Iran i mars

karin1

Ny medlem
Iran i mars
Hej!

Vi är ett gäng som planerar att åka till Dizin (och möjligen Shemshak) i vinter. Undrar om det är någon som varit där i början av mars eller vet hur snön är då? Verkar som det är vanligast att man åker dit tidigt på säsongen (jan/feb) och jag vill ha reda på om det finns fog för det - vore ju tråkigt att komma dit i mars och upptäcka att säsongen är slut!

Tack för alla tips

Hälsningar Karin!

Iran i mars
Hej Karin! Jag var i Dizin i slutet av januari förra året.
Just då så hade inte snön täckt alla stenar, vilket resulterade i en del stenträffar. (mitt fotoalbum --> http://www.freeride.nu/member/photo.php?id=9388 )
Skulle jag åka dit igen skulle jag satsa på mitten/slutet av februari, så början av mars är nog inte helt fel. Har för mig att säsongen varar från december - april.

Vet att det finns jättemycket info om Iran i forumet, så prova att söka runder lite.

Iran i mars
aha tack för hjälpen! då behöver vi inte oroa oss då...

har sökt och hittat massa bra info, men hittade inga tydliga tips om exakt när man borde åka.

Iran i mars
Jag var i Dizin en vecka vid månadsskiftet februari/mars. Då var det som det är i alperna runt påsken ungefär, alltså varmt och soligt. När vi var där så hade det inte snöat på två veckor och det var tydligen vanligt att det snöade mer i januari/februari. Så vill man ha färska dump är det nog bättre att åka då. Mitt tips är att åka i mitten av februari, då det inte är så kallt som det kan vara i januari, men att det fortfarande finns färsk snö. Det spelar inte så stor roll egentligen att det inte snöat på ett tag då luften är torr och iranierna håller sig i pisterna. Men det är ju alltid roligt att vara först. Vi hade det väldigt bra i Dizin och det är ett ställe jag gärna besöker igen. Så tveka inte åk dit.
Ps. Försök fixa resan själv, inte via Langley. Det kan man tjäna några tusen på. Ds.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp