Jobb i skiduthyrningen, hjälp

ET88

Ny medlem
Hejsan!

Jag har more or less blivit erbjuden ett jobb i skiduthyrningen i italienska alperna. Någon som har bra erfarenhet av det här? Det är tänkt att jag ska jobba 2 till 3 dagar i veckan. Det blir min första säsong i så fall så jag har lite frågor.

Vad bör man tjäna ca?
Är 2-3 dagar tillräckligt för en bra balans mellan ekonomi och skidåkning?
Är det slitgöra eller chillgöra?

Har ni något annat att dela med er av som jag kan ha nytta av så blir jag glader!

Har ingen erfarenhet av varken skiduthyrning eller skidåkning i dom Italienska alperna....
Men...
Du gör det hela onödigt krångligt. Nr ett, det finns inget välbetalt "chill" jobb för en bummare. Alla jobb är underbetalda slit/skitjobb! Och så är det bara!
Lönen du kommer få är tillräcklig. För du lägger upp ekonomin efter vad du tjänar. Räkna med att du kommer äta nudlar eller ett dyrare märke på pastan.
Sluta tvivla och bara åk istället. Det värsta som kan hända är att du får sparken och kanske får lov att åka hem till Sverige igen. Men du kommer aldrig att ångra dig.

Om man går arbetslös i sverige så förstår jag att man bara kan åka. Men för den som har någon form av liv här hemma så krävs det lite planering för att få det att gå ihop. Kan inte bara åka ifrån högskola/jobb/lägenhet mm. utan att veta någorlunda vad man ger sig in på.

Finns heller ingen antydan i tråden på att jag tvivlar. Men tack för tipsen ändå.

Skulle tro att blir ganska svårt att ha kvar högskola/jobb/lägenhet och samtidigt bumma i alperna med 4-5 skiddagar.
Men mitt tips är att släppa allt och dra. Erfarenheterna du kommer få av resan är ovärdeliga. Och allt ordnar sig tillslut iaf...

Vill inte verka negativ på något vis. Ger bara min bild av det hela.

Yes, jag tror du har helt rätt. Hade inte tänkt göra allting på en gång. Jag vill säsonga just för att slippa det där andra för en stund :P Säkerligen ett minne för livet!

ET88 sa:
Det beror helt på vilka dagar du kommer jobba i veckan. Helgdagarna + måndag då de flesta turister kommer och hyr respektive lämnar in är det svinigt mycket att göra. Man är inte still en sekund. Antar att det är just dessa dagar du kommer arbeta eftersom det är då folk behövs.

MattiasSt sa:
ET88 sa:
Det beror helt på vilka dagar du kommer jobba i veckan. Helgdagarna + måndag då de flesta turister kommer och hyr respektive lämnar in är det svinigt mycket att göra. Man är inte still en sekund. Antar att det är just dessa dagar du kommer arbeta eftersom det är då folk behövs.
Har också tänkt på det där. Jag antar att det blir just de dagarna jag kommer jobba. Borde lönen ligga i samma område som restaurangarbetare eller så? Har ingen aning alls om spridningen på lönen.

ET88 sa:
MattiasSt sa:
ET88 sa:
Har också tänkt på det där. Jag antar att det blir just de dagarna jag kommer jobba. Borde lönen ligga i samma område som restaurangarbetare eller så? Har ingen aning alls om spridningen på lönen.
Alla som jobbar inom en skidanläggning (åtminstone i Sverige) ingår ju i turismavtalen, vilket innebär att det varken är dålig lön eller pisslön.
Om du är 20 eller över så tjänar du ca 102 kr/timme i Sverige.
Lär ju variera sig från land till land dock.

For det første...Hvilken rolle spiller det om det er chill eller stress?? Spør du meg så er jobb jobb og da skal man ha litt å gjøre. Hvorfor sitte på ræva å få betalt? Da kan man finne på noe annet,man er på jobb for å jobbe hvis ikke blir det kjedelig i lengden.

Har ikke jobbet i Italia,men i Østerrike. Der jobbet jeg Verksted/litt uthyrning. Lønnen lå mellom 800-1000euro på oss som jobbet der ut ifra hvor mye vi jobbet og hvilken erfaring vi hadde. Vi hadde sånn at Boende var i lønna så det var allerede trukket fra summen nevnt over. Pluss vi fikk "bonus" med heiskort og kom det folk å begynte i jobben etter sesong start fikk de tilbake pengene de selv hadde betalt for heis kort om de ble ut sesongen.

Som flere har nevnt tidligere er dette noe du ikke bør tvile på. Du får en opplevelse for livet og ting som leilighet,skole,bil osv er det bare å si i fra seg mens du er i alpene for du har nok til å leve der nede,men ikke til å betale forsikring på bil og hyre hjemme. Du bør også spare opp penger før du drar ned så du har litt ekstra å leve for og ha penger om noe spesielt skulle skje.

Det er også kjedelig å være han som aldri har penger og som lever på det de andre du bor med kjøper og generelt lage dårlig stemning. Å leve som en super fattig bums som aldri har råd til noe er aldri kul.

Håper dette hjelper deg litt på vei og lykke til med en fantastisk sesong!

Vill bara klargöra en sak. Jag är inte lat. Jag studerar till civilingenjör samtidigt som jag har två jobb vid sidan om. Så nog men kommentarer angående "chill eller slitgöra":P. Det enda jag ville veta var att få en uppfattning om hur krävande det kan vara, om någon nu hade jobbat med det tidigare. Man vill ju inte slita ut sig på jobbet så man inte orkar åka skidor:D (som om det skulle hända)

Verkar som att det var väldigt bra villkor på ditt jobb Ole-Kr! Ska försöka höra med dem angående boende också. Precis som du sa så är det inte kul att leva som en parasit när man inte har råd med det egna. Ska räkna med att ha en liten backup med sig ner så man kan hänga med på lite skoj!

Tack än en gång för hjälpen!

Tips: spara undan pengar i förväg så gott det går och använd jobbet i italien för att dryga ut kassan. Jag vågar inte svara på hur mycket du kommer få i lön men för 2-3 dagar i veckan får du nog vara nöjd om du tjänar runt 700-800 euro. Detta kan kanske t.om vara i överkant. Allt beror på vem du jobbar för. Om du plötsligt blivit erbjuden ett jobb i en skidbutik känner du antagligen ägaren och lär då få bättre lön. Jag jobbade i dolomiterna i vintras (italien) men var anställd av danskt företag så allt gick därigenom. MEN italien är korrupt som fan och räkna med att kunna håva in en hel del svarta pengar.

aelgen sa:
Tips: spara undan pengar i förväg så gott det går och använd jobbet i italien för att dryga ut kassan. Jag vågar inte svara på hur mycket du kommer få i lön men för 2-3 dagar i veckan får du nog vara nöjd om du tjänar runt 700-800 euro. Detta kan kanske t.om vara i överkant. Allt beror på vem du jobbar för. Om du plötsligt blivit erbjuden ett jobb i en skidbutik känner du antagligen ägaren och lär då få bättre lön. Jag jobbade i dolomiterna i vintras (italien) men var anställd av danskt företag så allt gick därigenom. MEN italien är korrupt som fan och räkna med att kunna håva in en hel del svarta pengar.
Det är en polare till mig som känner ägaren. Kan ju hoppas på att det hjälper! Har varit i val gardena 12 gånger på tal om dolomiterna! Vackraste delen av alperna!

Woa! Nice! Själv var jag i Canazei men åkte en hel del i Val Gardena. Få saker slår dem bergen! Åkningen är ju dessutom i världsklass!

aelgen sa:
Woa! Nice! Själv var jag i Canazei men åkte en hel del i Val Gardena. Få saker slår dem bergen! Åkningen är ju dessutom i världsklass!
Håller med. Jag har åkt överallt runt hela sella massivet. Åkte alltid dit med familjen när jag var mindre. Servicen där är helt sjuk. Länge leve offpist men fyfan vad de pistar bra där nere. Nästan alla liftar är splitter nya (snabba,skydd,rullband osv) och det är alltid minst en som har i uppgift att stå och kolla på och hjälpa folk som ska in i liftar. Maten är inte helt fel heller :D

Har blivit erbjuden 300E i månaden ca för jobbet. Tycker det var lite av en skamlön om de räknar med att jag ska jobba heldagar. Ska höra med dem hur mycket det gäller för om det bara är några timmar om dagen typ på morgonen och em när folk kommer och ska lämna in sina skidor osv, då är det ju ok. Så får man hitta något annat jobb när man väl är där också så man får inkomst för två ställen. Om det gäller heltid 2-3 dagar i veckan så kan jag lika gärna glömma det för då går det inte runt ekonomiskt. Då får jag bo en en bivack :P

LA oss si du jobber 4t 2 dager i uka da er det under 95kr timen...Ikke noe å si ja til hvertfall.
300e i måneden er lite selv i alpene og det er jo det som er litt minuset med å være sesong arbeider. Mange som missbruker det og tilbyr lav lønn også ender det med at man jobber mere en hva man blir enige om osv.

Du bør hvertfall undersøke det nærmere.

Tillbaka
Topp