggles (http://www.sohotridenow.com/?p=805) eller fyra år gamla Oakley Wisdom gör inte någon skillnad på prestandan/upplevelsen/glädjen om man inte är beroende av yttre godkännande från ytliga individer som sätter stort värde i dessa socialt konstruerade fördelar (sic)

-peace
/r

Tack men ater till amnet. Ar det nagon som har provat prylen i sitt ratta element och i sa fall hur fungerade den? Sjalv ar jag skeptisk men lyssnar garna pa nagon som har nagot vettigt att saga om den.

Verkar inte vara mycket mer än en kom-ihåg-pinne. Iofs med kompass och inklinometer, men en vanlig kompass är antagligen bra mycket bättre och lutningen kan uppskattas hjälpligt med stavarna.

Senast ändrad:
rabbit sa:
oscarius sa:
Givetvis har alla rätt till en åsikt men hur du kan få det till kommunism hade varit intressant att höra en \"förklaring\" av. Speciellt som många förväxlar kommunism med stalinism eller någon annan totalitär statsform.
Mountain Equipment Co-Op i Canada är praktisk Kommunism.

I övrigt vill jag påpeka att jag skrev; \"Väldigt få saker produceras för att dom ger/har fördelar för slutkonsumenten.\".

Givetvis har el,vatten, livsmedel etc verkliga fördelar för konsumenten.

Vad jag påstår är att de flesta saker endast erbjuder socialt konstruerade fördelar.

Huruvida man har ett par nya Oakley Splice goggles (http://www.sohotridenow.com/?p=805) eller fyra år gamla Oakley Wisdom gör inte någon skillnad på prestandan/upplevelsen/glädjen om man inte är beroende av yttre godkännande från ytliga individer som sätter stort värde i dessa socialt konstruerade fördelar (sic)

-peace
/r
Alright.
Jag tycker du har helt rätt i sak. Men helt fel i detta sammanhang.

Jag har inte argumenterat för vad du tycker om saker som el, vatten och livsmedel utan det jag sa rörde såklart om lavinutrustning - eftersom det är det vi talar om. Där kan jag i mitt insöade huvud få ditt ratande av prylar (som i detta fall rör säkerhetsprylar) att verka \"kommunistiskt\".

Och lyssna på detta, igen. Ha i åtanke att du skriver detta på en tråd gällande ett nytt redskap för lavinsäkerhet.

\"Sen utbildar man folk till att bli professionella lögnare, så kallade reklam-makare[sic], för att lura i gemene man att dom behöver saken ifråga och att det är något positivt för deras liv att lämna över sina pengar i utbyte för sagda pryl...

Den globala prylhysterin hos oss rika västerlänningar måste avslutas. Tyvärr. ;)\"

Ditt sista stycke om goggles håller jag däremot helt och hållet med dig om. Men det har inte med detta att göra.

oscarius sa:
Och lyssna på detta, igen. Ha i åtanke att du skriver detta på en tråd gällande ett nytt redskap för lavinsäkerhet.

\"Sen utbildar man folk till att bli professionella lögnare, så kallade reklam-makare[sic], för att lura i gemene man att dom behöver saken ifråga och att det är något positivt för deras liv att lämna över sina pengar i utbyte för sagda pryl...

Den globala prylhysterin hos oss rika västerlänningar måste avslutas. Tyvärr. ;)\"
Personligen är jag av åsikten att detta är särskilt viktigt att beakta när man diskuterar säkerhetsutrustning.
Man kan inte köpa prylar som kompenserar dumhet.

På samma sätt som en transceiver, som det inte tränats med, inger falsk säkerhet, och därmed ett riskbeteende, skapar denna produkt, "check and ride" en situation där man ersätter individens faktiska uppskattning av situationen i realtid med en pryl som man "ställde in efter rapporterna" tidigare.

På dessa grunder samt det faktum att tre av fem poster kommenterade denna produktens existensberättigande så ansåg jag, och anser fortfarande, att den något "låga" kritiken mot marknadsföring befinner sig, gott och väl, inom kontexten för denna tråd.

"Goggles-exemplet" är med mening taget för att belysa problemet. Grå-zonen är vidsträckt.
Kamraträddning bör man ta på allvar och göra allt man kan för att undvika. Det innebär kunskaper och ansvar. Inte prylar att stoppa i fickan.

-snö
/r

Tillbaka
Topp