Vitalis66 sa:
Hasse_Lindborg sa:
Varför kasta bort deras tid då du inte har köpt dina skidor där för? Sådana folk som dig gillar man inte.. Köper skidor på ett ställe och utnyttjar personalen på en annan.
Eller har du beställt de på Garaget?
Hasse hade du en dålig dag? Jag väljer att tolka det så iallfall!
Du inser väl att att alla här på Freeride är mer eller mindre medvetna kunder som väger in många faktorer innan köp. Jag är övertygad om att allas mål är att åka så många dagar som möjlig på en sessång, och då är priset på både utrustning, resor, liftkort, och boende en styrandefaktor. Så sluta gnäll på alla som är prismedvetna, du skjuter bara dig själv i foten och framstår som en girig grinig gubbe vilket du inte alls e ;o)
Jag har helt och hållet förståelser för båda sidor här. Det är klart att man vill hålla utgifterna till ett minimum då de flesta av oss har en begränsad budget betyder ju i regel att mindre utgifter per åkdag = fler åkdagar.
Men att gå och ta del av all den service en skidbutik erbjuder \\\"gratis\\\" (servicen finns ju för att sälja) och sedan gå och köpa prylarna någon annanstans är inte helt fair. Det finns ställen som erbjuder denna service och i vissa fall kompetens som skidbutikerna har, helt gratis, freeride.se är en av de ställena.
Hade det varit ditt jobb att rekommendera och diskutera skidutrustning på heltid hade du själv knappast velat göra det gratis? Hasse har dessutom en stor poäng när det kommer till att kunna prova grejorna fysiskt. Jag tror knappast herr Conrad skulle plocka med sig hela sortimentet till sälen, åre, hemsedal osv för att vi skulle kunna testa prylarna.
Att de stora internetbutikerna och märkena skulle genomföra demodagar på egen hand är absolut ingen omöjlighet, i dagsläget är det dock ganska avlägset. Framför allt så tror jag att det stora problemet med en sådan grej är att få dem att komma till norden som faktiskt är en såpass liten marknad, att sedan få dem att komma hit allihopa samtidigt skulle bli ännu svårare. Att kunna gå till ett ställe, oavsett vilken dag på året det är, och faktiskt kunna klämma på grejerna (som faktiskt säger en hel del om skidan) skulle försvinna helt.
Helst skulle jag se en lösning som gynnar alla parterna men i dagsläget har jag tyvärr inte kommit på någon själv. Kanske kommer det bli vanligare med konceptbutiker så som bl.a. salomon har, fast som mer eller mindre bara är en \\\"reklampelare\\\" för deras prylar. Detta skulle också vara ganska synd då indiemärkena (som redan nu gör ett hästjobb för att man ska kunna testa deras prylar) skulle vara ännu svårare att lägga vantarna på innan ett eventuellt köp.