Intuition eller zipfit?

Intuition eller zipfit?
Kan du låta den vara kvar i pjäxan när du tar av och på?
För mig varierar det med skalen.

Med Dynafit Tigard funkar det bäst att lämna innerskon i skalet OM jag tar bort snörena på Zipfit så man kan öppna dom helt. Skalen har massa kanter och bös på insidan som gör det svårt att få i foten med liner på, samtidigt går pjäxorna att öppna väldigt mycket, så man behöver inte pressa alls när foten ska i.

Med några andra skal, Technical nånting är det tvärtom, skalen är släta på insidan men öppnar sig knappt alls, då är det liner på först. Ska tilläggas att jag inte åkt på dom än…. 😀

Intuition eller zipfit?
För mig varierar det med skalen.

Med Dynafit Tigard funkar det bäst att lämna innerskon i skalet OM jag tar bort snörena på Zipfit så man kan öppna dom helt. Skalen har massa kanter och bös på insidan som gör det svårt att få i foten med liner på, samtidigt går pjäxorna att öppna väldigt mycket, så man behöver inte pressa alls när foten ska i.

Med några andra skal, Technical nånting är det tvärtom, skalen är släta på insidan men öppnar sig knappt alls, då är det liner på först. Ska tilläggas att jag inte åkt på dom än…. 😀
Kan det vara så att man förstör linersen genom att trycka i foten med liner i skal? Jag har inte riktigt vågat testa den lösningen ännu men skulle verkligen föredra om det går.

Intuition eller zipfit?
Kan det vara så att man förstör linersen genom att trycka i foten med liner i skal? Jag har inte riktigt vågat testa den lösningen ännu men skulle verkligen föredra om det går.
Det är det jag har fått lära mig av pjäxdoktorn här i stan i alla fall. Inte nödvändigtvis att det pajjar som så, men att passformen för hälen inte sätter sig riktigt klockrent om man gör det eftersom du effektivt sett pressar den (förhållandevis) väldigt breda hälen rakt genom formen som ska smita åt ovanför hälen. Men jag är långt från expert, så brasklapp på den. Som jag skrivit innan, jag tycker verkligen inte det är ett problem om man inte har en approach som ska göras i andra skor och sen ska sätta på sig pjäxorna nånstans i snö där man inte kan sitta. Men det går det också.

Intuition eller zipfit?
Ja, så har jag uppfattat det. Om man har pjäxor med ordentlig ”lucka” framtill så att man kan få i foten lätt utan att hälen mosar innerskon borde det ju funka ändå utan att förstöra passformen. Men om pjäxorna både har massa gåläges-bös på insidan av skaftet och är trånga att komma i får man väl se till att ha med ett boot bib-skohorn.

Intuition eller zipfit?
Även jag föll till föga och har nu gjort totalt kaos med färgmatchningen på mina mossgröna Roxa. Förutom att alpinsulorna är röda så har jag numera stoppat i ett par GFT med 80-talslila ovandel. Det skär sig nåt kopiöst, men men. Jag har inte hunnit provåka ännu men Så här långt har processen iaf varit mer komplex än den var med Intuition. När mina Intuition var nya körde jag en bakning och sen var det perfekt i dåvarande pjäxor. När jag nu försökt ta med mig mina Intuition till nya skal har det aldrig blivit riktigt bra. Tydligen förlorar Intuition sin förmåga att återgå till ursprungsfyllnad när de blir lite äldre så det kan helt klart förklara det.

Det stora problemet med GFT var dock sömmarna på ovansidan vid plösen. Det gick åt ett gäng timmar innan det blev bra och det behövdes ta ur material i undersulan i skalet osv innan det löste sig. Dock känns det som att det är betydligt bättre grepp nu än förr men jag får återkomma efter åkning.
Återkommer efter fem testdagar...

Tyvärr kan jag säga att det är en katastrof hittills. Allra värst är det över vristerna Jag kan inte riktigt säga om det är de alldeles för hårda sömmarna över vristen eller om det är att behöva kliva i med innerskon på men hittills har de varit en total plåga. Fotryggarna har sett helt misshandlade ut efter varje dag i dem. Köpte dem på höstlovet i Vemdalen och behövde åka fram och tillbaka från Tänndalen tre ggr för att försöka få till skalet så att det skulle funka (inomhus stående i dem) Servicen är förstås oklanderlig när någon lägger så mycket jobb på att försöka få det bra. Men nu har jag dessutom lagt 5 skiddagar i dem och behövt få skalen tryckta ytterligare 3 ggr i en annan verkstad och jag har fortfarande mer ont i fötterna än jag kan minnas att jag nånsin haft. Så hittills efter att ha lagt en hel del tid och fem skiddagar så är resultatet att de är betydligt sämre än mina 7-8 år gamla Intuition Pro Tour i samma skal.

Samtidigt jämför jag ju med upplevelsen när Intuition var nya. Då gick jag från ont i fötterna och ganska dålig passform till en värmning hos Snell i Chamonix. Innan värmning kändes de som att fötterna skulle mosas. Efter värmning satt de som en smäck. Sen kunde jag åka obehindrat med knäppta pjäxor utan att frysa (de klämde ju ingenstans). Nu när jag behövde nya skal för att kunna åka i racebindningar startade ju eländet och jag har aldrig fått Intuition att ge riktigt samma resultat igen men de lär tydligen tappa sin förmåga att fylla ut lika bra efter några år. Men de ger fortfarande ett betydligt bättre resultat i nya skalen än vad Zipfit gör.

Känslan är att Zipfits material inte trycks ut utan bara flyttas. Det är också mycket hårdare. Så istället för att lämna plats för tex fotknölen så flyttas materialet så att fotknölen nästan får plats. Men istället för att försvinna så lägger sig materialet som en ring runt och trycker utav helvete på senorna under knölen. Sen saknas ju ordentligt material fram på foten vilket iaf för mig gör att jag får mer ont i "sjätte tån" eftersom benet i foten gnager mot hårt skal istället för mjuk innersko. Så jag kommer behöva trycka ut den delen av pjäxan mycket mer än jag behövde med Intuition som har mer material. Ologiskt? Ja kanske men jag får ju ont nu men inte med Intuition.

Finns det inga fördelar då? Jo absolut. Hälen sitter som i ett skruvstäd. Och hela bakdelen av pjäxan (där mesta korken är) sitter stenhårt. Men samtidigt har jag ju efter fem dagar ont i både hälsenor och resten av foten eftersom det material som klämmer åt också är alldeles för hårt. Men men, det är väl inte dags att kassera dem än utan får ge dem ett försök till på sportlovet när vi åker tillbaka till Vemdalen men de två resorna innan får det bli till att åka i de gamla Intuition (de är ju iaf bättre än detta) och sen får vi väl se om jag får slänga 5000kr innersko och dessutom lägga ett antal tusenlappar på nya Intuition...

Intuition eller zipfit?
Är det för mycket kork måste du ta ut kork. Precis som du säger flyttar den bara på sig och måste ta vägen någonstans.
Jag har nya zip fit för i år, ännu bara 3 dagar. Men tror det ska bli riktigt bra när jag fyllt ännu mer kork.
Körde slut på 1 par Intuition tour DD förra säsongen (fick nya på garanti) men var aldrig riktigt bra. Lätta och bekväma ja, men går inte att få till bra för mina fötter. Köpte dem på Soule i Chamonix och de sägs vara bra.

Intuition eller zipfit?
Är det för mycket kork måste du ta ut kork. Precis som du säger flyttar den bara på sig och måste ta vägen någonstans.
Jag har nya zip fit för i år, ännu bara 3 dagar. Men tror det ska bli riktigt bra när jag fyllt ännu mer kork.
Körde slut på 1 par Intuition tour DD förra säsongen (fick nya på garanti) men var aldrig riktigt bra. Lätta och bekväma ja, men går inte att få till bra för mina fötter. Köpte dem på Soule i Chamonix och de sägs vara bra.
För att få Zipfiten att fungera har vi ju gjort lite modifieringar av skalen. Så nu stoppade jag i Intuition igen och provade här hemma (japp, måste prova även under åkning i kyla för att veta säkert) och satan vad bekvämt de sitter. Det vi gjort är att slänga ur bottensulan i skalet och sen fick jag hjälp med att göra en kort variant under hälen i skalet och sen la vi en volymdämpande platta under tårna. På så sätt fick vi ner mitten av foten lite. Det räcker inte i Zipfit men verkar räcka gott och väl i Intuition. Så kontentan hittills verkar iaf vara att Zipfit bygger mer på höjden över fotryggen.

Absolut måste jag erkänna att hälgreppet och den allmänna tight-heten över bakre delen av foten är betydligt bättre i Zipen men att åka runt och ha ont i fötterna är det liksom inte värt för att sitta fast lite bättre. Sen är det kanske möjligt att bygga på runt hälgreppet lite med foamremsor i Intuition. Nu går det ju dessutom att glida i och ur som om det vore snowjoggers snarare än att dra i och ur innersko hela tiden. Aja, nu får jag vänta en månad troligen innan jag kan stå på snö i pjäxorna nästa gång och testa ifall känslan hemma stämmer...

Intuition eller zipfit?
För att få Zipfiten att fungera har vi ju gjort lite modifieringar av skalen. Så nu stoppade jag i Intuition igen och provade här hemma (japp, måste prova även under åkning i kyla för att veta säkert) och satan vad bekvämt de sitter. Det vi gjort är att slänga ur bottensulan i skalet och sen fick jag hjälp med att göra en kort variant under hälen i skalet och sen la vi en volymdämpande platta under tårna. På så sätt fick vi ner mitten av foten lite. Det räcker inte i Zipfit men verkar räcka gott och väl i Intuition. Så kontentan hittills verkar iaf vara att Zipfit bygger mer på höjden över fotryggen.

Absolut måste jag erkänna att hälgreppet och den allmänna tight-heten över bakre delen av foten är betydligt bättre i Zipen men att åka runt och ha ont i fötterna är det liksom inte värt för att sitta fast lite bättre. Sen är det kanske möjligt att bygga på runt hälgreppet lite med foamremsor i Intuition. Nu går det ju dessutom att glida i och ur som om det vore snowjoggers snarare än att dra i och ur innersko hela tiden. Aja, nu får jag vänta en månad troligen innan jag kan stå på snö i pjäxorna nästa gång och testa ifall känslan hemma stämmer...
Du har alla problem som jag inte har med ZipFit i samma skal. Jag har extremt höga vrister men inget problem alls med ZipFit men sjukt problem med ordinarie inneskon i Roxa skalet. Mina skal är inte bearbetade alls utan original. Men blev som en ny pjäxan när jag fick i annan innesko.

Intuition eller zipfit?

Hm, har du verkligen masserat bort all kork från tungan? Har du bytt snörena till tunnare eller flyttat upp dem så de startar ett hål längre upp?

Intuition eller zipfit?
Hm, har du verkligen masserat bort all kork från tungan? Har du bytt snörena till tunnare eller flyttat upp dem så de startar ett hål längre upp?
Inte en aning om allt är borta. Troligen inte men jag har ju åkt i dem fem dagar. Snörena i de nya är svintunna från start. Och ja jag vill minnas att vi dragit upp dem ett hål som första åtgärd

Intuition eller zipfit?
Inte en aning om allt är borta. Troligen inte men jag har ju åkt i dem fem dagar. Snörena i de nya är svintunna från start. Och ja jag vill minnas att vi dragit upp dem ett hål som första åtgärd
Grejen är bara att kroken inte flytter på sig bara från att man åker i de. Är ju en av anledningarna varför de inte saggar ihop och håller betydlig längre. Dvs vill man få mer plats nånstans ska man värma och sen försöka massera bort det med fingrarna. Men kan ju såklart också vara så att de inte passar din fot. De tar ju mycket mer plats i skalen än intuition...

Intuition eller zipfit?
Jag har köpt ett par Zipfit gft till mina Tecnica zero g tour pro den här säsongen. Har tidigare haft mycket problem med att hälen reser sig i inneskon hur hårt jag än spänner åt pjäxan. Zipfit löste det problemet, tycker att foten sitter som ett smäck även om man inte spänner åt pjäxan desto mer.

Hade problem med att dom trycker på och runt knölen på en foten men det försvann efter några dagars användande. Det är helt omöjligt för mig att ta på inneskon innan man sätter i foten i pjäxan, lösningen för mig blev att ta bort kardborrebandet på zipfiten och ha kvar den i pjäxan. Tror dock inte att det är optimalt för kork materialet eftersom jag måste pressa ner foten rejält innan den går ner, vilket i sin tur förmodligen gör att korken flyttar lite på sig.

Allt som allt är jag väldigt nöjd. Tycker dock att dom är väldigt dyra och ganska tunga men tanken är att jag kommer använda dom i många år. Många menar att dom bara blir bättre och bättre desto mer man använder dom.

Intuition eller zipfit?
Jag har köpt ett par Zipfit gft till mina Tecnica zero g tour pro den här säsongen. Har tidigare haft mycket problem med att hälen reser sig i inneskon hur hårt jag än spänner åt pjäxan. Zipfit löste det problemet, tycker att foten sitter som ett smäck även om man inte spänner åt pjäxan desto mer.

Hade problem med att dom trycker på och runt knölen på en foten men det försvann efter några dagars användande. Det är helt omöjligt för mig att ta på inneskon innan man sätter i foten i pjäxan, lösningen för mig blev att ta bort kardborrebandet på zipfiten och ha kvar den i pjäxan. Tror dock inte att det är optimalt för kork materialet eftersom jag måste pressa ner foten rejält innan den går ner, vilket i sin tur förmodligen gör att korken flyttar lite på sig.

Allt som allt är jag väldigt nöjd. Tycker dock att dom är väldigt dyra och ganska tunga men tanken är att jag kommer använda dom i många år. Många menar att dom bara blir bättre och bättre desto mer man använder dom.
Provat med Bootbib? Jäkligt mycket lättare att sätta på sig med en sådan tillgänglig.

Intuition eller zipfit?
Det här är en glidig kombo.
Billigt och bra, man snor en åklapp av ungarna och gör en bootbib.
Skvallra inte till Tomten 🎅 nu bara!😉
IMG_0835.webp

Intuition eller zipfit?

Hej! Tråkigt att du inte får ordning på dina Zipfit. Men ge inte upp! Testa att flytta upp snörningen en eller två hål, det är ett vanligt sätt att minska trycket på fotryggen! Sen kan det ju ta lite huvudbry och experimenterande med att pussla rätt mängd kork dit man vill ha den.

Några andra saker. Linern är ju ganska stum om man jämför med en foamliner och kommer inte kännas lika bekväm. Dessutom ”tvingar” linern fram en i en lite aggressivare position och håller kvar en där, i alla fall mina Gara. Och all plast på linern gör så flexvärdet på pjäxan känns högre. Själv bytte jag till skal med lägre flexvärde.

Intuition eller zipfit?
Oh såg att du redan fått tipset att flytta upp snörningen. Men ge inte upp! Är svårt att få rätt på det hela på första och andra försöket, särskilt utanför backen. Är ju ändå ganska hård kork vi pratar om. Efter hand anpassar den sig efter foten och då blir det nice!

Mina vader tog tex jättemycket stryk första veckan pga den nya positionen fötterna satt fastlåsta i.

Intuition eller zipfit?
Hej! Tråkigt att du inte får ordning på dina Zipfit. Men ge inte upp! Testa att flytta upp snörningen en eller två hål, det är ett vanligt sätt att minska trycket på fotryggen! Sen kan det ju ta lite huvudbry och experimenterande med att pussla rätt mängd kork dit man vill ha den.

Några andra saker. Linern är ju ganska stum om man jämför med en foamliner och kommer inte kännas lika bekväm. Dessutom ”tvingar” linern fram en i en lite aggressivare position och håller kvar en där, i alla fall mina Gara. Och all plast på linern gör så flexvärdet på pjäxan känns högre. Själv bytte jag till skal med lägre flexvärde.
Nja! Jag tänkte nog inte ge upp riktigt än. Men nu har jag två skidresor innan jag ska tillbaka till Vemdalen (köpte dem i Skalet) och då blir det återgång till Intuition. Sen i Skalet får vi göra ett sista försök att lösa dem men om de inte är bättre än Intuition efter det så åker de ut. Sen har jag lite svårt för hela idén om att lägga enorm tid på att få det bra. Om en produkt tar en hel vintersäsong att få ordning på så är "kostnaden" liksom orimlig. Utifrån vad alla beskriver så är de så mykcet bättre än Intuition men om Intuition efter en "bakning" är jättebra och det tar Zipfit 20 dagar att ens komma ifatt så är de ju faktiskt inte bättre. De är snarare väldigt mycket sämre.

Om man fokuserar på bara fotryggen så skulle jag säga att problemet är att det är för mycket sömmar och material just där skalets kanter ligger. Jag tror tyvärr inte att det materialet kommer att flytta på sig utan det handlar ju om att lösa skalet istället. När det gäller resten så är det ju som du säger att materialet är hårt och därmed skapar tryck på olika ställen (vilket ju är exakt vad man vill undvika). Jag tänker ju inte behöva låta bli löpning tex för att jag har för ont i vissa problemsenor för att linern om nån vecka eller två kanske eventuellt kan tänka sig att släppa efter. Då är det återigen en kass produkt. Hävdar man att man har hög grad av anpassning till fot så stämmer det ju inte om man ska behöva lägga veckor av jobb.

Aja, vi får se om de kan lösa det i Skalet men så länge de inte blir minst lika bra som Intuition är så ser jag ingen anledning att fortsätta med dem. Då blir det svindyr fjärrvärme istället...

Intuition eller zipfit?
Nja! Jag tänkte nog inte ge upp riktigt än. Men nu har jag två skidresor innan jag ska tillbaka till Vemdalen (köpte dem i Skalet) och då blir det återgång till Intuition. Sen i Skalet får vi göra ett sista försök att lösa dem men om de inte är bättre än Intuition efter det så åker de ut. Sen har jag lite svårt för hela idén om att lägga enorm tid på att få det bra. Om en produkt tar en hel vintersäsong att få ordning på så är "kostnaden" liksom orimlig. Utifrån vad alla beskriver så är de så mykcet bättre än Intuition men om Intuition efter en "bakning" är jättebra och det tar Zipfit 20 dagar att ens komma ifatt så är de ju faktiskt inte bättre. De är snarare väldigt mycket sämre.

Om man fokuserar på bara fotryggen så skulle jag säga att problemet är att det är för mycket sömmar och material just där skalets kanter ligger. Jag tror tyvärr inte att det materialet kommer att flytta på sig utan det handlar ju om att lösa skalet istället. När det gäller resten så är det ju som du säger att materialet är hårt och därmed skapar tryck på olika ställen (vilket ju är exakt vad man vill undvika). Jag tänker ju inte behöva låta bli löpning tex för att jag har för ont i vissa problemsenor för att linern om nån vecka eller två kanske eventuellt kan tänka sig att släppa efter. Då är det återigen en kass produkt. Hävdar man att man har hög grad av anpassning till fot så stämmer det ju inte om man ska behöva lägga veckor av jobb.

Aja, vi får se om de kan lösa det i Skalet men så länge de inte blir minst lika bra som Intuition är så ser jag ingen anledning att fortsätta med dem. Då blir det svindyr fjärrvärme istället...
Har jobbat 1,5 år med en pjäxa till en kund i Schweiz. Allt är beroende på foten.
Jag har som du vet samma pjäxa som dig och haft intuition inneskon. Men det är sjukt mycket bättre innesko när man snackar om ZipFit. Nästan som en sprutinnesko.

Sen är frågan mera om du har fel ZipFit? Jag har ingen sömn över min fotrygg och jag har sjukt hög vrist/fotrygg.

Intuition eller zipfit?
Utifrån vad alla beskriver så är de så mykcet bättre än Intuition men om Intuition efter en "bakning" är jättebra och det tar Zipfit 20 dagar att ens komma ifatt så är de ju faktiskt inte bättre. De är snarare väldigt mycket sämre.
Just såna här texter bör man verkligen fundera en och annan gång framförallt när man har speciella fötter. Har följt dina svar på många trådar och just det här med pjäxor har varit en jäkla kokosnöt för dig. Jag tror inte som du själv verkar inte heller tro att Zipfit var något för dig oavsett vad någon, de flesta eller alla andra säger. Det var väldigt modigt av dig att ens ge Zipfit chansen med tanke på din erfarenhet av Intuition..👍 Hoppas du får fina åkdagar oavsett vilka innerdojor der blir.

Intuition eller zipfit?

Ja jo, du har ju helt rätt i att det är en investering i tid och lidande och alternativkostnaden är väldigt hög! Men när man väl får ordning på det hela är Zipfits oslagbara enligt mig! Och de håller jättelänge så när man fått ordning på det hela känner sig bara glad. Jag har kanske haft tur, men för mig med ”snälla” fötter gick hela processen snabbt och smidigt!

Sen håller jag med om att plösen känns lite rudimentär. Är konstigt att den inte är ställbar på en så pass dyr liner. I alla fall inte på Gara.

Intuition eller zipfit?
Just såna här texter bör man verkligen fundera en och annan gång framförallt när man har speciella fötter. Har följt dina svar på många trådar och just det här med pjäxor har varit en jäkla kokosnöt för dig. Jag tror inte som du själv verkar inte heller tro att Zipfit var något för dig oavsett vad någon, de flesta eller alla andra säger. Det var väldigt modigt av dig att ens ge Zipfit chansen med tanke på din erfarenhet av Intuition..👍 Hoppas du får fina åkdagar oavsett vilka innerdojor der blir.
Ja jag är mest förvånad över att ingen under processen (inte heller säljare) noterar att det kan finnas situationer som de inte funkar bra för. Allas grundinställning var ”de kommer bli fantastiska. Mina Intuition var ju inte optimala i Roxan så det var ju därför jag tänkte att jag behövde ”next level”. Men nu när Roxa-skalet är fixat verkar det ju vara det jag skulle gjort från början.

Intuition eller zipfit?
Utifrån vad alla beskriver så är de så mykcet bättre än Intuition men om Intuition efter en "bakning" är jättebra och det tar Zipfit 20 dagar att ens komma ifatt så är de ju faktiskt inte bättre. De är snarare väldigt mycket sämre.
Det beror ju på hur man sätter kriterierna. En foamliner sitter som den kommer sitta efter en bakning, men sen om jag ska vara krass så i alla fall enligt min erfarenhet håller de passformen kanske 20-30 åkdagar max innan de börjar degradera, och då går det ganska fort. Om man spenderar 20 dagar på att få till en zipfit som sen kan gå i 300-400 åkdagar (fingrerade siffror, har ingen uppfattning än om hur länge de håller) med exemplarisk passform - jag tycker i alla fall det är värt det. Men kanske lätt för mig att säga, Arvid AKA skibootguy i Tromsø värmde och masserade och diskuterade och styrde på bra med dem så för mig har GFTerna suttit klockrent från dag 3-4 ungefär. Funderar på om jag vill skjuta in lite mer kork runt ankeln, men än så länge har jag inte tagit beslut där än.

Men visst, för den som åker en vecka om året är nog zipfit kanske inte rätta fit:en för (🥁) - men återigen, det har ju att göra med kriterierna.

Intuition eller zipfit?
Ja jag är mest förvånad över att ingen under processen (inte heller säljare) noterar att det kan finnas situationer som de inte funkar bra för. Allas grundinställning var ”de kommer bli fantastiska.
Det är några få som vill vara realistiska, framförallt säljare när det gäller produkter de jobbar med. Sen finns det ett gäng brukare som är nöjda med mindre och vill inte vara så kritiska mot saker de har betalat en större summa pengar för.

Intuition eller zipfit?
Det beror ju på hur man sätter kriterierna. En foamliner sitter som den kommer sitta efter en bakning, men sen om jag ska vara krass så i alla fall enligt min erfarenhet håller de passformen kanske 20-30 åkdagar max innan de börjar degradera, och då går det ganska fort. Om man spenderar 20 dagar på att få till en zipfit som sen kan gå i 300-400 åkdagar (fingrerade siffror, har ingen uppfattning än om hur länge de håller) med exemplarisk passform - jag tycker i alla fall det är värt det. Men kanske lätt för mig att säga, Arvid AKA skibootguy i Tromsø värmde och masserade och diskuterade och styrde på bra med dem så för mig har GFTerna suttit klockrent från dag 3-4 ungefär. Funderar på om jag vill skjuta in lite mer kork runt ankeln, men än så länge har jag inte tagit beslut där än.

Men visst, för den som åker en vecka om året är nog zipfit kanske inte rätta fit:en för (🥁) - men återigen, det har ju att göra med kriterierna.
Jag jar nog iaf 100 åkdagar i mina Intuition utan att jag noterat något problem. Problemet uppstod ju när jag bytte skal och ville få till bättre formanpassning. Men det krux jag reagerar mest på är ju att materialet blir så hårt runt det som formats. Så även om fotknölen tex packas ut så blir kanten runt fotknölen så hård och vass att det gör ont istället.

Intuition eller zipfit?
Jag jar nog iaf 100 åkdagar i mina Intuition utan att jag noterat något problem. Problemet uppstod ju när jag bytte skal och ville få till bättre formanpassning. Men det krux jag reagerar mest på är ju att materialet blir så hårt runt det som formats. Så även om fotknölen tex packas ut så blir kanten runt fotknölen så hård och vass att det gör ont istället.
Låter mest dom det är fel på inneskon faktiskt.

Intuition eller zipfit?
Hmm. Går det inte att forma korken så kanten inte blir så vass?

Mina fotknölar tar också i korken när jag spänner upp booster strapen som annars håller linern tight på plats mot skaftryggen. Men så länge linern är hårt snörad och ligger tight mot skaftet är mina fötter fastlåsta utan smärta alls!

Håller i varje fall tummarna för dig!

Intuition eller zipfit?

Mina fotknölar tar också i korken när jag spänner upp booster strapen som annars håller linern tight på plats mot skaftryggen. Men så länge linern är hårt snörad och ligger tight mot skaftet är mina fötter fastlåsta utan smärta alls!

Ja ZipFit är gjorda för att köras med spända hela tiden är mitt intryck.

Intuition eller zipfit?

Viss rörelse har jag ju alltid mellan smalben och innersko. Skulle jag spänna skalet så som att benet vore gipsat skulle jag ju behöva stanna var 100e meter för att knäppa upp. Men det är ju inte som att det fladdrar omkring där inne.

Intuition eller zipfit?
Låter mest dom det är fel på inneskon faktiskt.
Vet inte hur det ska vara men tar jag ut mina I tuition ur skalet ser jag ju tryckpunkterna på utsidan av linern tom. Hela innerskon har liksom tryckts ut. I zipfoten ser jag inget på utsidan men det är en grop inuti. Det senare borde ju betyda att det materiel som tryckts undan för tex fotknölen nu istället bildar en ring runt

Intuition eller zipfit?
Viss rörelse har jag ju alltid mellan smalben och innersko. Skulle jag spänna skalet så som att benet vore gipsat skulle jag ju behöva stanna var 100e meter för att knäppa upp. Men det är ju inte som att det fladdrar omkring där inne.
Ahh mmh tror själva grejen med Zipfit är att foten ska sitta rejält fast i linern. Alltså ingen rörelse som i en foamliner. Och sedan ska linern gärna ligga kloss an skaftet så det enda som ”ska” röra på sig är flexet i skaftet.

Intuition eller zipfit?
Ahh mmh tror själva grejen med Zipfit är att foten ska sitta rejält fast i linern. Alltså ingen rörelse som i en foamliner. Och sedan ska linern gärna ligga kloss an skaftet så det enda som ”ska” röra på sig är flexet i skaftet.
Så skall det vara med alla innersko i pjäxorna. Men folk har oftast fel inneskor eller inte anpassat de efter sig själva. Min Zipfit är lika tighta mot mitt skenben som mina sprutskor var. Alltså helt tighta. Inget glapp alls.

Intuition eller zipfit?
Vet inte hur det ska vara men tar jag ut mina I tuition ur skalet ser jag ju tryckpunkterna på utsidan av linern tom. Hela innerskon har liksom tryckts ut. I zipfoten ser jag inget på utsidan men det är en grop inuti. Det senare borde ju betyda att det materiel som tryckts undan för tex fotknölen nu istället bildar en ring runt
Så är det med mina ZipFit oxå. Syns inget på utsidan förutom formen på skalet. Men inne är det perfekt formade. Tror mer att du har fel innesko om du blir störd av sömmarna. Jag känner inget av det.(har inga sömmar heller ovanpå min fot utan bara tungan.

Intuition eller zipfit?
Så skall det vara med alla innersko i pjäxorna. Men folk har oftast fel inneskor eller inte anpassat de efter sig själva. Min Zipfit är lika tighta mot mitt skenben som mina sprutskor var. Alltså helt tighta. Inget glapp alls.
Jo det har du så klart rätt i! Misstänker dock att jättemånga skidåkare åker runt med för mycket rörelse i pjäxorna av diverse anledningar.

Intuition eller zipfit?
Så är det med mina ZipFit oxå. Syns inget på utsidan förutom formen på skalet. Men inne är det perfekt formade. Tror mer att du har fel innesko om du blir störd av sömmarna. Jag känner inget av det.(har inga sömmar heller ovanpå min fot utan bara tungan.
Här ser man hur skaldelarna ser ut.
IMG_8894.webp

Och här ser man de sömmarna som hamnar ganska precis i linje med skalkanterna. Det tillsammans gör att det trycker ovanpå foten.
IMG_8892.webp

Tillbaka
Topp