jibbingscenen om 10 år

fakiedropdude

Ny medlem
jibbingscenen om 10 år
enligt henrik winstedt( åka skidor nr 4 2001) så går hoppen mot stort och snyggt mer än mot tekniska hopp.
men utveckling lär väl ändå ske, undrar om nån sätter en switch double rodeo 720 tail to mute om 10år, glinen e ju bara 16-18år tänk bara vad dom gör när de e lika gamla som jag(20).

om jibbtricksen blir lika avancerade som freestyle-tricksen kommer då freestylen dö ut?

hur skulle en trippel bakåtvolt med skruv placera sig i en jibtävling, inte vinna iallafall. men säg om 10år när många trick har i princip blivit så utvecklade de kan kommer då oldschool hoppen att kunna konkurrera igen.
jag menar det skulle trots allt vara lite löjligt om ovan nämnda hopp fick stryk av en 720 tailgrab.

några otroliga hopp från us open:
switch rodeo 720 tailgrab
switch rodeo 900
switch flair to frontflip

jibbingscenen om 10 år
Konstigt att ingen svarat på detta inlägg än på 6 år!!
Så nu är de dax å dra liv i tråden!

Utvecklingen går ju mot galnare hopp.. flera volter å mera snurrar.. tänk bara på Us open 07 som va nyss.. TJ drog på Sw 1440 Mute som ingenting ju. helt galet! om 4 år är vi där du fantiserade om.. de är mkt möjligt att trippelvolterna kommer ta över och att den tekniska svårighetsgraden endast överträffas av atleternas mod.. inte alla som skulle våga sig på tripple..

nu när dubblarna kommer mer och mer, både slopestyle, Bigair å pipe så tror jag på en sjuk utveckling av sporten denhär vintern och nästa.. vart ska de ta slut? när hoppen blir så stora att man inte vågar längre? eller tills de blir så allvarligt att om man missar en landning dör man? de känns lite läskigt nu när de går så fort med utvecklingen.

jag ska iallafall fortsätta åka för att de är kul. inte för å slå ihjäl mig:)

Senast ändrad:
jibbingscenen om 10 år
Oj Jesper, villken bedrift.
En sex år gammal tråd, utan svar. Och dessutom med en jävligt intressant text!

jibbingscenen om 10 år
Roligt inläg, men även världens enklaste fråga. Svaret finns genaom att titta på snowboarden. Skidåkningen ligger nämligen exakt 4 år efter snowboarden i allt;

- Kläder (baggy och hip hop)
- Trick (dubbelvolter och sw 1080)
- Typ av åkning (pipe, back country och hand rails)
- Märken (flera små tillverkare poppar upp)

Hur kommer skidåkning se ut i framtiden? Svaret hittar du således genom att titta på vilken snowboard film som helst. För att dra de tydligaste trenderna ur MORE;

- Kläder - super getto med munkavel och basketlinnen
- Trick - olika typer av dubbelvolter och låååååånga grabar vid snurrarna (ofta 80% av snurren)
- Typ av åkning - "Skate" åkning i back country och bonkar mm (dvs mer skate) samt jättehopp.
- Några supermärken styr allt (Burton, Ride och K2)

En ganska naturlig utveckling då ALLT i jibbåkniningen är taget rakt av från snowboarden.

jibbingscenen om 10 år
mycket intresant, jag tror med att det kommer bli mer tekniska tricks och dubbelgrabs som tex gagnier körde på us open nu.

sen på rails och så vill jag inte ens tänka på hur det kommer att se ut, kolla bara nu. man snurrar ju som fan upp, ner och på box/railsen.

kommer att bli kul att se iaf.
//Crille

jibbingscenen om 10 år
Tror jibbingscenen kommer att vara död om 10 år!

Varför?

Dom som kommer att vara 15-20 år om 10 år får inte vara i parken idag och växa upp med den typen av skidåkning!

Dom kommer att hitta på nåt nytt! Jibbing kommer bara vara gamla gubbjävlar som håller på med.

Senast ändrad:
jibbingscenen om 10 år
Bra tråd.

Förvisso är det en självklarhet att tävlingsskidåkningen kommer att utvecklas. Den intressanta frågan är dock vilken status den kommer att få och på vilket sett den kommer att påverka "vanliga" skidåkare.

Eftersom de flesta unga skidåkare inte kommer att kunna identifiera sig särskilt bra med de som sätter trippelvolter eller railar hundra meter långa rail över krokodilgropar finns risken att intresset dör ut.

Personligen tror jag att de gamla freestylegrenarna blev ointressanta delvis för att de var så långt ifrån vanliga skidåkares åkning och om jibbarna blir alltför tekniskt duktiga är det alltså en risk att samma sak drabbar den "moderna" åkningen. Basketlinnen eller ej...

Summa: fram för fler sämre jibbare?
Allvarligt talat så är det väl som vanligt:
Jibbarna tävlar vidare och jag åker puder.

jibbingscenen om 10 år
Dustbin_Dan sa:

Varför?

Dom som kommer att vara 15-20 år om 10 år får inte vara i parken idag och växa upp med den typen av skidåkning!

Dom kommer att hitta på nåt nytt! Jibbing kommer bara vara gamla gubbjävlar som håller på med.
haahah....låter lite osannolikt!

jibbingscenen om 10 år
Dustbin_Dan sa:

Varför?

lika glad på jibbare som vanligt...

jibbingscenen om 10 år
Gustav sa:
Om tio år är jibbing lika kallt som snowboard är idag jämfört med hypen för tio år sedan!
hmm. är snowboard så "kallt" då? jag menar, när den första serieproduserade snowboarden(winterstick)kom fick man ju knappt åka snowboard i någon skidort. snowboarden blev förbjuden med andra ord. man åkte i skogen i pudret(kanske mest för att man inte kunde svänga). men vad hände sen? snowboarden tog fart och brädorna utvecklades och utvecklades sakta men säkert. sedan kom det som jag kallar genombrott. på en halfpipe tävling någonstans kom en kille men sin egenbyggda bräda med riktiga bindningar. domarna ville inte låta honom vara med(dom andras fötter satt ju fast med nån sorts snöre!) men de andra åkarna insisterade hårt på att jake skulle få vara med. just det. Jake, Jake Burton! eftersom han hade mycket stabilare bindningar vann han överlägset. sedan startade han ett märke. jag vet att ni redan klurat ut vilket! och sedan dess har har BURTON snowboards bara växt och därmed snowboardåkningen i sig. sen ville alla åka snowboard och var man än åkte kunde man hitta åkare som gjorde backside air och umgicks och backarna började tillåta snowboard. men har snowboarden verkligen kallnat? brädorna utvecklas, freestylen blir större, vi har fått proffs att se upp till. ja vad ska hända härnäst?? enligt mig är snowboarden fortfarande RYKANDE het! det mesta faktan har jag fått från någon bok i skolbiblioteket(nyttig läsning).

nu har jag kramp i alla fingrar!
//faceplant

jibbingscenen om 10 år
Iller sa:
Bra tråd.
Eftersom de flesta unga skidåkare inte kommer att kunna identifiera sig särskilt bra med de som sätter trippelvolter eller railar hundra meter långa rail över krokodilgropar finns risken att intresset dör ut.

Personligen tror jag att de gamla freestylegrenarna blev ointressanta delvis för att de var så långt ifrån vanliga skidåkares åkning och om jibbarna blir alltför tekniskt duktiga är det alltså en risk att samma sak drabbar den "moderna" åkningen. Basketlinnen eller ej...
Ja tror att du har helt rätt här. För snart, om inte redan nu, så drar de flesta proffsen dubbel och trippelvolter och sw 1440 som ingenting. Och när filmerna blir proppade med dessa sjukt svåra och farliga trix så kommer de "vanliga" kidsen få svårt att se likheten med sin egen åkning.

Men samtidigt så vore det fel att stoppa utveckligen av sporten, vart skulle spänningen finnas om alla drog samma saker och inte utvecklade sporten vidare..

Jag har själv absolut ingen anning om vad som kommer att hända, men jag tror det ligger någonting i det här.. Jag hoppas att sporten kommer bli mer stilfixerad istället för att snurra/volta skiten ur alla hopp man ser. Enkelvolter med nya stilfulla grabar eller med kombo/dubbel grabar skulle man kunna se mer av :) Även sega och cleana 5/7or med inovativa grabar skulle jag personligen vilja se mer av !

jibbingscenen om 10 år
ja håller lite med alla här...ja tror också som så att det kommer att bli så att man gör t.e.x 900 sakta me lång grab istället för att bara utveckla snurrarna mera ock mera..tror det kommer at gå till det hållet..

jibbingscenen om 10 år
tror inte som åvan. ^

tror att de komer gå mot att alla drar sw 1440 o dubbelvolter om snart inte tripplevolter...

najs blire o se:D

jibbingscenen om 10 år
Jag tror helt seriöst att det blir "freestyle" igen... Den dagen någon gör en "Full-Tuck-Full" är det början till slutet…

jibbingscenen om 10 år
kollade just gamla filmer som propaganda o några år yngre --> happy dayz. Man ser att just stilen har ändrats och det vad att vara proffs innebär. Förr kunde man bli proffs om man kunde trixa lite typ 720(wow) o lite raila ,,, stilen har ändrat massor. Förr drog man bara tricksen hur man nu sen drog dem utan att tänka på stilen så mycket .och uppfattningen om vad som var coolt har ändrats helt. Nya tricks kommer hela tiden o nu har sporten gått me raserfart frammåt o kommer att konkurera med snowboard o kanske bli större,,

jibbingscenen om 10 år
När man ser en kill på 14 år med nyinköpt oakley ställ, dyra oakley brillor, bästa skidor så tänker man: "den killen måste vara grym". När man sedan ser honom åka I backen och märker att han knappt kan åka alls så får man sig en tankeställare. Börjar jibbmodet ta över skidåkningen ??

jibbingscenen om 10 år
dr_fil sa:
När man ser en kill på 14 år med nyinköpt oakley ställ, dyra oakley brillor, bästa skidor så tänker man: "den killen måste vara grym". När man sedan ser honom åka I backen och märker att han knappt kan åka alls så får man sig en tankeställare. Börjar jibbmodet ta över skidåkningen ??
De e sant jibbmodet börjar ta över skidåkningen tyvärr själv tycker ja att e man jibber så ska man ha jibbkläder e man skidåkare så ska man ha skidåknings kläder. Men de e också ett personligt val.

jibbingscenen om 10 år
man kan väl klä sej som man vill, är man grym på att åka börjar kläderna få obetydande roll

sen kommer de såklart in det me sponsor; vad man skall representera osv..

jibbingscenen om 10 år
ekdahl sa:
mycket intresant, jag tror med att det kommer bli mer tekniska tricks och dubbelgrabs som tex gagnier körde på us open nu.

sen på rails och så vill jag inte ens tänka på hur det kommer att se ut, kolla bara nu. man snurrar ju som fan upp, ner och på box/railsen.

kommer att bli kul att se iaf.
//Crille
tänkte oxå på d där med rails jag tror det kommer vara äckligt överdrivna grejer typ "rail loopar" och liknande, snart kommer det väll finnar "Big rail!" istället för "big air" där kicken är en rail o man landar änen på en rail eller box.

Nu när man tänker efter så är det läskigt va fort utvecklingen går, 1080 är knappt ett trick man vinner på länge numera är det sw 1260 o 1440 om 10 år kanske hoppen e ¨å stora att man hinner dra en "2048" eller nått i den stilen. samtidigt så måste ju sporten utvecklas ett exempel är väll Kangaroo flip. och nu har dom även börjat med kangaroo+180 vad blire om 3-4 år double Kangaroo?? Och kläderna hur "Baggy" får det bli egentligen XXXXXXL?!?

och super pipe kommer säkert oxå bli otroligt pipsen kanske är som hög hus och dom flyger 10 meter högre en i dag. i sånt fall får man nästan räkna med dagliga dödsfall inom jibbing.

Kanske, Kanske kommer jibbingen dö ut inom dom närmaste 10-15:e åren.

Vem vet nästa X-games eller Us open kanske vi får se några trippel volter eller double Kangaroo flips!

peace

jibbingscenen om 10 år
de behöver ju inte alltid utvecklas så att dubbelvolter blir trippel och XXL blir XXXXL de kommer säkert komma någåt helt nya saker som är coola och respect

jibbingscenen om 10 år
det är ju roligt att fantisera

men hur troligt är de med trippel volter å dubbel kangaroo? jag tror mer på teknisk svårighet än dumdristighet..

Oleniks dubbel i pipe däremot var sjuk.. det är vad jag kallar utveckling av sporten. Dumounts dubbel Fron i slopestylen var också sjuuk..

de går frammåt.. men de kan inte gå hur långt som helst.

jibbingscenen om 10 år
Dustbin_Dan sa:

Varför?

hahaha roligt och inte helt otroligt :) ! bra sagt !

jibbingscenen om 10 år
Dustbin_Dan sa:

Varför?

Inte mig emot. Då skulle det ju få kultfaktor, på samma vis som det är coolt med monoski nu. Om man kunde komma och köra sånt som är helt normalt nu och ändå va bäst i parken så vore det ju inte helt fel ^^

ja, gammal tråd

jibbingscenen om 10 år
Jag tror att utväcklingen kommer gå åt sama håll som i snowboardåkningen.
Förr så var det antal snurrar som gällde men nu så koncentrerar man sig att göra kliniskt rena triks. Tweaks och tekniskt svåra grabs kommer att dyka upp oftare.

Det är vad jag tror.

jibbingscenen om 10 år
SverigeTomten sa:
Jag tror att utväcklingen kommer gå åt sama håll som i snowboardåkningen.
Förr så var det antal snurrar som gällde men nu så koncentrerar man sig att göra kliniskt rena triks. Tweaks och tekniskt svåra grabs kommer att dyka upp oftare.

Det är vad jag tror.
Får hoppas det.

jibbingscenen om 10 år
Asså ja tror inte hoppen kommer bli så jävla mega mkt större...
De måste ju finnas ngn gräns liksom..
OK, tävlingar åså.. Där kommer de säkert utvecklas ett tag till men i parker så tror ja inte hoppen kommer bli så mkt större, dock kommer säkert typ själva formen å så på kicken och landningen m.m utvecklas...

Inom trick kommer de ju lätt bli mer på stiil.. De ser man ju vart kläderna är på väg, större och slappare.. Då kommer nog tricksen med bli större och slappare.. Typ asfeta sw 5or med cleana grabs..

Inom tävlingar kommer det nog bli söndersatsat med massa volter och skit.. :/

jibbingscenen om 10 år
oj, var jag född när den är tråden började? :P finns väl medlemmar på freeride som faktiskt inte var det! :P I vilket fall som helst, så har ju defintivt jibbandet fått en helt annan nivå på senare tid. kolla bara på sw 1620, pistol flip, kangaroo flip, dj flip, double cork 1260 you name it!!!

jibbingscenen om 10 år
som allt annat kommer skidåkningen oxå utvecklas. men en trippelcork 1800 va nog lite o ta i xD jag tror däremot att grabarna på typ sw 7or o liknande kommer utvecklas. tror heller inte att hoppen kommer bli så himla mkt större! men man vet ju aldrig ; )

jibbingscenen om 10 år
nu är det ju ett tag sedan det var liv här.. och tripplarna hade väl inte gjort sitt intåg vid det senaste inlägget, så vad tror ni? hur ser jibbscenen ut 22 år från trådens ursprung? :D

Tillbaka
Topp