jobb i frankrike

• Trådstartare Trådstartare breumer
  • Start datum Start datum
B

breumer

Guest
jobb i frankrike
finns det nåt speciellt man ska tänka på om man ska jobba i franska alperna? Typ tillstånd, etc.

jobb i frankrike
Hej!

Du behöver inte fixa något tillstånd för att få jobba i franska alperna en sässong. Antar att det har att göra med att det liksom Sverige är ett EU land. Själv jobbade jag i en snobb-sport affär i Val d´Isère ( som f.ö. rekomenderas varmt ) förra vintern och i mitt fall var det bara att knata in i affären och fråga om de behövde extra personal vilket de gjorde. Det gäller nog att ha lite tur och vara ute i tid samt att ge ett pålitligt och trevligt intryck.
Ibland kan det vara en fördel att kunna lite franska men ofta räcker det med Engelska då en stor del av turisterna i Alperna är engelsmän och fransmännen själva i regel inte är så vassa på annat än sitt eget språk. Försök t.ex på Snow fun som är en engelsk skiduthyrningskedja med affärer i de flesta franska skidorter så vitt jag vet.
Det brukar också vara hyfsat lätt att hitta städ/disk jobb på hotell och liknande när man väl är på plats men även där gäller det att vara ute i tid för konkurrensen om jobben är hög.
Ett hett tips om man har jobbat ihop lite pengar sen innan är att städa lägenheter, helst svart, på Lördagarna. Har man tur kan man tjäna en 60-70€ per gång plus att man får mat och alkohol och annat användbart som veckogästerna har lämnat kvar.
Ett sista råd är att inte ta ett jobb för Langely travel som är kända för att utnyttja sin personal till max för minsta möjliga lön, helst ingen alls.

Lycka till! //Malin

jobb i frankrike
I Frankrike ska man fortfarande ansöka om "uppehållstillstånd" ett så kallat carte de sejour om man ska bo i landet i mer än 4 månader. Detta är mest en formalitet, men kan vara bra att känna till. Man ansöker om detta hos borgmästaren i staden man bor (det lokala kommunhuset).

Lycka till,

Josefin

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp