Jon till stureplan...

Fo_Ja

Medlem
Jon till stureplan...
Jag ville bara veta vad allas åsikt i ovanstående är? Själv kan jag delvis förstå att han vill ha lön för mödan men jag reserverar mig ändå. Har följt Jons blogg sen dag ett men nu får det nog ett slut, stureplan.se ska inte få en enda träff av mig. Så vad tycker ni?

Jon till stureplan...
jons egen kommentar till varför han valt att flytta bloggen:

"Jon says:
July 11, 2009 at 12:47 pm
Considering the fact that I have spent close to 100 000 USD producing free videos for everyone to watch for the past two years, I think I am not entiteled to test an alternative that actually makes me a little bit of money..
I love doing the video blog, but it costs me roughly 50 000 usd per year to uphold and that is a bit to much in the financial times we live in, so I am just trying to make this whole thing work.

Hope you guys can have some understanding for that..

Br JON"

---------------

"Jon says:
July 11, 2009 at 5:59pm
Wow! I did not see this coming!

I appologise to all the fans that think I did a misstake for moving to this site. I really did not think it was such a big deal..

Have you ever thought of it in this way? Many of the people that read stureplan.se are highly positioned business owners, people that take decitions on what is broadcasted on TV and potentiial sponsors, people that can keep our freesking events and parks alive, its a tough finacial world out there and if you cant be seen you can be heard and no money to put on events.

This was a chance for me to bring attention to freesking outside our world, which is not very easy considering the emount of exposure we get on TV and that is something I think can help to ensure future freesking events and park constructions.

So if I can help raise more money and put on more and bigger events by hosting it there, do you still think that I is such a bad idea?

Br JON!

---------------

först hade jag själv svårt att förstå meningen med att flytta bloggen till stureplan.se. hade svårt att se att det skulle finnas något intresse för jons skidåkarliv från de vanliga stureplan.se besökarna, är ju trots allt inte alltför många dagar under året som han befinner sig i "stureplans miljön"..
men med de argumenten han lägger fram så låter det inte som en lika dum idé längre, hällre en blogg där än ingen alls..

Senast ändrad:
Jon till stureplan...
"Extremskidåkaren, livsnjutaren och Stureplansvännen bloggar – direkt från Visby" citat från stureplan.se under en bild när han sprutar champagne..

Jon till stureplan...
"Forbidden

You don't have permission to access /frame.php on this server."

så står det när man ska gå in på stureplan.se
Måste man vara en sliskig brat för att gå in på sidan? Eller tål min webbläsare inte brats?

Jon till stureplan...
Pussss sa:
"Forbidden

You don't have permission to access /frame.php on this server."

så står det när man ska gå in på stureplan.se
Måste man vara en sliskig brat för att gå in på sidan? Eller tål min webbläsare inte brats?
de håller på att upptadera stureplan.se därför går det inte att nå sidan.

Jon till stureplan...
Folk gillar att klaga på Jon eftersom han inte beter eller klär sig enligt extremskidåkarnas normer..
Försök istället se det Jon har och försöker göra för sporten, han säger själv att det varit dyrt att driva bloggen fast än det faktum att han är en av de mest välbetalda inom denna bransch. 50 000 dollar om året vilket motsvarar drygt 400 000 kr. Försök ha lite sympati och förståelse för det att han faktiskt tar sitt beslut för att kunna fortsätta driva sin blogg och för att kunna fortsätta sprida och exponera sporten till resten av befolkningen och världen och därigenom stå för en bättre framtid rent ekonomiskt och sportsligt för oss unga åkare.
han gör det för er & sporten och inte bara för sig själv..

Jag tycker det är rent pinsamt och absurt med den hysteri det finns angående allt hat mot Jon, försök se det positiva och uppskatta honom som den pionjär han faktiskt är inom sporten!

Senast ändrad:
Jon till stureplan...
Word, men ändå gay. Ungefär som han som frågar om man kan åka med tjejskidor med en halvnaken kille på. Same same

Jon till stureplan...
Mycket gnäll... förstår inte varför. Anledningen till att det har funnits en videoblogg är ju för att hajpa sig själv och sitt varumärke så att man i framtiden kan tjäna pengar på det. (Inget fel med det)

Det är lite som den trevliga tanten i mataffären som ibland står i affären och bjuder på smakprov av falukorv. Inte fasiken står hon där för att hon älskar falukorv. Hon står där för att tjäna pengar!

Jon är lite som den trevliga tanten i snabbköpet, bara det att nu är det kärva tider och gratiskorven är indragen. Bara att tacka och bocka för det som har bjudits (om man nu tog för sig).

Stureplan kanske inte är sveriges skidsajt nummer ett... men kanske ett sätt att profilera sig i en tuff bransch? Snabba bilar, lyx, glamour... Var tror ni köpkraft och kapital finns idag? Vad är medelinkomsten på skidåkare jämfört med genomsnittet i sverige? Lägg ihop ett och ett... Killen är inte helt efter när det kommer till marknadsföring i alla fall.
Och var ligger problemet i det? Alla professionella skidåkare måste tänka på att få cashen att flyta efter karriären. Här finns inga fallskärmar, fackföreningar, och köra taxi och bo i förorten lockar väl knappast när man legat på topp?
Vissa startar ett hotell, vissa virkar mössor, jon bygger upp ett varumärke som är till salu, samt tillverkar egna brillor. Den schteeekiga attityden i det han gör kanske går emot tongångarna inom jibbingen...

...men å andra sidan, kanske är det en riktig fullträff? Senast jag satt i bakluckan i min gamla volvo och drog på mina skidgrejjer noterade jag att väldigt många jibbkids kör till backen i pappas nya värsting-BMW. Kanske är skillnaden mellan parken och stureplan inte mer än en nyvaxad backslick i många fall?

Jon till stureplan...
Tror karl-stackarn har hamnat i fel umgänge. T.ex. nån "frän" människa med konstiga shorts och DG-keps på gotland som fråga om han ville blogga på stureplan.se, grupptrycket på stekgotland kanske nästintill tvingade karln att tacka ja och ta emot skumpan...

?

jag är än så länge reserverad i frågan då karln måste få tjäna pengar, men ja...

Jon till stureplan...
simonthyrberg sa:
Victors sa:
Vad är problemet egentligen? Spelar ju ingen roll om det är på hans egna sida eller stureplan.se.
spelar stor roll.
Du kanske kan säga mer vad det spelar för roll än bara att det gör det. Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll alls, han gör det för att få in pengar till bloggen som alla andra också skulle ha gjort. Om man får chansen att få in lättförtjänta pengar genom att bara byta bloggadress så är det självklart att man gör det. Nej jag tycker Jon har gjort helt rätt!! Stå på dig mannen!

Jon till stureplan...
The_teo sa:
Antagligen ett perfekt ställe att sälja in Yniq..
Varför skulle den generella stureplansbesökaren ha ett intresse av yniq!?
Visst finne det garanterat 1% av deras besökare som åker skidor, men det gör det på alla andra sidor av alla andra kategorier också. Så förhoppningsvis är bytet till stureplan inte pga yniq.

Jon till stureplan...
Därför att (tro det eller ej med alla gangsters i parkerna...) skidåkning är en ganska dyr sport. Går det att spendera pengar, dras folk som vill spendera pengar...

Stureplan.se är sidan för alla som vill synas och "vara någon" i partysvängen i Stockholm. Det skall vara feta skumpaflaskor och snygga kläder... Man har sina givna partyveckor i Visby, Båstad och St. Tropez... Och givetvis hakar man på polarna till Val Thorens, eller i värsta fall Åre, för att spruta lite skumpa även där... För att visa att man har cashflow har man givetvis senaste SOS-stället och ett par dyra skidor. Men alla andra har ju Oakley-glajjer så det är ju ingen status i det längre. Vilket tur att Jon har gjort reklam för sina Yniq-glajjer på Stureplan.se så att festfolket vet vad de skall köpa inför v.9! Säga vad man vill om Jon med han har ju hittat helt rätt målgrupp för Yniq, han får betalt för att göra reklam för sina egna produkter, inte konstigt att han har två bilar som gör 0-100 på 3 sekunder... Grabben är smart!

Jon till stureplan...
Nojlas sa:
Mycket gnäll... förstår inte varför. Anledningen till att det har funnits en videoblogg är ju för att hajpa sig själv och sitt varumärke så att man i framtiden kan tjäna pengar på det. (Inget fel med det)

Det är lite som den trevliga tanten i mataffären som ibland står i affären och bjuder på smakprov av falukorv. Inte fasiken står hon där för att hon älskar falukorv. Hon står där för att tjäna pengar!

Jon är lite som den trevliga tanten i snabbköpet, bara det att nu är det kärva tider och gratiskorven är indragen. Bara att tacka och bocka för det som har bjudits (om man nu tog för sig).

Stureplan kanske inte är sveriges skidsajt nummer ett... men kanske ett sätt att profilera sig i en tuff bransch? Snabba bilar, lyx, glamour... Var tror ni köpkraft och kapital finns idag? Vad är medelinkomsten på skidåkare jämfört med genomsnittet i sverige? Lägg ihop ett och ett... Killen är inte helt efter när det kommer till marknadsföring i alla fall.
Och var ligger problemet i det? Alla professionella skidåkare måste tänka på att få cashen att flyta efter karriären. Här finns inga fallskärmar, fackföreningar, och köra taxi och bo i förorten lockar väl knappast när man legat på topp?
Vissa startar ett hotell, vissa virkar mössor, jon bygger upp ett varumärke som är till salu, samt tillverkar egna brillor. Den schteeekiga attityden i det han gör kanske går emot tongångarna inom jibbingen...

...men å andra sidan, kanske är det en riktig fullträff? Senast jag satt i bakluckan i min gamla volvo och drog på mina skidgrejjer noterade jag att väldigt många jibbkids kör till backen i pappas nya värsting-BMW. Kanske är skillnaden mellan parken och stureplan inte mer än en nyvaxad backslick i många fall?
word =) speciellt det sista, hur många har råd me 3par jibblagg o nya kläder varje säsong om mor o far inte har pengar...

Jon till stureplan...
LawndartGustav sa:
word =) speciellt det sista, hur många har råd me 3par jibblagg o nya kläder varje säsong om mor o far inte har pengar...
Om man skaffar sej ett vettigt jobb är det inga som helst problem?

Får hålla med Nojlas. Alla måste rå om sitt hus? Sedan kan man ju alltid diskutera huruvida det är ett smart-move att hoppa på stureplan.se. Men men veeeem ooorkaaaar bry sej?

Jon till stureplan...
Nojlas sa:

den här killen ägde bajset ur precis alla som klagar på att Jon bloggar på stureplan.se

Jon till stureplan...
Mackan89 sa:
simonthyrberg sa:
Victors sa:
Vad är problemet egentligen? Spelar ju ingen roll om det är på hans egna sida eller stureplan.se.
spelar stor roll.
Du kanske kan säga mer vad det spelar för roll än bara att det gör det. Personligen tycker jag inte att det spelar någon roll alls, han gör det för att få in pengar till bloggen som alla andra också skulle ha gjort. Om man får chansen att få in lättförtjänta pengar genom att bara byta bloggadress så är det självklart att man gör det. Nej jag tycker Jon har gjort helt rätt!! Stå på dig mannen!
klart att han dras till pengarna, men i och med att han tappar en hel del människors förtroende + att han lär förlora ganska många läsare från sin förra blogg så kan man givetvis ifrågasätta beslutet. sen kanske han får mer läsare i form av dryga snorungar med ett fett arv, men frågan är ju om det är bättre för jons image/förtroende som person inom skidvärlden?

Jon till stureplan...
Oavsett om Jon bloggar på jon-olsson.com eller Stureplan.se kommer innehållet att vara i stort snarlikt. Olssons vardag kommer att se likadan ut oavsett vilken domän han väljer att publicera sitt material på.

Det verkar vara en del som tycker att tanken på att behöva surfa in på Stureplan.se är helt förfärlig. En lösning är att gå ihop ett gäng och turas om att gå in på bloggen, kopiera inläggen, klistra in i Word och sen skicka ut till resten av de som är allergiska mot Stureplans hemsida.

Det kostar pengar att leva. Hade det varit möjligt hade Jon nog mer än gärna betalat sin hyra med sponsorskidor, häftiga skidupplevelser och bloggkommentarer. Tyvärr funkar inte verkligheten så.

Kontentan av det hela är att det kostar pengar att driva en blogg. Alla vill ta del av vad som händer - men ingen är beredd att betala.

Tillbaka
Topp