jobba i alperna, hur gör ja?

el åker du till england 6 månader och jobbar på någon skitig pub och lär dig allt om öl och kex mm! sen kan du engelska förhoppningsvis har du lika mkt pengar kvar på kontot plus en jävla massa erfarenhet av vad pub/bar jobb e! för att jobb bar i alpena e inte så svårt flyings hirsch grosse bier spritzer mm e inte så svårt el hur;) el kan du börja diska jävligt kul det med jobba kväll 6 til 11 sen festa svarta pengar perfeckt du! hehe el ta en bar kurs och var konstant bakis i 2 veckor lite som säsonga i alperna nästa...

Enligt mina erfarenheter och kontakter så är problemet med de "ungdomar" som vill "jobba i restaurangbranchen" inte att dom saknar kompetens att krana upp storstark och blanda GT utan deras stora brist på:
¤ Arbetsmoral
¤ Vilja att ta i när det tar emot
¤ Stresstålighet
¤ Social kompetens
¤ Servicekänsla

Men det kanske man får för 15 000 som morsan pröjsar för 2 veckor på mallis?

Senast ändrad:
betvivlar jag starkt att man får av 2 veckros kurs tar många åpr det så e det bara...

jobba pub fan man lär sig allt....

Sånna barkurser är bara ännu ett sett att lura av ovetande 18åringar som precis tagit studenten o vill se världen.. precis som STS's "reseledarkurs" på olika ställen i alperna... (sök så hittar ni info om det... tar in typ 200 pers som betalar 5000 var.. sen får typ 8 pers jobb.. tjänar pengar på det? you do the math)....

Daniella sa:
alwaysCrash sa:
BigAir sa:
Kostnader
Totalpriset är 14 975:-

Då ingår:
- Två veckors intensivkurs
- Utbildningsbok i 4-färg inkl. recept
- Flairingkurs
- Flyg tur & retur ifrån Stockholm eller Köpenhamn
- Boende på lägenhetshotellet Rosa del Mar med kokmöjligheter, kyl, TV, telefon, balkong och AC, beläget mitt i Magalluf.
- Transfer till och från flygplatsen till hotellet på Mallorca
- Studiebesök till vingård inkl. transfer
- Riktig sprit under lektionstid
- Diplom samt utbildningsintyg efter avslutad kurs
- Avskedsmiddag

DESSUTOM FÅR DU:
VIP-kort till Magallufs hetaste barer och nattklubbar som berättigar till personalpriser och fri entré.

Du Hampus, det där lät inte helt fel. Undra om det är lätt att få jobb som bartender då om man har den där utbildningen och utbildsningsintyg?
jag tror inte att de är ganska lätt att få jobb efter de.. har hört att den svenska bartenderskolan på magalluf har riktigt bra rykte,

och Dave_spruce man får ju iaf jävligt mkt större chans att få jobb.. om de står mellan en utan utbildning och en med så äre klart att den med utbildning får jobbet..

sen ger ju utbildningen stora möjligheter att få jobb någon annan stans än i alperna om man skulle vilja de..
jag kommer göra de om 2 år iaf.. =)
Min åsikt om den är värd något:
Min äldre kusin är barchef här i Sverige och jag hade själv planer på att gå någon "bartenderutbildning" på 2-4 veckor utomlands i sommar, så jag ringde min kusin för att få tips. Han bara skrattade åt mig och sa att barcheferna skrattar dig rätt i ansiktet om du kommer med ett intyg från en sådan utbildning.

Hans tips var att antingen gå en längre, riktig utbildning som Göteborgs bartenderskola. Deras utbildningar är på ca 10 veckor och anses som riktigt seriösa. Annars är det bättre att börja som nisse och därifrån jobba sig uppåt. Du får både erfarenhet och slipper betala för en utbildning. Köp dig en bra barbok, utrustning och lek hemma samtidigt som du jobbar som nisse eller något första säsongen.

Går du den där utbildningen kommer du inte få jobb på Chamonix bästa krog direkt utan kommer få slita på något skitställe utanför Alperna.

MEN det är säkert roligt, du får ju supa rätt billigt iaf...
hehe! helt riktigt, har själv jobbat inom bar och restaurang i 6 år och träffat några "bartenders" som gått "krökar kurser" på mallorca osv. visst det är sant att dom hr bra rykte på dom öarna dom e på men det e bara för dom andra bartendendersarna som finns där är sönder pundade spanjorer, klart en ny utbildad svensk gör ett bra intryck. mitt tipps är gtb bartenderskola, där blir man bartender, inte jonglör.

det tar typ 3 ar att bli bra bar tender... sa e det bara!! men det e ju itne sa svart att jobba med det i alperna ol och shots e vall inte att gamfora med en riktig cosmopolitan el dry martini!!
ga kurs fa ligg bli berusad det raknas det ocksa...

Haha, underbar tråd måste jag säga:) Äntligen lite riktiga diskussioner här igen...

Förresten kalle188 vad innebär en sån där bar kurs? Kan du berätta lite om det, verkar intressant.. Mycket naket eller?

Senast ändrad:
Det finns seriösa typ den i GBG men den e 12 veckor också! sen finns det oseriösa typ 2 veckors kurs pa mallorca dyl, om man skall lära sig ngt pa en kurs kan man i alla fall göra den i 4 veckor free pouring och sådnat tar mer än 2 veckor att lära sig lovar!he he, men annars e det lite som att gora en mini säsong mkt fest hehe!
det e väll som allt annat slumpen som av gör vilket folk man träffar men så som jag vet e det mkt naket;) dave_spruce e det ett tillfredställande svar?

Hmmm det du precis beskrev var ju en barkurs? Tänkte du kunde berätta lite om den där bar kursen du skrev om i ett tidigare inlägg

vafan, de låter i den här tråden som de enda jobbet som finns i alperna är bartender.. ja vill då inte stå å sälja alkohol till massa fyllon som beter sig som skit (vet hur jag själv kan vara på fyllan)
finns det inget annat förslag på annat man kan jobba med?

elias88 sa:
vafan, de låter i den här tråden som de enda jobbet som finns i alperna är bartender.. ja vill då inte stå å sälja alkohol till massa fyllon som beter sig som skit (vet hur jag själv kan vara på fyllan)
Finns väl allting, hotell behöver väl hjälp med det mesta.
Läs dom klistrade trådarna i skibummarforumet, står mkt bra där. :)

Skriv en CV och skicka ut till massa hotell eller åk ner tidigt när säsongen börjar.

elias88 sa:
nej

Dustbin_Dan sa:
Enligt mina erfarenheter och kontakter så är problemet med de "ungdomar" som vill "jobba i restaurangbranchen" inte att dom saknar kompetens att krana upp storstark och blanda GT utan deras stora brist på:
¤ Arbetsmoral
¤ Vilja att ta i när det tar emot
¤ Stresstålighet
¤ Social kompetens
¤ Servicekänsla

Men det kanske man får för 15 000 som morsan pröjsar för 2 veckor på mallis?
Beskriver mitt mc'Donalds jobb rätt bra ;) + Att jag har utbidlning som bartenter. Skulla alltså passa perfekt!

Om ni har ett jobb över och behöver en skojig typ som är just det där ring mig, har fett tråkigt!

Vet 2 skidsäljar jobb i st anton och sölden. Heltid dagtid (6dagar) o du ska vara flytande på tyska och engelska. Självklart är du intresserad av skidåkning. Och du kommer garanterat hem med en slant över.

FR maila om du är intresserad

jag undrar vilka människor det är som går omkring och påstår att man får lätt jobb efter utbildningar på mallis samt att de har bra rykte?

om de bara visste hur många av dessa certifikat som hamnar i p-korgen varje gång de stackarna söker barjobb

erfarenhet är allt. om man vill utbilda sig ska man göra det efter 2-3år inom yrket...
det tempot som krävs går inte att lära sig på 2 veckor.

BigAir sa:
Kostnader
Totalpriset är 14 975:-

Då ingår:
- Två veckors intensivkurs
- Utbildningsbok i 4-färg inkl. recept
- Flairingkurs
- Flyg tur & retur ifrån Stockholm eller Köpenhamn
- Boende på lägenhetshotellet Rosa del Mar med kokmöjligheter, kyl, TV, telefon, balkong och AC, beläget mitt i Magalluf.
- Transfer till och från flygplatsen till hotellet på Mallorca
- Studiebesök till vingård inkl. transfer
- Riktig sprit under lektionstid
- Diplom samt utbildningsintyg efter avslutad kurs
- Avskedsmiddag

DESSUTOM FÅR DU:
VIP-kort till Magallufs hetaste barer och nattklubbar som berättigar till personalpriser och fri entré.

Du Hampus, det där lät inte helt fel. Undra om det är lätt att få jobb som bartender då om man har den där utbildningen och utbildsningsintyg?
Tjenare Hampus! jobbat nu i över 10 år som bartender och tro mig dessa utbildningar ger ingenting.
Givetvis du kommer kröka som en galning och du kommer säkert lära dig ett och annat och få detta intyg.
Men det finns nästan ingen seriös bar eller nattklubb som Kommer ge dig ett jobb för att du gjort en 4 veckors utbildning i Magaluf.

Du har större chans att gå ditt som grön och säga att du e villig att lära dig från grunden. Visst du har gjort praktik på dessa nattklubbar i magaluf men det säger ju inget för dom anställer ju allt bara man kan le och supa.
Satsa på en Seriös skola i Sverige eller London Då har du sparat pengar samt ett jobb när du kommer tebax från din resa.

Snödjup

Tillbaka
Topp