juniorskidor jibb offpist

erik_lagg

Aktiv medlem
Då är det dags att köpa nya skidor till sonen. 13 år, 35 kg (?), 147 lång.
Har åkt skidor sen han var liten och kan jibba en del men även ligga på skär i backen osv.

Sista året har jibbandet tagit över mer och mer men jag tycker att han ska ha en skida med lite bredd som bär i lössnö och är förlåtande på skräpsnö.

Sportconrad har ju en del bra erbjudanden och jag kollade på armada coda. Denna är säkert bra att jibba med men vad smal den var - 70mm. De skidor han åker på nu är 90 (mantra jr).
Salomon suspect ser bättre ut i bredd med 80 mm, men där står det inget om att skidan har träkärna etc. Kan det vara en billighetsmodell i juniorstorlek?
Rocker 2 jr har hela 97 i bredd.

Jag tänkte att vi skulle köpa 150 långa. Vad tror ni? Är codan bästa köpet för jibbegenskaper eller kan suspecten vara lika bra? Hur mycket sämre skulle rocker 2 vara?

Jag skulle också rekommendera Gotaman. Är du i Sthlm kan du kika in hos Skidleasing på Lindhagensgatan 57, de har den inne vet jag

Huruvida den är för styv för butters kan jag inte svara på men den har iaf full-rocker och träkärna. Det borde ju underlätta. Förra årets modell var 80mm under foten medan årets är 86mm om jag inte minns fel

Såg just att mantra jr var 80 i midjan och inte 90 som jag skrev ovan. Denna har ju tydligen utgått ur sortimentet.
Mantran har funkat bra men har varit lite för styv och lite för bakmonterad för att fungera bra vid hopp och trix. Gotaman med rocker kanske kommer att kännas som mjukare och den kanske är mjukare också såg jag nu när jag började läsa om den.

Gotaman hade jag avrått från om jibbing stod högt i kurs, den är alldeles för inriktad på raktframåkning.

De flesta parkskidorna idag ligger runt 85-90mm i midjan, vilket kanske är lämplig bredd för sonen om han ska åka över hela berget? Lägg också till lite rocker så blir räcken, butters och lösare underlag ännu roligare. De flesta parkskidorna kommer dessutom i rätt korta längder, så en ren juniorskida kanske inte är nödvändigt att söka efter då det utbudet fortfarande är ganska litet (även fast det givetvis finns många roliga skidor där med).

Vilken längd har hans nuvarande Coda och vad tycker han om den längden och om skidan i övrigt?

Jarle sa:
Gotaman hade jag avrått från om jibbing stod högt i kurs, den är alldeles för inriktad på raktframåkning.

De flesta parkskidorna idag ligger runt 85-90mm i midjan, vilket kanske är lämplig bredd för sonen om han ska åka över hela berget? Lägg också till lite rocker så blir räcken, butters och lösare underlag ännu roligare. De flesta parkskidorna kommer dessutom i rätt korta längder, så en ren juniorskida kanske inte är nödvändigt att söka efter då det utbudet fortfarande är ganska litet (även fast det givetvis finns många roliga skidor där med).

Vilken längd har hans nuvarande Coda och vad tycker han om den längden och om skidan i övrigt?
Han kör på mantra jr just nu, 138 cm, 80mm breda. De var för korta redan förra säsongen och inte alls optimala för jibb. För hårda och bakmonterade tycker jag att det ser ut som. De bar inte heller i lössnö men stabila på skräpsnö.

Att jag kollar på juniorskidor är väl en kombo av sparsamhet och att han inte väger så mycket.

Men kom gärna med andra förslag. Suspecten ovan såg ju bra ut i storlek men är kanske en billig konstruktion utan trä. De får gärna vara hållbara också då hans skidåkning inte är snäll mot kanterna.

bägge mina skidor finns i juniormodeller, om jag var far hade min kid definitivt glidit runt på dessa.
visst det kostar en del men bindningar är ju bara föra vidare när han växer ur skidorna och det går hitta billiga begagnade bra bindningar.

Många jr-skidor är skit, ren jävla skit. billig kärna och billigt belag.
håller inte för 5 öre om han kjör på.

http://lineskis.com/skis/future-spin-shorty
http://lineskis.com/skis/sir-francis-bacon-shorty

ekdahl sa:
bägge mina skidor finns i juniormodeller, om jag var far hade min kid definitivt glidit runt på dessa.
visst det kostar en del men bindningar är ju bara föra vidare när han växer ur skidorna och det går hitta billiga begagnade bra bindningar.

Många jr-skidor är skit, ren jävla skit. billig kärna och billigt belag.
håller inte för 5 öre om han kjör på.

http://lineskis.com/skis/future-spin-shorty
http://lineskis.com/skis/sir-francis-bacon-shorty
Kanske kan vara något. Och suspecten jr verkar vara skräp, som du säger, men nu såg jag att den finns med träkärna i 'seniormodell' 151 på Conrad för 200 euro. Funderar på det.

Det blev suspect 151 (ej junior), beställd idag för 159 euro på Conrad. Bra pris på bra skida (vad jag har läst mig till). Blev schizo på den så att man kan bakmontera lite vid behov.

Tillbaka
Topp