Hallå!
Jag och JohanSundstrom möttes i Japan vintern 13-14 och bodde på
http://niseko-kanon.com/LOG.LINK.ENGLISH/index.html
Billigt men sen får man vad man betalar också, som sagt nära och bra till liftar och det lilla som finns i Niseko by, men en 3-sits soffa på 20 pers, som man måste dela med BIG-STEVE som är den störsa australiensaren jag mött, och sen bara pallar att sitta på, 13" tv att titta på och 2 kokplattor gör ju att komforten utanför skidåkningen är ganska begränsad, sen är det ganska omständligt om man vill åka och "storhandla" på nått annat än macken, nog för att japanska mackar är jäkligt bra! Har godare sushi än vad man får här hemma i Sverige och man kan köpa allt från öl till i studenter mått mätt "fin whiskey"
Jag och JohanSundstrom pluggar i Umeå och engagerar oss som reseledare och anordnar skidresor för studenter hemma i Sverige under vintern och nu har vi tillsammans med några andra polare börjat smida planer på att få till lite längre ledighet och dra iväg till Hokkaido under typ 3-4 veckor under jul och framåt.
Förra gången jag va i Japan hyrde jag och 3 andra polare en bil och va ute på roadtrip i typ 10 dagar och det va det sjukaste jag gjort! Åkte exempelvis bort till nord-östra delen av Hokkaido runt staden Asahikawa och hittade massa kul åkning som va helt öde, Asahidake har t.ex. en kabinbana som tar typ 20 pers, som åker typ 2 ggr. i timmen, sen har man ett helt berg för sig själv och man får bo på ett härligt japanskt vandrarhem med ris och konstiga fiskrätter till frukost, i Kamui-ski åkte vi ospårat under gondolen trots att det tydligen hade vart hela 2 dagar efter snöfall, (och det va enda gången det va 2 dagar utan snöfall under de 5 veckor vi va där).
Så jag är taggad på repris! Niseko är i min mening det enda stället på Hokkaido som är tillräckligt stort för att man ska kunna vara där en längre tid, för japaneran är ju noga med säkerhet osv. så offpiståkning sker bara genom gater och dessa kan vara stängda ganska ofta. Dessutom har dom videokameror och ropar ut att dom beslagtar liftkort osv, har iof aldrig sett nån bli av med det, men om det blir nått strul tror jag inte att man har så mycket att orda om. Så på mindre orter kan det va helt värdelöst om man inte kommer ut i offpisten, i Niseko kan man hitta roliga saker lätt även om det inte är öppet på alla ställen. Sen är Hokkaido litet, och tågen går på sekunden och man behöver aldrig boka nått, sen är det smidigt att hitta boenden på andra orter utöver Niseko dit alla åker.
Det smidigaste med Japan är att dom har massa 1 och rs paket eftersom japanerna inte tar semester som vi gör, så från alla städer går det alltid paketresor där typ buss, liftkort och lunch kan bli billigare än ordinarie liftkort.
Så mitt tipps är att åka till Niseko och skaffa sig en grund, sen åka runt och äventyra, kändes lite läskigt att göra det först för oss, men allt går så jäkla smidigt i japan, och boende utanför Niseko är väldigt mycket billigare, och oftast mycket coolare :D
Kan sist rekommendera att kolla sas ungdom, när jag spontant kollade så hittade jag flyg till Tokyo för typ 4200 kr t/r. mellan mitten på december till mitten på januari.