k2 Hellbents 2011, montering?

lilldogen

Ny medlem
Tanken är att införskaffa ett par hellbents snarast. Jag är dock lite osäker på monteringspunkten.
Kanske lite svårt att veta så mycket om en så pass ny skida.

Åker mest framåt, utan att snurra särskilt mycket i dagsläget. Chansar.. tips, idéer, synpunkter osv?

thnx

vilken tråd va, jag undrar detsamma. fast jag vill nog ändå göra ett par snurrar.

kan mittmontering vara det mest mångsidiga alternativet?

Jag tror att monteringspunkterna fortfarande är samma som förra årets. Dvs. core center är mitt på skidan och traditional 7.5 cm bak. Men att mounta -7,5 går ju fetbort enligt mig. Vill man ha en sådan montering så bör man nog titta på en annan slags skida.. Jag skulle nog satt bindningen mitt i mellan markeringarna eller mer åt core center om du vill lära dig snurra och landa lite switch. Typ mellan -1,5 och -3,5. Helt mittmonterat skulle jag nog bara satt om du känner att Eric Pollard är din största inspirationskälla här i livet och du vill köra lika mycket switch som framåt.

Jag kör just nu -3,5 på mina 09/10 och det funkar bra, men ska flytta fram när jag fixat nya bindningar. Kör park och puder och gillar att hoppa, droppa, snurra, leka runt och landa switch lite då och då.

Har själv beställt ett par och går och fnular på samma fråga!

Av den info jag kunnat googla mig till att döma så verkar det vara mittmontering eller till och med lite frammonteratsom är att föredra, pga den kraftiga rockern. Att bakmontera verkar var som att åka med ett par bakhala längdskidor då häl trycket nästan vilar på den bakrerockern.

Ska försöka ta mig till A-garget å klämma på dom imorgon å höra om mina slutsatser stämmer med deras.

Vitalis66 sa:

Av den info jag kunnat googla mig till att döma så verkar det vara mittmontering eller till och med lite frammonteratsom är att föredra, pga den kraftiga rockern. Att bakmontera verkar var som att åka med ett par bakhala längdskidor då häl trycket nästan vilar på den bakrerockern.

Ska försöka ta mig till A-garget å klämma på dom imorgon å höra om mina slutsatser stämmer med deras.
Varför kasta bort deras tid då du inte har köpt dina skidor där för? Sådana folk som dig gillar man inte.. Köper skidor på ett ställe och utnyttjar personalen på en annan.

Eller har du beställt de på Garaget?

Hasse_Lindborg sa:
Vitalis66 sa:

Varför kasta bort deras tid då du inte har köpt dina skidor där för? Sådana folk som dig gillar man inte.. Köper skidor på ett ställe och utnyttjar personalen på en annan.

Varför inte? Om man hittar samma skida till ett bättre pris är det klart man köper den billigare. Så länge han betalar för att monta sina bindnigar så ser inte jag något fel i det. A-garaget gör bara en av sina tjänster, att montera bindningar som dom (troligtvis, har aldrig provat) tar betalt för.

Jag har kört på mina (189 längden) i två säsonger och läste många trådar om HB-montering på TGR innan jag monterade bindningen.
När man läser TGRs trådar få förespråkar många att flytta fram bindningen rätt mycket (vilket jag förstår, varför har man annars en twintip..). Jag gjorde då bedömningen att montera +5cm (tror K2 rek. +2cm). Nu kör jag inte mycket switch alls och flytet blev lidande några ggr då jag kände att skidan dyker (visst handlar mycket om teknik, etc) Efter en Strandaresa där vi fick mycket snö (80cm på två dagar) så fick jag nog och har nu monterat om bindningarna på +2cm istället för +5cm som tidigare.
Jag säger nog som alla andra i tråden, åker du mycket switch kör +5cm (eller liknande) annars inte.

Det ska nämnas att jag är 192cm lång och väger 104kg naken. Samt har stora pjäxor (hade 346 cm vilket gjorde att min bindning var längre fram (samt bak) än många andras HBs i sällskapet som hade mycket mindre pjäxstorlek), hur mycket det egentligen gör kan ju alltid disskuteras.

OT: Dessutom vill jag lägga till angående snacket om att HB inte funkar i pisten med tunga människor på, är inte sant. Det går helt ok så länge du kantställer. Man kan stå på rätt bra, men kommer inte tycka det är kul när det är uppkört.

/P

mmarcus sa:
Varför inte? Om man hittar samma skida till ett bättre pris är det klart man köper den billigare. Så länge han betalar för att monta sina bindnigar så ser inte jag något fel i det. A-garaget gör bara en av sina tjänster, att montera bindningar som dom (troligtvis, har aldrig provat) tar betalt för.
Var framgår det att han skall montera de på Garaget och har fått skidorna?

Hasse_Lindborg sa:
Vitalis66 sa:

Hasse hade du en dålig dag? Jag väljer att tolka det så iallfall!

Du inser väl att att alla här på Freeride är mer eller mindre medvetna kunder som väger in många faktorer innan köp. Jag är övertygad om att allas mål är att åka så många dagar som möjlig på en sessång, och då är priset på både utrustning, resor, liftkort, och boende en styrandefaktor. Så sluta gnäll på alla som är prismedvetna, du skjuter bara dig själv i foten och framstår som en girig grinig gubbe vilket du inte alls e ;o)

Vitalis66 sa:
Hasse_Lindborg sa:
Vitalis66 sa:

Du inser väl att att alla här på Freeride är mer eller mindre medvetna kunder som väger in många faktorer innan köp. Jag är övertygad om att allas mål är att åka så många dagar som möjlig på en sessång, och då är priset på både utrustning, resor, liftkort, och boende en styrandefaktor. Så sluta gnäll på alla som är prismedvetna, du skjuter bara dig själv i foten och framstår som en girig grinig gubbe vilket du inte alls e ;o)
Jag har helt och hållet förståelser för båda sidor här. Det är klart att man vill hålla utgifterna till ett minimum då de flesta av oss har en begränsad budget betyder ju i regel att mindre utgifter per åkdag = fler åkdagar.

Men att gå och ta del av all den service en skidbutik erbjuder "gratis" (servicen finns ju för att sälja och denna service är inbakat i priset på tjänster och produkter) och sedan gå och köpa prylarna någon annanstans är inte helt fair. Det finns ställen som erbjuder denna service och i vissa fall kompetens som skidbutikerna har, helt gratis, freeride.se är en av de ställena.

Hade det varit ditt jobb att rekommendera och diskutera skidutrustning på heltid hade du själv knappast velat göra det gratis? Hasse har dessutom en stor poäng när det kommer till att kunna prova grejorna fysiskt. Jag tror knappast herr Conrad skulle plocka med sig hela sortimentet till sälen, åre, hemsedal osv för att vi skulle kunna testa prylarna.

Att de stora internetbutikerna och märkena skulle genomföra demodagar på egen hand är absolut ingen omöjlighet, i dagsläget är det dock ganska avlägset. Framför allt så tror jag att det stora problemet med en sådan grej är att få dem att komma till norden som faktiskt är en såpass liten marknad, att sedan få dem att komma hit allihopa samtidigt skulle bli ännu svårare. Att kunna gå till ett ställe, oavsett vilken dag på året det är, och faktiskt kunna klämma på grejerna (som faktiskt säger en hel del om skidan) skulle försvinna helt.

Helst skulle jag se en lösning som gynnar alla parterna men i dagsläget har jag tyvärr inte kommit på någon själv. Kanske kommer det bli vanligare med konceptbutiker så som bl.a. salomon har, fast som mer eller mindre bara är en "reklampelare" för deras prylar. Detta skulle också vara ganska synd då indiemärkena (som redan nu gör ett hästjobb för att man ska kunna testa deras prylar) skulle vara ännu svårare att lägga vantarna på innan ett eventuellt köp.

Senast ändrad:
Jarle sa:
Vitalis66 sa:
Hasse_Lindborg sa:

Jag har helt och hållet förståelser för båda sidor här. Det är klart att man vill hålla utgifterna till ett minimum då de flesta av oss har en begränsad budget betyder ju i regel att mindre utgifter per åkdag = fler åkdagar.

Men att gå och ta del av all den service en skidbutik erbjuder \\\"gratis\\\" (servicen finns ju för att sälja) och sedan gå och köpa prylarna någon annanstans är inte helt fair. Det finns ställen som erbjuder denna service och i vissa fall kompetens som skidbutikerna har, helt gratis, freeride.se är en av de ställena.

Hade det varit ditt jobb att rekommendera och diskutera skidutrustning på heltid hade du själv knappast velat göra det gratis? Hasse har dessutom en stor poäng när det kommer till att kunna prova grejorna fysiskt. Jag tror knappast herr Conrad skulle plocka med sig hela sortimentet till sälen, åre, hemsedal osv för att vi skulle kunna testa prylarna.

Att de stora internetbutikerna och märkena skulle genomföra demodagar på egen hand är absolut ingen omöjlighet, i dagsläget är det dock ganska avlägset. Framför allt så tror jag att det stora problemet med en sådan grej är att få dem att komma till norden som faktiskt är en såpass liten marknad, att sedan få dem att komma hit allihopa samtidigt skulle bli ännu svårare. Att kunna gå till ett ställe, oavsett vilken dag på året det är, och faktiskt kunna klämma på grejerna (som faktiskt säger en hel del om skidan) skulle försvinna helt.

Helst skulle jag se en lösning som gynnar alla parterna men i dagsläget har jag tyvärr inte kommit på någon själv. Kanske kommer det bli vanligare med konceptbutiker så som bl.a. salomon har, fast som mer eller mindre bara är en \\\"reklampelare\\\" för deras prylar. Detta skulle också vara ganska synd då indiemärkena (som redan nu gör ett hästjobb för att man ska kunna testa deras prylar) skulle vara ännu svårare att lägga vantarna på innan ett eventuellt köp.
Jag är helt med på noterna och ser bådas sidor av myntet. Hasse som brinner för sitt märke och vill att vi på den svenska marknaden ska få ta del av deras produkter, men inte klarar budget om han måste prissätta som dom STORA tyskarna. Och sen jag KUNDEN som inte köper grisen i säcken utan vill ha det bästa till det bästa priset.

Men att som försäljare ha åsikter som att, - Kunder som inte handlar är inte välkomna. Är lika med konkurs!

Alla smala och produkter säljs med kundservis och bra pr! Att gång på gång i olika tårdar gnälla över att folk är snåla som väljer att handla där priset är lägre, kanske bara är ett marknadsförings knep?! för all pr är bra pr säger ett gammalt talesätt.

Vitalis66 sa:
Jag är helt med på noterna och ser bådas sidor av myntet. Hasse som brinner för sitt märke och vill att vi på den svenska marknaden ska få ta del av deras produkter, men inte klarar budget om han måste prissätta som dom STORA tyskarna. Och sen jag KUNDEN som inte köper grisen i säcken utan vill ha det bästa till det bästa priset.
Vi behöver inte konkurrera med tysken eller någon billig nätshop då våra skidor aldrig kommer finnas där som det ser ut med det avtalet som finns så det är jag inte orolig för. Och det där med budget kan vi diskutera öga mot öga om du vill så kan du få se alla siffror så förstår du kanske bättre efter det ;)

Vitalis66 sa:
Men att som försäljare ha åsikter som att, - Kunder som inte handlar är inte välkomna. Är lika med konkurs!
När har jag sagt det? Jag har skrivit det med glimten i ögat i en tråd...

Vitalis66 sa:
Alla smala och produkter säljs med kundservis och bra pr! Att gång på gång i olika tårdar gnälla över att folk är snåla som väljer att handla där priset är lägre, kanske bara är ett marknadsförings knep?! för all pr är bra pr säger ett gammalt talesätt.
Det jag anmärker på är att du skall till Garaget och snacka monterings punkt när du inte har köpt dina skidor där. Eller har du det? Har fortfarande inte fått svar på det. Detta har inget med att jag säljer skidor utan att om man vill köpa skidor på nätet så gör det. Men ta inte upp jordbutkikernas tid då du inte spenderar dina pengar där. Och det handlar inte om att vara snål utan om att kunna testa skidorna. Och som sagt. Jag/vi blir inte drabbade av det. Det är mer de märkerna som finns på dessa sajter som blir drabbade.

Senast ändrad:
Det kan dock vara farligt att försöka genomskåda dessa jävlar som uttnytjar butikerna:

Första butiken (nämnd i tråden) ville inte / var inte intresserade / noll respons angående mina frågor om ett par värdelösa lagg som jag ägde. (Jag var inte ute efter nya skidor för att jag var otroligt oinformerad)

Andra butiken lotsade mig dels till denna sidan samt sport-conrad.com och har bara på dessa år hjälpt mig med pjäxor + sula + inserts samt en hjälm + googles. Dvs runt 7000kr.

Detta är ingen enorm summa men fortfarande pengar som antagligen hade täckt den "slösade tiden".

Tillbaka
Topp