Kan någon nämna en bra hyrbindning? Med bra bindning menar jag en bindning som inte har en massa plastdetaljer eller är helt i plast och bara älskar att lösa ut när den inte ska. Enligt mig finns det inga bra hyrbindingar. De ändå bindningar som är bra är riktiga racebindningar.
Det finns 3 sorters bindningar tycker jag.
1. Riktiga racebindingar, alltså bindningar i helmetall utan störande plastdetaljer och annat skräp. Salomon 9.16, 9.20, Marker Comp 3000, 1800, LOOK P18 World Cup, Rossignol 180 Race, 150 Race är bra exempel på dessa.
2. Wannabee racebindningar, inga riktiga racebindningar utan bara vanliga bindningar med en liten högre DIN-skala, upp till 14 ungeför. Plötsligt tror alla att det är grymma racebindningar men icke. Skulle man skruva en 9.14 binding i botten på DIN 14 och sätta en Salomon 9.16 på 10 så skulle ändå 9.16 vinna. Salomon 9.14, LOOK P14 och Rossignol Scratch 140, Axial 140 är perfekta exempel på dessa.
3. Vanliga bindningar, plastbindningar som löser ut bara man tittar på dem. Alla andra bindningar som inte nämnts tidigare är bra exempel på detta.