Jag söker den perfekta skidan som kan allt och passar mig perfekt =P

Jag vet att det här ämnet diskuterats många gånger, men jag behöver lite hjälp. 😊 Jag åkte mycket skidor förr (bland annat några säsonger i Frankrike), men de senaste 15 åren har jag bara kommit ut i backen någon gång per år. Nu har jag två grabbar som börjar åka ifrån mig, så det är dags att fixa ett par nya skidor så att jag kan hänga med!

Jag letar efter en allroundskida som funkar i både pist och lättillgänglig offpist. Jag köpte K2 Mindbender till min fru för ett par år sedan, och de gånger jag har åkt på hennes skidor har jag gillat dem – de är lätta, har 90 mm midja, och känns smidiga mellan träden i jakt på ungarna.

MEN, jag försöker undvika produkter som är tillverkade i Kina och vill gärna hitta skidor som är producerade i Europa, eller ännu hellre i Sverige

Vi kommer mest att åka i Sverige och Norge. Fokus blir att åka med barnen – mycket skog – men jag tar gärna en repa i offpisten eller ett raggaråk på kvällsåkningen när tillfälle ges.

Så, vad säger ni? Har ni tips på skidor som liknar K2 Mindbender men är EU-/Sverige-tillverkade? Är det något märke eller modell jag borde kika närmare på?

Kollade på forumet igår och hittade en tråd om extrem, någon som kan säga något om fusion 95 vs project 91?

Alla tips och idéer tas tacksamt emot! 🙏

Jag har inte teståkt mindbender så jag kan tyvärr inte rekommendera nån liknade skida men jag tycker ski essential ger en bra överblick av många skidor i mid 90 mm spektrumet.

Extrem fabriken tillverkar även skidor åt andra märken, stereo, sgn, rmu, 1000 och moonlight.

Salomon stance 90, völkl blaze 94 och völkl kendo/mantra 88 är hyfsat lika Mindbender 89ti. Blaze är lättast.

Project 91 ser spännande ut på pappret men den har jag inte provat än 🙂

Jag kör på ett par Atomic bent 100 som allround. Roliga men inte allt för mjuka. Mina är gjorda i Bulgarien. Försöker också undvika kinesiska produkter men så köper man ett par Völkl och så är de gjorda i Kina ändå. Eller en dyr jacka från Elevenate.

Var klimatsmart och köp ett par begagnade Salomon BBR med 89 i midjan….😉
Kommer funka för allt du beskriver och lämnar pengar över för ett säsongskort på valfri svensk skidort….⛷️🎿

Är inte BBR nu K-märkta och betingar en sorts retro-pris typ Jaguar E-type? 😉😂

Jag kör på ett par Atomic bent 100 som allround. Roliga men inte allt för mjuka. Mina är gjorda i Bulgarien. Försöker också undvika kinesiska produkter men så köper man ett par Völkl och så är de gjorda i Kina ändå. Eller en dyr jacka från Elevenate.
Det är bara Revolt serien som byggs i Kina, mest för att det är skidor som många anväder för att slakta sönder så görs de där för att få ner priset rejält åt konsument.
Alla andra modeller görs i Tyskland

Vet inte vilken Mindbender-modell du syftar på men precis som 'herrgard' säger så är 89ti och Stance 90 ganska lika. Jag provåkte båda under samma dag och gillar båda skarpt men tyckte att Stance var aningen skönare, så jag slog till på Kläppens vårrea som var billigare än samtliga nätbutiker. Och ja, Salomon tillverkas i Europa.

Blizzard tillverkar i Europa.
Finns ju rustler serien som är mer lekfulla (om man nu kan säga det om blizzard skidor), eller mera offpist. Och nya anomaly serien som ska vara grymt i pist. Men ganska mjuka i tip ich tail som ska göra att de kan användas till allt. Mera pistorienterat än rustler serien.

Jag vet att det här ämnet diskuterats många gånger, men jag behöver lite hjälp. 😊 Jag åkte mycket skidor förr (bland annat några säsonger i Frankrike), men de senaste 15 åren har jag bara kommit ut i backen någon gång per år. Nu har jag två grabbar som börjar åka ifrån mig, så det är dags att fixa ett par nya skidor så att jag kan hänga med!

Jag letar efter en allroundskida som funkar i både pist och lättillgänglig offpist. Jag köpte K2 Mindbender till min fru för ett par år sedan, och de gånger jag har åkt på hennes skidor har jag gillat dem – de är lätta, har 90 mm midja, och känns smidiga mellan träden i jakt på ungarna.

MEN, jag försöker undvika produkter som är tillverkade i Kina och vill gärna hitta skidor som är producerade i Europa, eller ännu hellre i Sverige

Vi kommer mest att åka i Sverige och Norge. Fokus blir att åka med barnen – mycket skog – men jag tar gärna en repa i offpisten eller ett raggaråk på kvällsåkningen när tillfälle ges.

Så, vad säger ni? Har ni tips på skidor som liknar K2 Mindbender men är EU-/Sverige-tillverkade? Är det något märke eller modell jag borde kika närmare på?

Kollade på forumet igår och hittade en tråd om extrem, någon som kan säga något om fusion 95 vs project 91?

Alla tips och idéer tas tacksamt emot! 🙏
Enkelt! Svenska skidor så klart.

Extrem Fusion 95 är min One Ski quiver om jag skulle ha haft en sådan. (Nu har jag flera skidor men är den skidan jag åker mest på)

Har inte testa Project 91 ännu men tror du kan få en bra redogörelse av skillnaden och åk upplevelsen av @Glisseur är jag ganska säker på.

Kan väl kasta i Norska Stereo:s trevliga skidor som ett alternativ. Dom byggs också av Åre skidfabrik.

Senast ändrad:
Jag har inte teståkt mindbender så jag kan tyvärr inte rekommendera nån liknade skida men jag tycker ski essential ger en bra överblick av många skidor i mid 90 mm spektrumet.

Extrem fabriken tillverkar även skidor åt andra märken, stereo, sgn, rmu, 1000 och moonlight.
tack för tipset, jag har kommit igenom filmen nu mycket bra..

Det lutar lite åt extrem kanske får butikshandla trots allt så man får klämma och känna lite, hade tänkt vara lat och beställa ett par på nätet men har svårt att bestämma mig.

tack för tipset, jag har kommit igenom filmen nu mycket bra..

Det lutar lite åt extrem kanske får butikshandla trots allt så man får klämma och känna lite, hade tänkt vara lat och beställa ett par på nätet men har svårt att bestämma mig.
Extrem har en del testcenter och är väl på skidtesterna

Var klimatsmart och köp ett par begagnade Salomon BBR med 89 i midjan….😉
Kommer funka för allt du beskriver och lämnar pengar över för ett säsongskort på valfri svensk skidort….⛷️🎿
svärmor har ett par BBR, jag har åkt på dom någon gång men minns dom som väldigt mjuka men det är några år sedan =)

köpte ett par Extreme Formula 88, den ser jag verkligen fram emot att köra i mitt 2 ski quiver, det andra paret är mina BC Camox freebird som används för topptur..

Någon som har provat black crows, Captis eller Serpo? båda verka intressanta? även camox men den känns gränsfall bred =/

Min värd i Livigno hade något liknande i källaren men något säger mig att han fuskat litet…

1732439184210.jpeg

Någon som har provat black crows, Captis eller Serpo? båda verka intressanta? även camox men den känns gränsfall bred =/
Jag har åkt Serpo i 2-3 dagar men bara i pist. Rolig och väldigt mångsidig. Radius är ganska lång men jag tyckte att det var enkelt att pressa skidan till kortare sväng. Tippen drar dig inte in i sväng.

Jag skulle föredra tajtare radius och lite mera vikt.

Tillbaka
Topp