Is-skruvar, is-yxa vad tänka på vid köp

Influence

Ny medlem
Vad bör man tänka på vid köp av is-skruvar och is-yxa?

Gör väldigt mycket turer i glaciär-områden (Chamonix området), väger ca 70kg, har hittills bara haft sele och som säkerhetsutrustning då jag åkt. Men när jag nu utvecklats i min åkning (blivit visare) känner jag att jag bör införskaffa is-skruvar.

Vilken storlek skall jag köpa på is-skruvar?

Samt min andra fråga: Jag hr upplevt behov av is-yxa då jag tagit mig till olika åk,
vad anser ni att jag skall tänka på vid köp av yxa?

Ju längre desto säkrare, men ibland vill man ha ned vikten och dessutom finns det sällan så pass djup is att en 25cm skruv går hela vägen in. Skulle kolla på Isskruvar i storleken 13-15cm, väldigt allround MEN ha med 1-2 längre vid mer utsatta områden eller där isen är lite tjockare. Tänk dock på att isskruvar kräver att man är två som klättrar.

Angående isyxan så kan jag rekommendera Petzl Quark (billigare ställe att handla på är svårt att hitta, EN yxa i Sverige kostar lika mycket.)
Isyxan är väldigt allround, funkar till lättare isklättring (går att ta några nivåer) men fungerar ändå utmärkt när det är djupare snö och som self arrest.

Det du säger med "utvecklats i din åkning" och "BÖR införskaffa is-skruvar" så tar jag förgivet att du ska börja klättra upp i colouirs där is kan förekomma och därav behov av isskruvar.

Men du har inte nämnt stegjärn. Ser ingen mening att köpa isskruvar och isyxor om du inte införhandlat stegjärn, men tar förgivet att du redan äger några.

Om då å andra sidan mest har som mål att ta dig upp i samma colouirs som du tänkt åka ned i (snötäckta) så täcker det oftast med en vanlig isyxa på ryggen och sedan en med rakt skaft för selfarest och extra "balans" (lättare att sticka ned i snön) Även utmärkt när man färdas på glaciärer.

--Fråntar mig allt ansvar, kontakta någon med mer erfarenhet om hur du åker/någon professionell innan köp--

Jag förstår inte riktigt, ska du gå på skidtur eller isklättra? Jag vill inte verka dissig men, gått väldigt mycket glaciärturer med bara en sele? Vad e syftet med sele och ingen övrig utrustning? Jag skulle rekommendera att du tar en kurs, skicka pm om du vill ha tips på en bra guide. Efter en glaciärkurs kommer du ha ett hum om vilka prylar du vill ha och vad du kan använda dom till.

Men generellt om du ska skidtura vill du ha en ganska lätt yxa som funkar att sticka ner i snön.

MVH

För generellt glaciärbruk och inte brantare klättring skulle jag rekommendera en mer traditionell, rak modell med B- eller T-klassat skaft (t ex denna https://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BDRAVENULTRA) Anledning är att den är bättre att sondera med plus att den är bättre att bygga en t-förankring med (vid upprättande av z-hissystem för kamraträddning ur spricka t ex) Instämmer också i de andra svaren om att skaffa grundläggande kunskaper om säkerhet på glaciär. Går man i replag ingår som regel i grundutrustningen: sele, yxa, stegjärn, isskruvar (2 el fler), 4 st knytna prusiksnören, 4 st 120 cm slingor, några skruvkarbiner. Det finns varianter på hur man knyter in sig, men i den jag lärt mig knyter man in sig med prusiksnörena på ett lite speciellt sätt med franska prusikknutar så att man i ett skarpt läge snabbt kan vara beredd att bygga ankare och z-hiss och börja kamraträddning. Och oftast är t-förankring med yxan ett bra sätt att bygga ankare med i snö.
Men allt sånt behöver man öva på och en kurs är nog verkligen att rekommendera. Men jag hängde nog inte heller riktigt med på vad du hade tänkt göra.

Tillbaka
Topp