K2 Obsethed 2011?

The-Geb

Medlem
K2 Obsethed 2011?
Morsning!

Är en smula ambivalent, vet inte om jag ska ha 179 eller 189 K2 Obsethed 2011? Vill kunna använda skidan både när det är trångt i skogen och på öppnare ytor...
Är 181 och väger ca 70 kg

Har någon nån fiffig idé?

K2 Obsethed 2011?
med tanke på rockern (den är inte enorm med den finns) gör att du får mindre skida i pisten (om du nu tänkt använda dom där), sen eftersom du ville ha dom i skogen så känns det lite för fjuttigt med 179, alltså kortare än dig själv, personligen tycker jag att det blir betydligt lättare med en skida som är någon cm längre än en själv i skogen, men det är bara en smak sak.

K2 Obsethed 2011?
cingston sa:
med tanke på rockern (den är inte enorm med den finns) gör att du får mindre skida i pisten (om du nu tänkt använda dom där), sen eftersom du ville ha dom i skogen så känns det lite för fjuttigt med 179, alltså kortare än dig själv, personligen tycker jag att det blir betydligt lättare med en skida som är någon cm längre än en själv i skogen, men det är bara en smak sak.
Rockern på årets obsethed är riktigt tydlig. Powder rocker precis som toonsen och hb och allmountain rocker bak precis som den gamla obsethed.

Har k2 börjat mäta normalt än eller är 189 skidorna forfarande lika långa som 2 meters plank från annat märke?

K2 Obsethed 2011?
somebody sa:
cingston sa:
Rockern på årets obsethed är riktigt tydlig. Powder rocker precis som toonsen och hb och allmountain rocker bak precis som den gamla obsethed.

Har k2 börjat mäta normalt än eller är 189 skidorna forfarande lika långa som 2 meters plank från annat märke?
`
189an är mer en 189a än en 200 planka nu. Det är bra tycker jag :) OM de nu vill ha en längre så gör en längre då? Får se hur många som skulle köpa pontoon 205 eller Hellbent 198? :P

K2 Obsethed 2011?
cingston sa:
10/11 sethen har samma rocker som hellbent i nosen (20/40). K2 mäter kort (även om de nu mäter mer verklighetstroget) och således blir 179 lite längre än The-Geb själv. I skog vill man ju i regel ha en skida som är smidigare (kortare).

När du kantar en rockad skida utan early taper går ju dessutom mer eller mindre hela kanten i snön (beroende på hur rockern ser ut givetvis, 20/40 rockern är nog svår att få ner helt i snön på riktigt hårt underlag)

Gillar själv skidor som är längre än mig själv (170cm/69 kg, kör på skidor mellan 180-185).

Med tanke på The-Geb's någorlunda låga vikt skulle jag varken säga bu eller bä tills vi har fått reda på vad han har åkt på innan i vilken längd och vad han tyckte om det. Skulle det straightlinas i AK hade det vart en hel annan femma.

Senast ändrad:
K2 Obsethed 2011?
PNyberg sa:
`
189an är mer en 189a än en 200 planka nu. Det är bra tycker jag :) OM de nu vill ha en längre så gör en längre då? Får se hur många som skulle köpa pontoon 205 eller Hellbent 198? :P
Låter helt klart som ett vettigt move från deras sida. Ser ut som en rätt mustig och skön allroundskida ändå. Massiv rocker och lagom bredd för att funka lite här och lite där. Hade föredragit om dom kom i 175, 185 och 195 istället men man kan ju inte få allt

K2 Obsethed 2011?
PNyberg sa:
somebody sa:
cingston sa:

`
Har de inte gjort något åt det till den här säsongen? Hörde att de hade börjat mäta som andra tillverkare nu? Jag hade nog inte valt 179 om jag var TS, men är det fortfarande enligt deras gamla sätt att mäta hade kanske 179 varit bättre i det här fallet...? Jaja, vi får väl invänta en förklaring, både från TS och någon som kan sina K2... :)

K2 Obsethed 2011?
Skulle absolut gå på 189 om jag var du!
(Kör själv 185cm skidor, är 174cm och vill verkligen inte ha något kortare i puder, snarare längre på de öppna ytorna). Däremot kan du montera bindningen en cm längre fram än vad du normalt skulle göra om du vill ha en kvickare skida om du är orolig för längden. (ex. -4 i stället -5)

K2 Obsethed 2011?
189 K2 är 194 cm annan skida... Mätte de senast för 1,5 vecka sedan.. Och det var Darkside jag mätte då. 2010/2011

Senast ändrad:
K2 Obsethed 2011?
Ok! Då ska jag försöka beskriva mig själv lite...

Har åkt skidor i 35 år och gjort resan från 210 cm storslalomskidor, och 195-200 cm slalom via marginellt kortare skidor för puckel under 80 och 90-talet... och det var ju inga problem att köra offpist med de också, det är mer en teknikfråga, men utvecklingen går framåt och idag kan man ju få ut så mycket mer av sina skiddagar (som tyvärr blir färre än när man var i tjugoårsåldern), med rätt skida.

Har efterhand anpassat mig till dagens kortare skidor, men har ingen erfarenhet av de moderna off-pist skidorna. Har kommit fram till att det är nåt med +110 mm midja och rocker, åtminstone tip-rocker jag vill ha.

Har åkt på diverse olika freerideeskidor med midja på 75-95 mm i längder från 170 till 185, samt olika Twintips i längder 172-185. Just nu kör jag ett par Völkl Karma 185, som i verklig längd är ca 180... Tycker att de känns ok för det mesta. De kan dock kännas lite i styvaste laget ibland och är inte ett dugg lekfulla. Går dock som tåget, och är relativt fartstabila för att vara en twintip, vilket jag uppskattar när det blir lite fart i åkningen... Har frammonterat dem så mycket som Völkl rekommenderar (dvs inte mittmonterat) så det går relativt kvickt in i sväng... Ja så faktum kvarstår 179, eller 189?

Har läst nånstans att Seth 2011 är relativt kvicka och då talar ju det för 189 ev med lite frammontering som Eric_W skriver...

Tillbaka
Topp