jibb

David_Q

Ny medlem
jibb
En gång för alla...
blir så jäkla less när alla säger att man e en "jibber".
"Jibbing" är ett ord som vi skidåkare har snott av brädåkarna där det betyder att man leker på snön t ex. nosepress - fs 180 reverse, alltså bara lattja runt på plan mark, inga hopp.
Det går inte på skidor. Alltså finns det inte nåt som heter jibbing hos oss skidåkare. När man e i parken och latjar så hoppar/lattjar/railar man osv.
Nån som håller med mig?

jibb
hehe joooda. kola propaganda så får du se att man kan jibba på skidor. NOGAF AN KAN MAN JIBA PÅ SKIDOR. de är de enda jag cklockar :>

iaf, i propaganda så är det en kille som åker på nosesen fakie i puder sen gör han hundraårri :> 180 ...
de är väl å jibba?

HA!

puss å kram :>

jibb
MEN.... Skitsamma ifall det kommer ifrån snowboarden, vad spelar det för roll liksom...? Kalla det jibbing bara, det är ju inte ens värt att skriva det här inlägget egentligen...

jibb
Det är inte ordet jibb som jag är less på utan att folk kallar sig själva för "jibbers". Jag e väl själv en sk. "jibber", men varför inte säga skidåkare? det är väl ändå det de går ut på.
Är det mesigt att säga att man e skidåkare när man håller till mestadels i parken?

jibb
Åhå ännu ett roligt forum inlägg! Jag måste hålla med om att man åker skidor inget annat. hör ni någonsin våra ärkefiender säga att de är extremåkare eller jibbers eller backcountryare... eller alpinist eller raceare eler freerider m.m ? Nej aldrig! De säger att de åker snowboard och alla fattar! när skall man kunna säga att man åker skidor och inget annat? Jag hoppas att det kommer en tid då vi slipper alla "labels" på vad det man är och gör inom skidåkningen. vi är alla skidåkare. Det finns folk som säger att de åker snowboard fast på skidor för att få folk att fatta vad det är som man gör. Vi måste sluta med detta och pränta in i folks huvud att vi är skidåkare och inget annat!!!!

May the snow be with you.

jibb
Jag gör lite vad jag känner för.. Hoppar, lattjar, snubblar, trillar, droppar. Vad ska jag kalla mig da? Lallare? =)
Det är väl skit samma vad folk kallar sig. Det viktiga men det mänskliga språket och komunikation i sig är ju att budskapet nå fram.. Kallar man sig för jibber så vet ju alla vad man menar, oavsätt om det är det korekta ordet för det.

Mina damer och herrar. Jag tror att skidvärlden har fått sin första språkpolis! =)

jibb
kan vi inte börja jämför olika typer av skidåkare med olika djur.
jag ser mig själv som en apa, lekfull men äter andra djur om dom inte ser sig för....

jibb
Aja om du är en apa så är jag en Elefant, som mosar allt som både ser och inte ser sig för...

Vi åker skidor och inget annat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jibb
Egentligen borde mabn kalla snowboardare och skidåkare samma saker som t.ex. de som trixar är "jibbers" och de som portåker är "racers" typ....

jibb
Hmm, nu är ju frågan, vad räknas som hopp? hopp som ej är byggda utan sk naturliga, lr måste det va en lutande hockeyplan?

Jag menar om man kan jibba på kanterna som blir av pistmaskinerna, är ju så skönt att skära upp och göra en låg 360. hel stilrent. =)

jibb
Jibbing som uttryck finns väl nästan inte kvar i snowboardvärlden även om stilen i stora drag finns kvar. Jibbing från början vid mitten av 90-talet var ju att man åkte omkring på för korta brädor och låga bakkappor, hasade omkring i parken, gjorde små hopp och bonkade på tunnor. Man var inte jibber bara för att man hoppade. Bonkar är det knappt någon som gör nu men rails har blivit vanligt även om det nog inte ingick i den ursprungliga jibberstilen. Typ.

jibb
assså det e la bara gött om vi kallar olika grenar inom skidåkningen för olika saker så alla fattar va man håller på med. För jibbing o storslalom känns inte som samma sak. eller jag vet itne du kanske e lite udda :)

jibb
...

Man åker skidor och inget mer?

Vad kallar du det som händer på Afterskin då? Jo, du är fanimej en elefant=)

Jag är en övervintrad pungråtta!

Passa er!

By the way, Kallar er vad fan ni vill. Vi är alla skidåkare(bortsett ifrån elefanten) fortsätt med det! Och "Jibba" så mycket ni kan.

/EgonTHErippper

jibb
fan vad onödigt inlägg..... du är lite sent ute med att kommentera ordet, för att alla säger det nu och det har fått en egen betydelse inom skidåkning.....

jibb
Jibbhora som jag är (blev allmänt kallad det av brantåkarna nere i Bad-g (som inte var så många)), så anser jag att det i högsta grad finns något som kallas för jibbing. Att inte kalla rails för jibbing ser jag som en synd.

Ur SAOL (in my dreams)

Jibb: litet hopp, -are: åkare som utför detta, -ing: små hopp, 180:s på plan mark och diverse rails.
Hopp: trick som inte haffsas ihop.

Port: Öppning, dörr, -åkare: Person som tar portar.

Extrem: Något många tror sig vara, -åkare: Brantåkare, person som gillar fart.

Snowboard: Snöbräda, snöleksak -åkare: Person som antingen jibbar, (se: jibb), hoppar, (se: hopp) åker extremt (se: extrem) eller åker portar, (se: port)

jibb
Det finns nåra fina åk i Bad G. bara det att de som håller till där aldrig åker dom :]
de harvar hellre i pisten och bygger hopp.

jibb
Ja du perka, det där med bygger hopp vettefan om du har helt rätt i, med tanke på att det typ var jag och tre till som byggde hopp, och sen kom möjligtvis barbummsen dit vid 12 och hoppade....

Och som jag sa, så fanns det inte så många brantåkare...

jibb
Hehe det kanske var dej och din polare vi såg gräva då... var där några veckor i Januari/Februari med en polare innan jag lämnade det för staden där alla ska åka allt OCH skryta om det. (chamonix). Kom snön till Bad G nån gång under vintern?

jibb
DAVID Q

jag förstår fortfarande inte hur dumma många svenskar är...

ingen som tänkt på att allt som har me twintip/jibb/new school e snott från snowboard, D e ju faaan exakt va alla snowboardåkare gör hela dagarna, jag åker skidor men inte påstår jag att vi uppfann railsen eller nåt sånt...

DAVID Q gå o lägg dig... pussa mamma...

jibb
Fan vad folk brusar upp sig om mitt inlägg...?
Jag ville ju bara påpeka att det inte är mesigt att kalla sig skidåkare; och att det fortfarande icke går att jibba (i ordets rätta bemärkelse) på skidor.

Lawndart: VAKNA och pussa på mor din från mig!!

jibb
jibba i ordets rätta bemärkelse... ?

va menar du egentligen... hoppa på småhopp ? olla ? göra 180, fakie 180 på marken ? D går att göra på skidor... e va som menas me att jibba

om du har slagit upp jibb i 1 engelsk lexikon tycker jag synd om dig....

jibb
Kalla det vad ni vill.. men så länge man står på ett par skidor så åker man faktiskt skidor.. och när man har en snöbräda under fötterna så kallas det att åka snowboard. Svårare än så är det faktiskt inte..

jibb
Lawndart: ja men vad dum jag e det e ju så roligt att åka omkring på skidor o "jibba" hoppa på plan mark = lyfta ca 5 cm, eller rycka runt en 180.
Försök gör en Nosepress bs 180 tailpress reverse på skidor : det e vad jag kallar jibbing.

jibb
ok...

Jag åker inte bräda, har gjort D o kan åka men förstår inget av va du sa när D gäller tricket... =(

Om du åker skidor, vilket jag inte antar att du inte gör... så vet du kanske att man kan olla nästan lika bra på skidor som snowboard, D e bara att dom flesta inte kan D...
så 5cm e mkt bullshit...

men klart e att D e olika saker så varför jämföra snowboard o skidor ? vadå ? för att tricken heter samma sak ? jaja visst men inte ser man skidfilmer där D e blandat Terje Haakonsen o Jon Olsson... eller ? inte va jag vet iaf... rätta mig om jag har fel..

jibb
ommen lixom de kvittar ju va fan man kallar de ...en del svenska ord kommer från ttyskland ju,....bara för att brädåkare inte är lika fetta som oss skidåkare

jibb
Jag e bäst på d-spins iallafall!!!

Allvarligt talat... du david du verkar ju helt dum i huvudet. Mitt montera skidorna o testa å gör en nosepress.. De e inte särskilt svårt. En tailpress e inga problem heller . så det där tricket som du skrev va typ omöjligt på skidor är nog inte så svårt ändå. Ska testa i morgon...

Vakna upp för faan töntjävel o ha kul istället för att hålla på o tjafsa om saker du inte vet ett skit om!!!

jibb
det spelar väl fan ingen roll! skidåkarna kallar sig ju jibbare och jibbers for att sporten typ heter jibbbing!
j

jibb
kul att trådskaparen skrev att man inte kan "ex. nosepress - fs 180 reverse, alltså bara lattja runt på plan mark, inga hopp", han skulle sett en edit på mike hornbeck och sedan sagt detta.. HAHA

sporten har väl mer eller mindre blivit "jibbing" men det igentliga namnet är väl kanske frestyle skidåkning..
håller med om att jibbing inte riktigt är rätt att kalla det men är använt så mycket så det är väl mer eller mindre accepterat nu av alla

jibb
Härmed heter det "Lattjing*" på skidor.

*"Lattjing" kommer från ordet "Lattjar" och är ungefär som jibbing på snowboard fast för skidåkare.

jibb
Jag tror inte precis att folk kommer sluta kalla det för jibbing för att du gör en tråd där du skriver att skidåkarna har tagit det från snowboarden!

Tillbaka
Topp