Italien

Deliver

Ny medlem
Italien
Är det någon som orkar dela med sig lite erfarenheter från Livigno, har planerat att dra dit v. 7 med flickvän + familj. Tänkte om ni vet hur det brukar vara med snö då (införståd med att vädret är svårt att förutspå)? Kan både nybörjaren och den erfarne ha nöje i backarna där? Är det trångt i backarna, dvs ohyggligt mycket turister? Finns säkert tusen frågor till, anser ni att jag behöver få veta något mer så skirv gärna...

Italien
Mossning... Bara varit där några veckor för en tio år sedan.

Ganska platt, men det finns en hel del helt ok off-piste i området.
Bra mat, trevligt folk...

Jag var där med dåvarande flickvän som var nybörjare och hon tyckte det var jättebra. Själv tyckte jag att det var ok, men inte toppen åkmässigt.

Italien
Du verkar i alla fall ha snappat en del angående italiensk manskultur eftersom du både tar med dig familjen och flickvännen ;-)
Kör hårt!!!

Italien
Tycket du har gjort ett mycket bra val som valt Livigno. Med flickvän och familj i bagaget. Så kommer Livigno passa er perfekt. Givetvis så är det lite vad man är ute efter. Men för den som inte är så van skidåkare är det bra för det är inte brantaste stället i alperna. Är man en van skidåkare så kan du verkligen njuta av utroligt breda och välprepareade carvingpister. Dessutom så är det aldrig trångt i backarna, liftköer existerar nästa inte. Man ska inte heller glömma att liftkortet i Livigno gäller även i Bormios skidsystem. Buss dit tar inte mer är 50 min. Vill man sedan känna på lite "jetsetliv" och lite brantare skidåkning ligger St Moritz bara 1,5 timmes bussfärd från Livigno.
Snö tillgången förra året under vecka 7 var hur bra som helst, omkring 4 meter.
Afterski och kvällsliv är det heller inget fel på. Bäst afterski finner du på Tea Del Vidal. Vill ni bara ta det lugnt på kvällarna finns det hur många bra restauranger som helst att välja bland. Nöjer man sig inte med en lugn hemmakväll kan jag garantera att ni till slut kommer att landa på Kokodi som är Livignos bästa diskotek.
Hoppas du har fått lite mer kött på benen nu.
Glöm inte heller att Livigno är skattefritt!

Mvh
Björn, Platschef för Lion Alpin i Livigno säsongen 02/03

Italien
Var där sista veckan i mars-03, massor med sol och skidåkning i t-shirt, men sämre snötillgång såklart. Säkert mycket bättre vecka 7.Som andra redan svarat är det breda härliga pister, dock inte några branta berg utan snarare "kullar" - men det beror ju på vad man är ute efter.
Det jag upplevde som negativt var att byn delar skidområdet mitt itu. Man får välja sida och hålla sig till den under en dag och sedan åka på andra sidan en annan dag... det tyckte jag var lite bökigt ... Annars ett trevligt resmål!

Tillbaka
Topp