Jämförelse av dämpning och konstruktion samt köpråd

Startar en tråd här som i grunden är en "vilka allroundskidor ska jag ha tråd", men som samtidigt förhoppningsvis kan ge en lite vidgad diskussion kring vilken betydelse vikten och konstruktionen har för en skidas egenskaper. Det känns som det finns något av en hets kring lätta skidor och vid turande så är ju fördelarna uppenbara, men det vore kul att endast diskutera egenskaperna utför.

En anledning till denna tråd är också att jag själv åkt en hel del skidor men tyvärr bara testat några få och därför har dåligt med referenser när jag läser recensioner. Jag tycker också att man ofta stöter på uttryck som exv bra isgrepp för sin kategori/bredd, flyter bra för sin bredd osv och skulle vilja få en bättre bild av hur olika konstruktioner och bredder på skidor står sig mot varandra.

Jag har de senaste 10 åren kört på första modellen av Kneissl Tanker 190cm som nu är slutkörda. Hade ett par Gotama 190 från 06/07 också som jag körde några säsonger men gillade dem inte riktigt då de kändes lite tröga och tråkiga och hade för dåligt isgrepp för mig. För min del så prioriterar jag isgrepp väldigt högt då det är i isiga förhållanden som jag åker som sämst, blir passiv och inte vågar stå på. Nu menar jag inte blankis, men vanlig hård kanske återfrusen backe i alperna där tjommarna hasat bort all lösare snö.

Jag har letat länge efter ersättare till mina Tankers och läst en mängd trådar här och recensioner på andra sidor och har hittat några favoriter med väldigt olika konstruktion, dämpning och vikt och skulle gärna jämföra dessa och få en beskrivning kring hur de skiljer sig mot mina nuvarande Kneissl med tanke på styvhet, graden av dämpning samt isgrepp om det nu är någon som kan komma ihåg hur dessa gamla skidor kändes.

De skidor som jag tittat på är framförallt de nedanstående och efter dem har jag lagt in lite utlåtanden som jag kunnat läsa mig till samt egna idéer:

DPS Wailer 99 pure, 192cm 3.6 kg
Lätta, odämpade, bra isgrepp och med bra retur/respons ur svängen. (För mjuka? Kanske tillräckligt med flyt för min vikt, 70kg?)

DPS 112 RPC 192cm 3.8 kg
Lätta, dämpade och styva (jämfört med vad?), lite tröga, inte så mycket retur/respons (jämfört med?)

Skilogik Howitzer 186cm 3.9 kg
Lätta, dämpade, styva, bra isgrepp och hyfsad retur/respons

Nordica helldorado 193cm 5.4 kg
Tunga, dämpade, bra isgrepp, styva under foten och mjuka i tip och tail, bra retur/respons, förhållandevis mycket tailrocker

(Völkl Katana 191cm 5kg)
Styva, dämpade, tunga, stabila, bra isgrepp, verkar grymma men tror de är något styva för min vikt samtidigt som jag vill ha något lite svängvilligare.

Något om min åkning och bakgrund:
Har åkt sen jag var 3, 1-3 veckor per säsong, mestadels alperna, gjort en säsong i alperna 2004 med mycket åkning. Kör mestadels storslalomsvängar med låg position i pisten (pressad skärande kortsväng om det är brantare) med så mycket kraft jag med mina 185cm och 70 kg kan få ner i skidorna. Är ganska teknikmedveten och försöker åka stilrent och kraftfullt. Kör offpist så fort förhållandena är ok, men blir ju rätt mycket pist ändå. Vill ha en skida som flyter bra, men prioriterar även att ha roligt i pisten och inte behöva köra rakt ner i isiga partier för att jag inte litar på skidorna. Med att ha roligt menar jag att kunna köra halvstort och fort med bra stabilitet och en tydlig kick/retur ur svängen.

Har också en fråga kring bindningar. Vill komma undan så billigt som möjligt och undrar om mina gamla salomon s 914 från 2002 med 150 skiddagar fortfarande är värda att montera på nya/nästan nya lagg? Jag antar att ett par Griffon annars är fullt tillräckligt om jag vanligen skruvar till DIN 10-11?

Blev ett ganska lång inlägg, men hoppas som sagt att tråden kan bli lite allmännyttig också med diskussion kring fördelar, nackdelar och jämförelser mellan olika konstruktioner..

Är det bara dessa skidor eller får man komma med input?

Bindningarna fungerar kanon i alla fall...

Är det bara dessa skidor eller får man komma med input?
ja självklart, både vad gäller tips till mig och som en allmän jämförelse. De som jag listat är ett ganska snävt urval av skidor som jag blivit extra intresserad av och tittat mer på och tyckte det var intressant att de var så olika konstruktionsmässigt. Det jag tilltalats hos dem är väl i grunden allroundegenskaperna och svängradien, samt att de prisas för isgrepp och i vissa fall styvhet och stabilitet och frågan är väl lite hur styva och stabila skidor jag behöver med min vikt.

Att inte Bibby Pro är med på den där listan är både synd och skam!
Ja, det verkar vara väldigt bra skidor! Man bör kanske inte se det ovan som en lista på de bästa allroundlaggen, utan en mer subjektiv lista där jag förutom egenskaper också gått lite på vad jag gillar utseendemässigt. Det som gör att jag inte har Bibby Pro med är att de känns något i överkant vad gäller bredden (nu är ju iofs RPC:n 115 i midjan och även det känns gränsfall för mig) samtidigt som radien är 26.5 m i 190 versionen vilket känns något, något långt. Radien är visserligen bara en siffra och verkligheten kan ju vara en annan, men tror jag vill ha något runt 22 m för att kunna ligga i låg storslalomposition även när det blir brantare och ha kul i ett lite större fartregister, inte bara i maxfart. Sedan behöver man kanske inte gå på 190 vad gäller bibbyn men har en tendens att gilla långa skidor och iom rocker så försvinner väl också en del av kontaktytan.

var visst inte så mycket intresse här.. men har ett par Helldorado 193 på kroken och tänkte göra ett köp imorgon om jag inte får någon stark avrådan. Var och handflexade dem och de var inte överdrivet styva, riktigt mjuka i tip och tail så tror inte jag har något problem med dem med tanke på min vikt. Största minuset är kanske skidans egenvikt till följd av metallen i den, men tror den kan vara bra för stabiliteten och isgreppets skull, hade jag inte prioriterat det så högt hade jag ju kunnat gå på den lättare Patron.

Kolla om det finns några Down Skis CD2 kvar? Sjukt bra pris på de. 110 mm i midjan och 22 m i radie. De är iofs bara 188 cm tyvärr.

Maila och fråga?

Senast ändrad:
johnnyrainbow sa:
var visst inte så mycket intresse här.. men har ett par Helldorado 193 på kroken och tänkte göra ett köp imorgon om jag inte får någon stark avrådan. Var och handflexade dem och de var inte överdrivet styva, riktigt mjuka i tip och tail så tror inte jag har något problem med dem med tanke på min vikt. Största minuset är kanske skidans egenvikt till följd av metallen i den, men tror den kan vara bra för stabiliteten och isgreppets skull, hade jag inte prioriterat det så högt hade jag ju kunnat gå på den lättare Patron.
Isgreppet på Patronen och Helldoradon är väldigt likvärdigt, jag har erfarenhet utav båda fast Patronen i 185 och Helldoradon i 193.
Det som Helldoradon är bättre på är när det blir uppkört offpist eller i pisten, då gör dämningen och tyngden i skidan att den inte känns lika fladdrig så man vågar släppa på, helst när det börjar bli lite hårdare uppkörd snö. Annars så ser jag inga större fördelar med Helldoradon iaf inte om man är så lätt som du verkar vara, själv så väger jag 12kg mer . Jag ägde den kortare längden utav Patronen 185cm och den funkade för mina 82 kg, även i lätt pudersnö.
Har åkt mycket på Helldoradon nu i år i 193cm längd och tycker den är grym men kanske lite för lång och tung i skogen, tror att den kortare Helldoradon i 185 hade varit bättre för mig så här i efterhand pga lekfullheten.

Senast ändrad:
Isgreppet på Patronen och Helldoradon är väldigt likvärdigt, jag har erfarenhet utav båda fast Patronen i 185 och Helldoradon i 193.
Det som Helldoradon är bättre på är när det blir uppkört offpist eller i pisten, då gör dämningen och tyngden i skidan att den inte känns lika fladdrig så man vågar släppa på, helst när det börjar bli lite hårdare uppkörd snö. Annars så ser jag inga större fördelar med Helldoradon iaf inte om man är så lätt som du verkar vara, själv så väger jag 12kg mer . Jag ägde den kortare längden utav Patronen 185cm och den funkade för mina 82 kg, även i lätt pudersnö.
Har åkt mycket på Helldoradon nu i år i 193cm längd och tycker den är grym men kanske lite för lång och tung i skogen, tror att den kortare Helldoradon i 185 hade varit bättre för mig så här i efterhand pga lekfullheten.
Tack för givande svar, Patron kanske ska tas i beaktande då också. Tror jag vill gå på 193 oavsett Patron eller Helldorado, mest för att det känns som det blir lite för mycket sväng för mig på den kortare modellen samtidigt som det inte är längre än vad jag är van vid. Kör inte så mycket skog heller utan mest öppen och lite större offpist. Har läst runt lite och fått för mig att greppet är bättre på Helldoradon, men kanske inte behöver vara orolig för det då. Du som kört howitzern också, har du lust att göra en jämförelse? Helldorado/Patron verkar vara roligare och bättre i mjuk offpist, men hur står de sig när det gäller pistcarving och grepp?

Kolla om det finns några Down Skis CD2 kvar? Sjukt bra pris på de. 110 mm i midjan och 22 m i radie. De är iofs bara 188 cm tyvärr.

Maila och fråga?
tack, hade inte koll på det märket, ska kolla runt lite och se

johnnyrainbow sa:
Tack för givande svar, Patron kanske ska tas i beaktande då också. Tror jag vill gå på 193 oavsett Patron eller Helldorado, mest för att det känns som det blir lite för mycket sväng för mig på den kortare modellen samtidigt som det inte är längre än vad jag är van vid. Kör inte så mycket skog heller utan mest öppen och lite större offpist. Har läst runt lite och fått för mig att greppet är bättre på Helldoradon, men kanske inte behöver vara orolig för det då. Du som kört howitzern också, har du lust att göra en jämförelse? Helldorado/Patron verkar vara roligare och bättre i mjuk offpist, men hur står de sig när det gäller pistcarving och grepp?

Maila och fråga?
tack, hade inte koll på det märket, ska kolla runt lite och se
Skulle säga att både Howien och Helldoradon är mera åt charger hållet ( ja en charger kan vara lätt ; )med den skillnaden att Howien är mycket lättare än Helldoradon men är samtidigt mera vridstyv och har hårdare flex samt lite längre spann, sen så funkar ju Helldoradon i lägre fart i djupare snö pga den underbara earlyrise profilen, du kan inte falla på näsan. Howien i 186cm behöver lite mera fart för att flyta men som sagt jag väger 82kg. Var väldigt sugen på att beställa ett par Howitzar custom made med lite mera eralyrise som Partonen/Helldon men jag fegade ut, det hade varit den perfekta skidan för mig tror jag. Likadant som att Nordica skulle gjort en Palldorado ; ) i 189 cm.
I jämförelse emellan Howien och Patronen i pisten så är dom jämförbara i grepp på hårt underlag men Howien har lite mera storslalomkaraktär, radien känns lite lite längre, Patronen är lite mera lekfull i 185cm och har mera popp ut ur svängarna, Howien är kul den med men lite styvare som sagt och samtidigt lite mera förtroendeingivande när det blir uppkört. Nu gäller det ju 185/6cm måtten. Helldoradon i 193 versus Howien i 186 i pisten ? Tjaa,,Helldoradons kantgrepp är härligt och skidan sitter som klistrad, lite åt Hendryx hållet, som på räls. Medans Howien är lättare och snabbare emellan svängarna. Det var ett tag sedan jag hade Howien så jag har tappat feelingen för skidan och hur den skulle vara i jämförelse mot Helldon i 193, men båda är nog så bra i pisten. Idag kör jag på Hendryx ph 182 : )

Tillbaka
Topp