jibb pjäxor?

• Trådstartare Trådstartare calle_sandin
  • Start datum Start datum
jibb pjäxor?
spk är skiten! Jag har haft problem med benhinnor innan men inget med mina spk. har promodelen. Kaos e typ samma sko.

den blåa är billigare och har sämmre innersko

jibb pjäxor?
hmm salomon spk och dalbello (typ rampage?:S) är de jag vet... surfa in på deras hemsidor vet jag och kolla lite närmare på enstaka pjäxor.

jibb pjäxor?
Hur mjuk är SPK i förhållande till gamla vanliga grön/gråa 1080 pjäxan?
Funderar själv på dalbello till nästa säsong, men vet inte riktigt. Villken är lättast?

Sen verkade dom ju ha någon sån där tuff dynamite, glykol, glyserin, absinth eller-vad-det-nu-hette funktion jag blev intresserad av... som beskrev hur den stramade åt runt foten eller nått.

Senast redigerad av en moderator:
jibb pjäxor?
felix: Absolut lättast är Full Tilts pjuk, detta framför allt för att de använder plast teknologi för de flesta detaljer.

De pjäxor som är ämnade mer och/eller har speciella funktioner för park och hopp:
Dalbellos Krypton-modeller (Il Moro, Pro, Rampage, Kryzma, Lotus)
Full Tilts alla pjuk (Konflict, Bumble Bee Pro, Bumble Bee, Model A, Lady)
Salomons SPK-linje (Pro Model, Kaos, Kreation)

Saknas några?
De flesta av ovanstående modeller finns i välsorterade skidbutiker.

Den största skillnaden mellan pjäxorna här ovan är att Full Tilt och Dalbello använder sig av en 3-dels konstruktion (med chassi, skaft samt en tunga som spänns åt med hjälp av kablar) medan Salomon nyttjar den "gamla" vanliga konstruktionen som överlappar, dock med 2 spännen istället för det mer vanliga 4.

I följande länkar finns en del intressanta diskussioner angående Dalbello vs Full Tilt m.m.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41552
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=45589
Om Ni gör en sökning i forumet med lite olika sökord kan Ni även hitta ännu mer information.

Senast ändrad:
jibb pjäxor?
För att vara den tråkiga som drar det obligatoriska den-pjäxa-som-passar-dig-inlägget.

Mitt tips är att kolla in pjäxorna lima-ko skriver om ovan, egentligen väljer du inte mellan SPK och Full Tilt utan passar den ena så kommer garanterat den andra inte att passa. Jag har kört på full tilt denna säsongen och salomon course (flex 120) förra. Full tiltpjäxan är avsevärt mycket lättare, en hel värld bekvämare och en bit varmare. Men jag har lika mycket benhinneinflamationsproblem med båda tyvärr. Fixa ordentliga sulor, åtminstone om du siktar på mer än 30 dagars åkning under säsongen. Jag har kört med originalsulan i salomonbootsen och en billig heatmoldable i FT-bootsen. Till nästa säsong blir det definitivt ordentliga (svindyra) CNC-frästa eller liknande inlägg.

Ett litet tillägg när det gäller full tilt är att de är inte jättekundvänliga när det gäller att köpa reservdelar. Du kan inte kontakta dem direkt utan måste gå via en återförsäljare och inte ens om du går via en återförsäljare så är det inte alltid du får ordentliga besked om de kan skicka prylarna. Spännena känns ganska kassa rent kvalitetsmässigt. Men för övrigt så är FT riktigt riktigt bra pjäxor. Hur mycket inställningar som helst och du kan byta flexet i dem på 45 sek med lite träning =)

Nästa boot jag köper blir förmodligen dalbello även om den är både tyngre och dyrare än FT eftersom det känns som det är lättare med tillgängligheten på dem. Eller om salomon gör en SPK för oss med lågvolymfötter så får man kanske titta närmare på dem.

jibb pjäxor?
Lange freestyle sägs vara bättre jibb pjäxa en SPK´n. Kör på Langes och tycker dom är fettskönt. Tycker Lange jag. :D

jibb pjäxor?
vad säger ni, är fulltilt och dabellos pjäxor bättre om man ska jibba? eller funkar dom andra standard jibb pjäxorna såsom SPK och heads JO pjäxa?

vad är för/nackdelar med en 3dels konstruktion? nån som kan förklara så man fattar lite bättre

jibb pjäxor?
Lima-ko sa:
Bättre ur vilken synpunkt Jesper?

Titta på videon här http://www.fulltiltskiboots.com/tech.asp och här http://www.dalbello.it/technologies/krypton-tecnology/krypton-video.html så kan vi diskutera för och nackdelar efter det.
tackar!
såg sjukt jävla bra ut, seth gör ju inte dålig reklam heller.. känns som att de är typ den ultimata pjäxan?..

om man frågar såhär då:
förlorar man några egenskaper med en 3delskonstruktion jämfört med en vanlig jibb pjäxa förutsatt att man bara hänger i parken?

jibb pjäxor?
Jag kollade just videon för SPK Pro Model här http://www.salomonski.com/se/products/PRO-MODEL-1-3-2-788842.html och måste tyvärr säga att Sammy Carlson pratar exakt som en sådan pjäxförsäljare som jag tänkte varna Er alla för. En som lägger den största tonvikten vid hur fet design pjäxan har och hur coola alla kommer tycka att man är. Det absolut viktigaste är att pjäxan passar ens fots form, eller åtminstone kan bankas, tryckas eller på annat sätt fixas så att den gör det.

Seth är visserligen sponsrad av K2, som äger Full Tilt, men det sägs att han kört i Kneissl Flexon och Raichle (föregångarna till FT) hela tiden, huruvida detta är sant vet jag dock inte. Tobbe, vet du? När han sitter med de olika tungorna i handen är den gula iaf en Raichle.

Ultimata och ultimata, det är ju otroligt svårt att säga eftersom det är så personligt. Men de har
många funktioner och lösningar som gör det skönare för de som hoppar, utan att för den delen vara sämre när man vill åka hårt.

Nej, men man vinner en massa:
-En riktig forminnersko, nästan lika bra fit som sprutsko, fast mycket bekvämare
-En tunga som flexar med ens ben, istället för att hålla det tillbaka
-Möjligheten att byta tungor efter ändamål
-Otroligt lätta
-Otroligt lätta att komma i och ur, även om de är kalla

jibb pjäxor?
Ja han har kört på Raichle hela tiden.

De släpper även en modell som heter Hot Dogger nästa säsong och en renodlad jibb-pjäxa som jag inte kommer ihåg vad den heter tyvärr. De ser bra ut iaf.

Nackdelen är att det bara följer bara med en tunga på alla modeller förrutom på Conflict som har två med nästa år... Det är ju det positiva med Dalbello att de skickar med två tungor och två olika sulor...

//H

jibb pjäxor?
fasen de låter ju sjukt mycke mer värt med fulltilt än mina betongklumpar till SPK pro model.. känns som att den är mycket mera skonsam mot benen å ger mera i åkningen än vad mina nuvarande pjäxor gör.

måste hålla ett öga öppet efter dom Jibb pjäxorna hasse.. låter ju grymt bra

jibb pjäxor?
Så då är det ju mao ingen sell out från Seths sida.

Booter heter den modellen du tänker på Hans. Den kommer såklart (?) med en av de mjukare tungorna och, att döma utav priset, med den lite mindre påkostade Intuition inner skon, som dock i jämförelse med de flesta andra original inner skor ger sjukt mycket bättre prestanda och fit.
Läs mer här http://www.fulltiltskiboots.com/home_iframe.asp?display=news&ID=74
Se mer här http://www.newschoolers.com/web/content/pagetemplate/name/sia08/page/sia08_home/

Å andra sidan kan man bara köpa till en extra tunga istället. Och fördelen med FTs tungor är att de har 6 stycken små spår dit materialet kan ta vägen när man flexar tungan framåt, mot Dalbellos 2.

Senast ändrad:
jibb pjäxor?
IMG_0238.jpg

där är alltså nästa års jibb pjäxa, the hot dodger?
med beskrivningen:
"In the FREESTYLE category we've created a new model named the HOT DOGGER as a high performance boot for taking your tricks to the next level with a one of a kind look. The crazy retro 8o's rock star zebra print lining a clear shell with a purple tongue, yellow buckles and riveted retro power strap will set you apart in the lift line as much as you're skills in the park."
taget driekt från fulltilts hemsida?

såg jäkligt nice ut, måste titta närmare på den

Senast ändrad:
jibb pjäxor?
Det stämmer, det är den mest påkostade i Freestyle klassen, med deras Pro Liner och en tunga med flex 6. Den andra är som sagt Booter som istället har deras Performer Liner och en tunga med flex 2.

Senast ändrad:
jibb pjäxor?
Ja det är en av dessa....
Den andra är är den blå/vita...

//H

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp