jobba på skidort i nya zeeland!

KungBulgur

Ny medlem
hejsan! efter en underbar säsong i åre är man hemma i sommarens bohuslän... men suget efter orörd snö sitter kvar och funderar seriöst på att ta mig till nya zeeland och åka lite underbar puder någon gång i början av augusti!

Skulle då vilja jobba där och tänkte höra om någon är sugen att haka på eller om någon kanske rentav gjort något liknande förut och har lite tips!

man skulle väl vara i nz mellan augusti till början av november!

skulle de kunna va nåt?

Tjenare!

Nya Zeeland låter alldeles utmärkt. Personligen bär det av till Australien istället men det är ju nästan samma sak. Har dock två kompisar som ska till NZ och jobba på en skidort, Porter Heights, som skidlärare. Det kan kanske vara lite sent att söka nu, men det är bara en gissning,

Här är sidan till den ene, Kristoffer, om du vill snattra lite http://www.freeride.nu/member/view.php?id=14600

Mvh Andreas Wuopio

Hej!
Säsongen i Nya Zeeland pågår mellan midsommar och början av oktober. Det finns ett 20 tal anläggningar i landet där de flesta är belägna på sydön. De trevligaste samhällena att arbete vid är enligt min uppfattning Wanaka och Queenstown. Runt dessa byar finns det totalt 5 skidanläggningar, du kan besöka några av dem på följande adresser:
www.treblecone.co.nz
www.cardrona.co.nz
www.snowfarm.co.nz
www.coronetpeak.co.nz

Men du får nog snabba på lite med ansökningar då de fletsa redan är klara med anställningar till sommaren och de har ett begränsat antal platser för utlänningar.

Lycka till!

/Johan Rydén

jag ska åka för att åka lite bräda i ett par månader åker efter midsommar ska bli såååå gött! =D ska väl bo i queenstown är det tänkt. någon som vet någon bra resebyrå som har billiga flygbijetter?

Tjenare Erövraren !

Högsäsong varierar precis som här i .se. Det beror ofta av när loven äger rum på NZ och OZ. Det brukar vara ett lov i mitten på juni och sedan ett till i augusti. Sedan kommer spring riding/skiing igång i slutet på augusti fram till november. Vill du ha en snösäker vinter så kan du kolla in Mt Hutt och Clubfieldsen i närheten. Mt Hutt (www.nzski.com) jobbade jag själv på juni till november 2000 och hade de grymt. Dock kan de blåsa en hel del. Men då kan man alltid åka iväg till någon av Mt Olympus, Cragieburn, Tempel Basin, Broken River eller ngt annat clubfields som ligger i Arthurs Pass. På ett Clubfields kan man jobba för mat och husrum som på många andra ställen i NZ (plocka vindruvor eller Kiwi) och samtidigt få grymmaste offpiståkningen på södra halvklotet. Man bor i orten Methven som inte är större än Funäsdalen (mer får ialafall). Inte så svårt att hitta boende om man frågar runt lite. Enkelt att hitta jobb på restauranger och likande säsongarjobb.

Jag träffade Johan Ryden på Cardrona när jag jobbade där som halfpipedommare 2001. Bodde då i Queenstown och hade min huvudsakliga syssla som bräd/skidlärare på Coronet Peak. Vill du tjäna hyffsat med pengar och bo i en av de mest komersiella äventyrsorterna i världen med allt vad de innebär av svårighet att hitta fast boende, packade turister och dyra affärer så får man de i QT. Själv så tyckte jag att Wanaka verkade bättre än Queenstown. Mindre ort och mer genuint och mysigt. I Wanaka området ligger Treble Cone och Cardrona samt Snow Farm.

Några råd innan en resa kan vara: Köp bil eftersom du inte bor i närheten av anläggningen förutom om du bor uppe i vid ett Clubfield, skaffa ett arbetsvisum(1 års workholiday) om du inte får jobb innan du reser dit. Besök sidan http://www.snow.co.nz/ för att ha koll på vad som händer i skidsvängen. Deras nyhetsbrev e bra!

Cheers mate!

Tillbaka
Topp