Jester Schizo på ett par Rossignol S7

B2K9

Ny medlem
Ska köpa ett par Rossignos S7 men kan inte bestämma mig för monteringspunkten.
Läser man recensioner så är smaken som baken...+3,+1,5, 0, modern o.s.v

För att hitta rätt på skidan tänkte jag sätta på ett par Jester Schizo som ju är justerbara. Frågan är bara om denna bindning fungerar Ok ?
Jag är lite skeptisk till hyrbindningskonceptet, men förhoppningsvis är kvaliten bra även där.

//Jörgen

Hur du monterar skidan beror ju på hur du vill/kommer är köra på den? Kör du mkt jibb och BC-hopp så är det bättre att montera mer mot mitten osv.

Känns som att det är mkt grejer som kan gå sönder på Schizo:n. Om den fungerar bra så är det ju helt fantastiskt!

Hej Jörgen!

Jag har ett par S7or, de är monterade på 0. Använder bara dem till offpist och då tycker jag att det är perfekt. Jag är själv skeptisk till hyrbindningskonceptet men jag är mer skeptisk till alla bindingar som har med Marker å göra!

Hoppas det löser sig, hur du än monterar bindningarna så är jag säker på att du kommer att älska S7an!

Jag har tittat lite närmare på schizon under förra säsongen och måste säga att jag tror att det faktiskt kan fungera bra. Att det skulle vara som en hyrbindning är helt fel, det handlar om ganska överdimensionerade gängade skruvar och wire som håller ihop konstruktionen. Det enda jag ser som skulle kunna gå sönder är underredet som är av abs plast precis som på duken. Om man har bindningen till annat än puderlandningar kan jag tänka mig att det skulle kunna gå sönder saker och ting där. Dock är jag skeptisk till varför du vill ha en schizo på en S7. Varför inte köra den på en puderskida som inte bara har möjligheten att landa switch utan en som faktiskt är gjord för att just landa switch, typ JJ eller Hellbent eller EP-pro.

B2K9 sa:
Jag är lite skeptisk till hyrbindningskonceptet, men förhoppningsvis är kvaliten bra även där.

//Jörgen
Inte ens nära en hyrbindning ens. Ser genomtänkt ut och känns som det oxå om mna leker med den så det skall inte vara någon fara..

bjanne sa:
Jag har tittat lite närmare på schizon under förra säsongen och måste säga att jag tror att det faktiskt kan fungera bra. Att det skulle vara som en hyrbindning är helt fel, det handlar om ganska överdimensionerade gängade skruvar och wire som håller ihop konstruktionen. Det enda jag ser som skulle kunna gå sönder är underredet som är av abs plast precis som på duken. Om man har bindningen till annat än puderlandningar kan jag tänka mig att det skulle kunna gå sönder saker och ting där. Dock är jag skeptisk till varför du vill ha en schizo på en S7. Varför inte köra den på en puderskida som inte bara har möjligheten att landa switch utan en som faktiskt är gjord för att just landa switch, typ JJ eller Hellbent eller EP-pro.
Jag är ingen jibber, utan vill bara finlira med bindningen för att hamna rätt (utan att behöva montera om...)
För info om S7:an i 195 längd: Citat Conrad "Actually 195 was never produced, and therefore is not available.
It was stated wrong on some US webpages."

//Jörgen

Lustigt! Men Conrad har haft fel tidigare... Dock kommer den inte komma nu tillsammans med resten, utan det är ett mid-seasonsläpp vi snackar om, troligtvis i mycket liten upplaga!

Enligt evogear.com (Bruce P. som äger siten) så kommer inte 195 släppas offentligt alls. Ev. att det kunde slinka iväg några ex. Men de har ingen plan att släppa en "late edition".

Och i så fall kommer det göras runt 100-200 ex i hela världen trodde han. Och då han hänger en del med Rossi killarna i USA så hoppas jag att han vet.

Men som sagt detta är bara spekulationer som allt annat som florerar på internet.

Senast ändrad:
vad gäller ross ss7 så hade jag ett snack med dem på sportakademin häromdagen. ss7 är en HELT annan skida än s7, jävligt hårda grejer som kräver jävligt hårda åkare.
finns enligt ross ETT ex i sverige, och kommer med stor sannolikhet inte att komma ut i butikerna.

Pratade med en kille i rossignols internationella team förra säsongen då han visade mig årets skida och han sa att den skulle komma ut i 195 även i butik till i år...Klart dom borde släppa den i 195, 188 är väldigt kort för många...

Att det finns på köp och sälj är väl ett tecken på att dom producerats? Dock verkar det som om det är någon sponsrad åkare som säljer ut allt han hade förra året på en anonym profil. Kanske bara är teamåkare som får 195:an då?

Senast ändrad:
195an finns. Har en kompis som köpte ett par sånna förra året (årets modell som togs hem till jennewein i st anton efter ispo) så den finns. Har dock bara hört rykten om den och de säger att den ska komma som limited edition senare under säsongen.

Jag har iaf mailat sport-conrad och frågat hur dom ställer sig till detta och om dom kommer ta in några. Backcountry.com kommer iaf få in ett fåtal.

Postar svaret jag får.

hellbergarn sa:
Pratade med en kille i rossignols internationella team förra säsongen då han visade mig årets skida och han sa att den skulle komma ut i 195 även i butik till i år...Klart dom borde släppa den i 195, 188 är väldigt kort för många...

Att det finns på köp och sälj är väl ett tecken på att dom producerats? Dock verkar det som om det är någon sponsrad åkare som säljer ut allt han hade förra året på en anonym profil. Kanske bara är teamåkare som får 195:an då?
Ja alltså jag funderar lite på de där med längden.

Jag är själv ca 186-187cm och tycker att 188 känns lite kort? Jag vet inte hur dom har mätt skidan men den verkar då inte vara 188cm.

Errrnst sa:
hellbergarn sa:

Ja alltså jag funderar lite på de där med längden.

Jag är själv ca 186-187cm och tycker att 188 känns lite kort? Jag vet inte hur dom har mätt skidan men den verkar då inte vara 188cm.
Jag är 191cm så 195 är mitt enda alternativ och att den är styvare med aluminiuminlägg gör än ju bara ännu våtare i brallan!

HOPPAS!

Tillbaka
Topp