Is mellan innerskon och skalet!

Hej!

Jag var uppe och åkte i Åre förra veckan i mina 4 åkdagar gamla Lange Super Blaster. Efter ett par åk så fick jag ont i stortån och undrade hur det kom sig för det har jag inte fått tidigare. Jag tog av mig pjäxorna och hittade, mellan innerskon och skalet framme på tån, massa frusen is. Jag tog bort det och körde vidare men det kom tillbaka ganska fort igen. Fick skitont i stortån då det såklart blev jättetrångt där framme. Jag undrar om det är andra som har haft samma problem och vad det kan bero på? Är det något som är vanligt eller är det fel på pjäxorna?

Tacksam för alla svar!

Mvh Pålle

Det är glapp/hålrum vid plastkanten i tån. Silvertejpa över så att inte snö, fukt och kyla kommer in. Du har säkert sätt ngn snabb grabb med tejp över tån tidigare...

Det är ju smått fantastiskt att Lange inte lyckats/försökt fixa detta! :D
Så länge som jag kan minnas, dvs slutet av 70talet, så har detta varit en Lange-klassiker. Visst, ibland ser man det även på andra pjäxor (Koflach var ju också hopplösa på det här sättet) men Lange är nog ändå de enda som borde levereras med två bitar silvertejp. :)

Som carled säger är silvertejp lösningen. Jag har även själv kört med självhäftande fönstertätningslist av skumgummi som jag fäst i skarven.

Drog ett par strängar med silikon längs kanten för att täta. Tror det ska funka som tätningslist. Har ej testat under besvärliga förhållanden än. Ska nog backa upp med en silvertejp också. Hörde nån säga att just silvertejp dessutom ser jättetufft ut och att man får ligga en hel del extra om man har det på pjäxorna :)

Förra säsongen frös jag som fan om tårna och bannade att jag fick gå in och värma tidigare än alla andra. Pga det så la jag av med snusandet eftersom nikotin är kärlsammandragande och därmed cirkulationsnedsättande. Sen framåt vårkanten upptäckte jag att pjucken tog in snö, innerskon blev våt och vips så fryser jag. Alltså slutade jag snusa helt i onödan. Suck. Men funkar silikonet+tejp så ska jag nog börja igen :)

Bildas alltid lite is mellan pjäxan och innerskon som sagt. Men jag har aldrig varit med om att det är så mycket att det påverkar passformen. Ett bra tips är att ta ut innerskon varje kväll så att man blir av med fukten mellan skalet och innerskon.

Tycker att det låter som att du har en öppning i pjäxskalet så snö letar sig in som sen smälter och återfryser. Nog värt att pröva det gamla knepet att tejpa över skarven i tån med silvertejp för att se om problemet försvinner.

Har inte råkat ut för problemet på någon av mina pjäxor iaf.

Tillbaka
Topp