Jibba med hyrbindning?

Jibba med hyrbindning?
Saken med hyrbindningar och vanliga bindningar är att de flesta detaljer, ja ibland hela bindningen är gjord i plast. Jag kör med racebindingar, men inte för att kunna skruva dem i botten på DIN 18 utan för att få en bindning i helmetall. Dels är det en helt annan känsla jämfört med plastbindnignar och sen löser de inte ut så fort man tittar på dem. Jag (väger ca 76 kg) har "bara" mina skruvadE på 10-11 och de har aldrig löst ut.

Jibba med hyrbindning?
Det beror på vilken hyrbindning det är.. de flesta hyrbindningar är en helt vanlig model med en annan platta/skena under som gör att man kan flytta dem mycke enklare och snabbare än ett par vanliga bindningar... så har du en bra hyrbindning så är det inga problem..!

Jibba med hyrbindning?
visst kan D funka... men kör du hårt händer D ändå rätt ofta att hela ex främre delen av bindningen lossar 1 snäpp o då faller du, jag skulle då aldrig ta chansen iaf

Jibba med hyrbindning?
Väger man lite grann och hoppar i de större hoppen och inte vill att bindningarna ska lösa ut så ska man inte ha hyrbindningar. Men om man inte bryr sig om bindningen löser ut eller inte så är ju som sagt en hyrbindning en vanlig bindning som är lätt att ställa om, och därmed lätt att låna ut laggen till någon kompis eller byta ibland.

Jibba med hyrbindning?
Kan någon nämna en bra hyrbindning? Med bra bindning menar jag en bindning som inte har en massa plastdetaljer eller är helt i plast och bara älskar att lösa ut när den inte ska. Enligt mig finns det inga bra hyrbindingar. De ändå bindningar som är bra är riktiga racebindningar.

Det finns 3 sorters bindningar tycker jag.

1. Riktiga racebindingar, alltså bindningar i helmetall utan störande plastdetaljer och annat skräp. Salomon 9.16, 9.20, Marker Comp 3000, 1800, LOOK P18 World Cup, Rossignol 180 Race, 150 Race är bra exempel på dessa.
2. Wannabee racebindningar, inga riktiga racebindningar utan bara vanliga bindningar med en liten högre DIN-skala, upp till 14 ungeför. Plötsligt tror alla att det är grymma racebindningar men icke. Skulle man skruva en 9.14 binding i botten på DIN 14 och sätta en Salomon 9.16 på 10 så skulle ändå 9.16 vinna. Salomon 9.14, LOOK P14 och Rossignol Scratch 140, Axial 140 är perfekta exempel på dessa.
3. Vanliga bindningar, plastbindningar som löser ut bara man tittar på dem. Alla andra bindningar som inte nämnts tidigare är bra exempel på detta.

Jibba med hyrbindning?
Jag har haft nå salomon bindningar(uthyrnings) dom löste aldrig ut aldrig aldrig aldrig!o de va ingen bera bindning satt på ett par 540
nu e det säker ingen som bryr sig men ändå

Jibba med hyrbindning?
august för fan du kommer från ankeborg är 13 bast och väger 40 kg. Resten är lite större och får hyrbindningar att trilla av eller tjuvlösa direkt vid en landning. Hittade själv min hyrbindning 20-25 meter bort från skidan, Sorry kläppens skiduthyrning. För fullvuxna människor gäller Lima kos inlägg helt perfekt!

Jibba med hyrbindning?
Om du har en Salomon hyrbindning (vilket jag helt fritt antar efter att ha kollat på din pres) kan du öka hållfastheten ett par snäpp och sänka vikten runt 150 gram per bindning genom att ta bort positionsjusteringen på framdelen. Bakdelen är funktions- och hållbarhetsmässigt väldigt lik Salomons vanliga bindningar. Enda skillnaden där är att det finns ett längre intervall och att justeringsarmen är större för att det ska vara lättare att flytta den. Det är tom så att det sitter 6 skruvar på bakdelen på hyrutgåvorna istället för fyra (<= 9.14) eller fem (>= 9.16) i normala fall, vilket skulle kunna tolkas som en fördel. Iofs är det ju inte ofta som bindningshaveri orsakas av att skruvar slits upp ur skidan.

Framdelens längdjustering sker som du säkert har sett med hjälp av den SymRent-platta som sitter mellan bindningen och skidan. Dra loss framdelen och ta bort den underliggande platta som sitter på skidan. Plugga hålen. Skruva sedan bort resterande del av hyrplattan från bindningen. Plocka bort alla fjädrar och annan skit som sitter på den. Borra sedan upp hålen i plattan med ett 5mms-borr. Sen är det bara att montera den moddade plattan och bindningen i vanliga Salomon 4/4 (997-nu)-hål med DrivePlus-anpassade skruvar. Nu sitter framdelen som gjuten och du slipper sladdret som orsakas av hyrfunktionen. Dessutom försvinner som sagt rätt mycket vikt, vilket är en klar fördel om det ska jibbas.

Lima_ko, förresten... det skiljer faktiskt en hel del i konstruktion mellan 9.12 och 9.14. 9.14 är snarare halvvägs till 9.16 än en 9.12:a med utbytt fjäder. Kolla tex på den metallförstärkning som sitter i botten på bakdelen som inte finns på 9.12. 9.12Ti: 990 gram, 9.14: 1175 gram, 9.16 väger väl uppåt 1500 har jag för mig, så det är ju ett rejält steg till.

Snödjup

Tillbaka
Topp