Jämförelse av snowboard, skidor, telemark.

• Trådstartare Trådstartare Sorabo
  • Start datum Start datum
S

Sorabo

Guest
Om man jämför snowboard, skidor, telemark, snowblades, och alla andra typer av åk det finns, vilka är då effektivast/bäst för:

park, hopp och liknande.

och offpist?

Är det skidor och snowboard som är överlägset i allt eller? Telemark har inget att komma med?

Du kan aldrig jämföra snowboard och skidor. Alla lagg har olika egenskaper och det är svårt att säga att "telemark är bättre än snowboard" eller "snowboard är bättre än skidor"

Däremot så kan du jämföra olika modeller inom samma kategori som tex:" Kan burton X skära bättre i snön än en Burton malolo?"

SverigeTomten sa:
Du kan aldrig jämföra snowboard och skidor. Alla lagg har olika egenskaper och det är svårt att säga att "telemark är bättre än snowboard" eller "snowboard är bättre än skidor"

Däremot så kan du jämföra olika modeller inom samma kategori som tex:" Kan burton X skära bättre i snön än en Burton malolo?"
Fel, en snowboard har med sin yta en överlägsen flytförmåga i lössnö t ex och telemarksskidor är mycket bättre lämpade för toppturer iom bindningens funktion.

Sorabo sa:
Är det skidor och snowboard som är överlägset i allt eller? Telemark har inget att komma med?
Det fanns en tid när Snowboard var överlägset i lös- och blötsnö på grund av sin stora bäryta, idag är regelboken omskriven när feta offpistskidor ger ännu större bäryta i kombination med en överlägsen flexibilitet. Speciellt när det ska hajkas ...

I park och hopp var det många år sedan som skidorna passerade snowboarden på allt. Fart, höjd, trix, rotationer .... varför envisas med att krångla till det med bräda?

Telemark är som teknik i stort sett meningslöst ... är med dagens utrustning bara en instabil variant av alpin åkning.

;-) / MM

PS! Jag har iofs. inte koll på vad det finns för lössnösnowboardmonster ... men bärytan på de fetaste alpina laggen idag är imponerande ... DS.

Senast ändrad:
Mountain_Man har som vanligt rätt i mycket han säger.
Hans konstanta klankande på Telisar är dock lite missriktat. ;)

Ingen åker på snö för att det är det "effektivaste" sättet att ta sig ner till byn på.
Däremot är det kul som faan.
Olika sätt att åka på snö erbjuder olika känslor.
Olika känslor passar olika människor.

-peace
/r

Jo ... mitt klantande på knäböj börjar bli ganska patetiskt ... har haft ont i ett knä sedan nyår vilket gjort mig lite smågrinig! Får jag bara komma på snö igen blir det säkert bättre!

/MM

Tillbaka
Topp