Japan och konstiga flygbiljettspriser

fredtre

Ny medlem
Hallå alla!
Sitter som bäst här på måndagskvällen och flummar kring framtida bummaräventyr. Studerar för närvarande men har tänkt mig att ta ett uppehållsår nästa år och då jobba och sen dra ut och skibumma. Har gjort detta en gång tidigare och åkte då till Kanada, något som var otroligt och som jag därför gärna vill göra igen! Nu är det bara så att jag på sista tiden har börjat bli lite intresserad av att bumma i Japan. Är det någon här som har erfarenhet av det? Hur är åkningen, offpistmöjligheter, gästvänlighet, priser och hur är det med att få tag på boende?

Jag sitter just nu och kollar lite på vad det skulle kosta att först åka till BC, vara där kanske en och en halv månad och sen dra vidare till Japan och vara där i en månad. Det första man tänker på då är ju flyget. Nu är det bara så att det blir lite konstigt när jag tittar på Flygvaruhuset. När man kikar på T&R biljetter Stockholm-Calgary så brukar de ligga på runt 6500 kr totalt, men när man så tittar på en enkelbiljett för motsvarande period så kan den kosta uppåt 18000 kronor! Verkar det ändå inte lite konstigt att en enkelresa skulle vara mer än dubbelt så dyr som en tur och retur? Flyget från Kanada till Japan sen verkar gå på runt 4500 kr enkel.

Hoppas att denna gudsförjätna tö slutar snart så att vi inte förlorar mer av det vita guldet!

Köp en tur&retur och släng returen. Alternativt åk tillbaka från Japan till Sverige via Kanada och lägg returen då.

ja altsa jag skulle nog ochsa kolla upp om du inte kan flyga swe-can-jpn-swe .. jag brukar flyga fran nz vi olika destinationer och hem via japan och det blir oftast lite billigare, nar jag inte anvander mina miles att betala dara :P
annars om du anda ska bumma kan du ju kolla upp jorden runt biljett och dra till lite fler stallen ;)

det är så ibland, och inte bara till japan heller. varför har jag dock inte fått nån klarhet i, men vill gärna veta om det kommer fram.

Senast ändrad:
Valde olika destinationer på in- och utresan och höftade dit lite fantasidatum. Stockholm - Calgary - Tokyo - Stockholm.

Exempel:
25 januari
Stockholm - Calgary

20 mars
Tokyo - Stockholm
= 6900 kronor med British Airways.

Sen hade du hittat Calgary - Tokyo för 4500:-. Då hamnar du på totalt 11 400 kronor vilket känns som ett okej pris för den rutten.

OlaMelin sa:
Valde olika destinationer på in- och utresan och höftade dit lite fantasidatum. Stockholm - Calgary - Tokyo - Stockholm.

Exempel:
25 januari
Stockholm - Calgary

20 mars
Tokyo - Stockholm

Sen hade du hittat Calgary - Tokyo för 4500:-. Då hamnar du på totalt 11 400 kronor vilket känns som ett okej pris för den rutten.
ABSOLUT! Ja, det är ett väldigt rimligt pris. Men är det någon som har någon erfarenhet av Japan? Jag vet bara det som jag har sett i Push och lite lösa rykten:P

Se för guds skull till att du inte har med dig mer än 20kg packning varken dit eller hem. (inklusive skidutrustning)
Snubben bredvid mig i kön fick 16 000:- för övervikt.

RassK sen när har alla flygbolag max 20kg på incheckning? Eller är det British Airways du syftar på? Om dom har max 20 kg för skidutrustning är det förresten skandal det också. 32 kilo har det varit när jag flugit.

Kan tipsa om http://www.naganogo.com/ för inspiration och eventuellt boende. Myoko och Nozawa Onsen hör till de mindre kända orterna i Japan men får rejält med snö, har sjysst fallhöjd och ligger nära Tokyo om du ska vara i Japan kortare tid.

Senast ändrad:
RassK sa:
Se för guds skull till att du inte har med dig mer än 20kg packning varken dit eller hem. (inklusive skidutrustning)
Fast det är fel att säga att ALLA flygbolag har en gräns på 20 kilo incheckat baggage och att då skidfrakten ska ingå bland de kilona. 23 kilo och sen betala en skidfrakt (typ 500-1000 kronor/sträcka) brukar jag brottas med. Hos andra flygbolag får man helt enkelt får betala övervikt för allt som överstiger 23 kilo.

Lite mer erfarenheter om kostnader och vikter kan du läsa här

Det viktigaste är att du vet vad som gäller när du bokar din biljett. Läs igenom flygbolagens regler noga och ring gärna för att dubbelkolla vad som gäller. Tänk också på att du antagligen kommer att åka med olika flygbolag och att de kanske har olika regler.

Bizz sa:
RassK sen när har alla flygbolag max 20kg på incheckning? Eller är det British Airways du syftar på? Om dom har max 20 kg för skidutrustning är det förresten skandal det också. 32 kilo har det varit när jag flugit.

Kan tipsa om http://www.naganogo.com/ för inspiration och eventuellt boende. Myoko och Nozawa Onsen hör till de mindre kända orterna i Japan men får rejält med snö, har sjysst fallhöjd och ligger nära Tokyo om du ska vara i Japan kortare tid.
tja,latsa lite olika med olika flygbolag nufortiden med skidutrustning/sportutrustning.. sa alltid bra att kolla upp i forvag...sen har jag alltid lyckats charma till mig gratis overvikt (som mest 15 kg extra ;P) genom att snallt prata lite japanska vid narita med inchecknings damerna :)
Myoko har jag tankt dra till denna gang, var i Nozawa sist och det var helt underbart att bo dar,kan tipsa om Masazo som ligger jatte nara backen, familjehus dar du bor i jattefina mysiga japanska rum :D stenkast fran ett av de mysigare onsen i stan (som alla ar gratis!!). Vi gick runt i vara yukatas mellom de olika onsen pa morgonen och kvallen..hur kul som helst..Om ni bor pa Masazo so borde Andy jobba dar,skon kille fran NZ som vet massa om omradet och varit dar manga sasonger. Nozawa e ett kul omrade, dock sa har pa sista aren i jan/feb blivit mycket populart bland jobbiga australiensar :( manga i byn jag pratade med tyckte de uppforde sig som svin.. aja.
Ochsa kan jag tippsa om Buna i backen,skon restaurant som tillhor Ueno familjen som har flera super kanda skidakare i familjen ;)
Nozawa e valdigt enkelt att ta sig till fran tokyo (shinkansen - nagano, lokaltag - nozawa :) ) och kolla pa snowijapan.com dar de ofta har tips om var du kan hitta rabatt kuponger etc etc..
def. kommer aka till Nozawa oftare nar jag bor i japan.

RassK sa:
Hade 33 kg totalt jag, inrikesplanet i Japan tog maxvikt på 30kg och prislappen för de 3 extra kilona landade på 70kr. Då snackar vi ju iofs inrikesplan men det är ju hel ok.

ricric sa:
RassK sa:
Hade 33 kg totalt jag, inrikesplanet i Japan tog maxvikt på 30kg och prislappen för de 3 extra kilona landade på 70kr. Då snackar vi ju iofs inrikesplan men det är ju hel ok.
då kan jag konstatera att du hade bra flyt eller med snäll personal att göra. jag skulle först få betala 850 för fem (egentligen 15) kilo, men lyckades snacka ner detta till 400. fortfarande inte riktigt ok dock, hade redan betalat övervikt en gång till sas.

fredtre sa:
OlaMelin sa:

Exempel:
25 januari
Stockholm - Calgary

20 mars
Tokyo - Stockholm

ABSOLUT! Ja, det är ett väldigt rimligt pris. Men är det någon som har någon erfarenhet av Japan? Jag vet bara det som jag har sett i Push och lite lösa rykten:P
erfarenhet av skidåkningen i japan finns det väl i massor på freeride vid det här laget? sök lite i forumet och kolla artiklarna ola länkade till, t.ex.

jag bor i japan och tycker att det helt klart är värt ett besök även från sverige, men undvik svennebananernas #1 (niseko) och åk till niigata, nagano, yamagata eller aomori istället. fruktansvärt bra snö i niseko, men lika tråkig terräng om man inte är beredd att gå i evigheter.

DJElo sa:
Bizz sa:

tja,latsa lite olika med olika flygbolag nufortiden med skidutrustning/sportutrustning.. sa alltid bra att kolla upp i forvag...sen har jag alltid lyckats charma till mig gratis overvikt (som mest 15 kg extra ;P) genom att snallt prata lite japanska vid narita med inchecknings damerna :)
Myoko har jag tankt dra till denna gang, var i Nozawa sist och det var helt underbart att bo dar,kan tipsa om Masazo som ligger jatte nara backen, familjehus dar du bor i jattefina mysiga japanska rum :D stenkast fran ett av de mysigare onsen i stan (som alla ar gratis!!). Vi gick runt i vara yukatas mellom de olika onsen pa morgonen och kvallen..hur kul som helst..Om ni bor pa Masazo so borde Andy jobba dar,skon kille fran NZ som vet massa om omradet och varit dar manga sasonger. Nozawa e ett kul omrade, dock sa har pa sista aren i jan/feb blivit mycket populart bland jobbiga australiensar :( manga i byn jag pratade med tyckte de uppforde sig som svin.. aja.
Ochsa kan jag tippsa om Buna i backen,skon restaurant som tillhor Ueno familjen som har flera super kanda skidakare i familjen ;)
Nozawa e valdigt enkelt att ta sig till fran tokyo (shinkansen - nagano, lokaltag - nozawa :) ) och kolla pa snowijapan.com dar de ofta har tips om var du kan hitta rabatt kuponger etc etc..
def. kommer aka till Nozawa oftare nar jag bor i japan.
då ses vi kanske i myoko, åker dit en sväng i februari och kollar läget tror jag. :)

edit: ursäkta trippelposten, jag måste lära mig multicitera. eller snarare komma ihåg... ;)

Senast ändrad:
:) ja,det skulle va hur kul som helst att ses sa du kan visa lite och sant :D du svarade I en annan trad om japan att du kanske inte skulle vara dar nar jag e dar men vi kan val se :P

Snödjup

Tillbaka
Topp