K2 Pinnacle 130

K2 Pinnacle 130
Mountain_Man sa:
Om jag förstått det rätt levereras Pinnacle 130 med en Intuition "liner" som är formbar (värme). Ser ut som det är dessa du har på bilden. Finns det anda alternativ till innersko? När man pratar formgjutna tänker åtminstone jag i första hand på sprutade skor, men Intuition är kanske inte så långt ifrån?

/MM
Vet att Full Tilt enbart levereras med Intuition så jag kan tänka mig att det är detsamma med K2, Dalbello erbjuder dock någon modell med "vanlig" liner.

Jag körde Conform'able innan men har de senaste sju åren kört Intuition. Hade lite frågelåda innan jag sprutade mina Conform'able, kanske kan den hjälpa lite, https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=32191
Min erfarenhet är att Conform'able är oslagbart vad det gäller fit och passform, hälen sitter som i ett skruvstäd, men de är riktigt kalla och för mig var fiten för hård (framförallt vid ej perfekta switchlandningar). Intuition är avsevärt mycket bättre än en vanlig liner, erbjuder en mer bekvämare fit men fortsatt bra hälgrepp (jag har bara erfarenhet tillsammans med 3-delspjuk) och är MYCKET varmare än Conform'able.

Senast ändrad:
K2 Pinnacle 130
Är själv sugen på att testa K2 pjäxor, har kört med Full Tilt några år och med Intuition Linern tycker jag att man slipper mycket krångel. Egentligen bara köpa å köra. Värmde upp mina själv i ugnen, sen klart! Men det här med att man får in snö i pjäxan, där är jag inte riktigt med? Kör ni i shorts eller? Det har väl lite med hur byxan sitter? Sen att det går in snö mellan skal och innersko oavsett märke, är det så konstigt om man kör med pjäxan under snön? De dagarna tar jag gärna lite snö i pjäxan och blöta strumpor allafall;)

K2 Pinnacle 130
jannes sa:
Är själv sugen på att testa K2 pjäxor, har kört med Full Tilt några år och med Intuition Linern tycker jag att man slipper mycket krångel. Egentligen bara köpa å köra. Värmde upp mina själv i ugnen, sen klart! Men det här med att man får in snö i pjäxan, där är jag inte riktigt med? Kör ni i shorts eller? Det har väl lite med hur byxan sitter? Sen att det går in snö mellan skal och innersko oavsett märke, är det så konstigt om man kör med pjäxan under snön? De dagarna tar jag gärna lite snö i pjäxan och blöta strumpor allafall;)
Som sagt, det som är aktuellt är att det kommer in snö i skalet vid fotryggen, det vill säga att det inte har nånting med hur långa byxor man har att göra (om man inte har väldigt långa byxor, men har en känsla av att de kommer gå sönder i bakkant när man klickar i bindningen).

Och som också har påtalats, jag har aldrig haft det här problemet på några av de pjäxor jag använt. Nånsin. Mina Zzeus har klarat både puder och vattentramp i japansk stil utan att ha läckt snö och med förvånansvärt lite vattenläckage.

K2 Pinnacle 130
Mountain_Man sa:
Om jag förstått det rätt levereras Pinnacle 130 med en Intuition "liner" som är formbar (värme). Ser ut som det är dessa du har på bilden. Finns det anda alternativ till innersko? När man pratar formgjutna tänker åtminstone jag i första hand på sprutade skor, men Intuition är kanske inte så långt ifrån?

/MM
Om jag minns helt rätt hade väl Dynafit formsprutade i slutet av 80 talet. Slangar som gick ner i pjäxorna som man fyllde med någon speciell massa.

K2 Pinnacle 130
Dags att ta upp denna tråd igen känner jag.
Har K2 underproducerat med Pinnacle 130 med flit för att skapa ett ha-begär eller har de sålt så infernaliskt bra att man knappt kan få tag i en 27,5 redan nu? Jag hoppas på det senare, men tror en del på det andra.

K2 Pinnacle 130

@PNyberg
Konstaterade detsamma som du, verkar som 27,5 tagit slut på många ställen, och gjorde det jag avråder alla från att göra ... beställde ett par oprovat (27,5)! 4 150 kr inkl. frakt från Blue Tomato är ju ett OK pris. (11 % rea på allt i helgen). Tänker att om de inte passar kan jag säkert hitta en köpare utan att förlora något ... men som sagt, rekommenderar inte att köpa pjäxor på distans!

Hur är det med Intuitionskon, bör man alltid värma den eller är det OK att köra "oformad" om den passar?

/MM

K2 Pinnacle 130
Mountain_Man sa:
@PNyberg
Konstaterade detsamma som du, verkar som 27,5 tagit slut på många ställen, och gjorde det jag avråder alla från att göra ... beställde ett par oprovat (27,5)! 4 150 kr inkl. frakt från Blue Tomato är ju ett OK pris. (11 % rea på allt i helgen). Tänker att om de inte passar kan jag säkert hitta en köpare utan att förlora något ... men som sagt, rekommenderar inte att köpa pjäxor på distans!

Hur är det med Intuitionskon, bör man alltid värma den eller är det OK att köra "oformad" om den passar?

/MM
Finns här oxå: Pinnacle till samma pris ;)

K2 Pinnacle 130
Hasse_Lindborg sa:
Mountain_Man sa:
@PNyberg

/MM
Fast 110 då... :/

K2 Pinnacle 130
Mountain_Man sa:

/MM
Den kommer att funka hyfsat bra rakt ur kartongen, ganska bra till och med eftersom dom är lite förformade efter någon slags standardfot. Och dom går ju till sig över tid dessutom. Men det är ju såklart knappast optimalt, vet att några prominenta bootfitters tyckte att den är lite trång i längsled ovärmd. Men det är ju egentligen bara att sätta dom på en vanlig pjäxblås à la Salomon i några minuter, finns ju i dom flesta butiker. Om dom nu tycker det är ok att du gör det trots att du köpt dom hos Tomaten förstås. Å andra sidan verkar dom ju redan vara slut så vad är alternativet?

K2 Pinnacle 130
PNyberg sa:
Hasse_Lindborg sa:
Mountain_Man sa:
@PNyberg

/MM
Fast 110 då... :/
Sant 130 ligger tydligen inte uppe på hemsidan :( De hade de i butiken i alla fall..

Senast ändrad:
K2 Pinnacle 130
Det känns som om Pinnacle är typ same same som Tecnica Cochise 130 pro eller Light pro dyn (flex 120)? Light är hela 700 g lättare per sko än K2 pjuxan. Jag kanske har missat något men förstår inte hypen riktigt, så är man ju efter också :lol:

/Leder

K2 Pinnacle 130
Leder sa:
Det känns som om Pinnacle är typ same same som Tecnica Cochise 130 pro eller Light pro dyn (flex 120)? Light är hela 700 g lättare per sko än K2 pjuxan. Jag kanske har missat något men förstår inte hypen riktigt, så är man ju efter också :lol:

/Leder
När en skidprodukt är grön så är det nog anledning till att fixa ett mastercard och dra det tills kreditgränsen är nådd!

K2 Pinnacle 130

@Leder
Den är grön och har en techsula enligt alpinstandard. ;-) Grön gör att den matchar mina skidor (och nya jacka) och sulan gör att jag kan kliva direkt från pistskidorna till turlaggen utan krångel med att byta skor och/eller sulor. Vidare har jag uppfattat det som att Pinnacle 130 inte är någon kompromiss när det gäller utförsåkningen utan kan matcha ett par styva alpina pjäxor fullt ut (?). På den punkten hänger mina Dyna Titan inte riktigt med.

/MM

Senast ändrad:
K2 Pinnacle 130
MM, jag hör dig. Dynafit Beast också då, den är ju grön.... :D

Men Tecnica Cochise pro/light är har ju också sula för dynafitbindningar, inte lika grön dock.

jag har en grön jacka... jag kommer alltså vara någorlunda med i modet i Trollskogen i vinter :cool:

/Leder

K2 Pinnacle 130
Mountain_Man sa:
@Glisseur
Mikrovågsrismetoden verkar spännande https://intuitionliners.com/fitting/home-fitting-instructions/ Vad är egentligen "Instant Rice" (det som man inte ska ha)?

/MM

PS! Google är din vän! http://www.wisegeek.com/what-is-instant-rice.htm#slideshow DS!
Som snabbmakaroner, fast ris!

Fasen, det där verkar ju annars vara en vettig metod. Jag har kört Intuitionliners på varmluftsprogrammet i ugnen förut men det känns väl inte som att jag kommer att göra det igen. Jag fick till det hyfsat men risken finns ju att dom kommer ut som två kolbitar... Och det är ett jäkla meck att få till det när hela innerskorna är som varmt snor som ska tryckas ner i pjäxan och försöka få till allt utan veck, det brukar sällan gå på första försöket om man säger så.

K2 Pinnacle 130
Leder sa:
MM, jag hör dig. Dynafit Beast också då, den är ju grön.... :D

Men Tecnica Cochise pro/light är har ju också sula för dynafitbindningar, inte lika grön dock.

jag har en grön jacka... jag kommer alltså vara någorlunda med i modet i Trollskogen i vinter :cool:

/Leder
Technicas techsula är enligt turstandard vilket gör att den inte passar i alpina bindningar (en sanning med viss modifikation). Har man ett par Cochise måsta man alltså byta sulor när man byter mellan pist- och turlagg. Detta gäller de flesta alpina hybridskor som tex: mina Dynafit Titan. Vad jag känner till är det bara K2 och Salomon (om jag förstått det rätt) som har techsulor enligt alpin DIN standard.

/MM

K2 Pinnacle 130
Leder sa:

/Leder
Vad du kanske har missat:
Pinnaclens sula är mycket styvare och behövs ej bytas
Pinnaclen har intuition-innersko
Pinnaclens gåläge är bättre
Pinnaclen är grön

Men Cochisen är en väldigt fin sko det också.

K2 Pinnacle 130
Mountain_Man sa:
Jag körde för inte så länge sedan denna metod till Intuition wraps i mina KR2. Jättesmidig metod men resultatet blev väl sådär... Så jag tänkte efter att ha provåkt pjucken ett par gånger; gör om- gör rätt. Eller... mer åt det rätta hållet...

Min valda metod:

10 minuter i 110 grader, vanlig ugn- ingen varmluftslyx här inte. Obs. lade innerskon på kallt galler och alufolie. Gallret ganska långt ner i ugnen. Skon sväller rätt duktigt!

Tunna meckhandskar på, pula ner marschmallowsinnerskon i skalet och ner med iläggssulan före den strumpbeklädda foten med tåhätta (avklippt tjocksocka) och mellanlägg på tryckpunkter (använde självhäftande möbeltassar direkt på foten, blev kanon!) trycks ned i skon.

Knäpp igen lite lagomt löst. Upp med pjäxans tå på tjock bok, typ två tum, och stå där på ett ben och njut i en tio minuter. Jänkarna rekommenderar öldrickning i detta skede för kylning och allmänt tidsfördriv. Det finns alkoholfria alternativ..!

Resultatet blev alldeles utomordentligt! :)

P.S. Många sajter rekommenderar att först sticka ner foten i innerskon och sen ner med hela paketet i skalet. Risken för veck på innerskon är då väldigt stor... D.S.

Senast ändrad:
K2 Pinnacle 130
tokkson sa:
Leder sa:

/Leder
Pinnaclen är grön

Bättre gåläge? Jag får prova och kämföra innan jag uttalar mig om den saken. Gått mycket med K2:an?

Slippa byta sula är ju smidigt. Man får väl se till att ta med en lös gummisula om man måste gå en bit på berg/sten. Styvare sula säger du, kanske det, men vet inte om det ger mig köpsignaler. Grönt är en bättre köpsignal.

Kul att trenden åka-utför-med-bra-prylar-man-även-kan-gå-en-hike-med-utan-att-grina håller i sig.

Förresten, vad ligger skrotpriset på? Hittade två gamla trekkers i källaren, kan det inbringa bra skrotpengar?

/Leder

K2 Pinnacle 130

@Leder
Tror det har varit för mycket barnvagnsrace för dig de senaste åren ... Pinnacle har en friktionssula (gummi) men är slät i det parti under framfoten som stöder mot bindningens friktionsplatta, WTR; Walk To Ride! Funkar alltså i både tur och alpinbindningar.

/MM

K2 Pinnacle 130
xSooLx sa:
Det finns alkoholfria alternativ..!
Ytterst tveksam till den lösningen!

Alltså, jag fick till innerskidan bra till slut. Precis som du genom att stoppa ner dom i skalet först. Men jag föredrar nog ändå att muta min lokala skidnasare med valfritt mutmedel och låna deras pjäxblås, det blir trots allt bäst så. Alternativt enklast.

K2 Pinnacle 130
Mountain_Man sa:
@Leder
Tror det har varit för mycket barnvagnsrace för dig de senaste åren ... Pinnacle har en friktionssula (gummi) men är slät i det parti under framfoten som stöder mot bindningens friktionsplatta, WTR; Walk To Ride! Funkar alltså i både tur och alpinbindningar.

/MM
Den stora (enda?) nackdelen med Pinnacle är ju att sulan inte har rocker. Allt med rocker är odiskutabelt minst 237% moar awesome.

K2 Pinnacle 130
Glisseur sa:
Alltså, jag fick till innerskidan bra till slut. Precis som du genom att stoppa ner dom i skalet först.
Om du har för vana att peta in skidan i pjäxskalet vidhåller jag att framhålla att det finns alkoholfria alternativ! Samt att dessa kan vara att föredra för vissa..! ;)

K2 Pinnacle 130
Leder sa:
tokkson sa:
Leder sa:

/Leder
Pinnaclen är grön

Bättre gåläge? Jag får prova och kämföra innan jag uttalar mig om den saken. Gått mycket med K2:an?

Slippa byta sula är ju smidigt. Man får väl se till att ta med en lös gummisula om man måste gå en bit på berg/sten. Styvare sula säger du, kanske det, men vet inte om det ger mig köpsignaler. Grönt är en bättre köpsignal.

Kul att trenden åka-utför-med-bra-prylar-man-även-kan-gå-en-hike-med-utan-att-grina håller i sig.

Förresten, vad ligger skrotpriset på? Hittade två gamla trekkers i källaren, kan det inbringa bra skrotpengar?

/Leder
Bätter gåläge indeed! Jag testade Scarpa Maestrale RS, K2 Pinnacle 130LV och Cochise Pro Light för några dagar sedan. Maestrale RS är helt klart att gå för om man ska han en rendyrkad topptur/freeride (freerando...eller ett jävligt skitnödigt namn?) medan K2 var MASSVIS bättre än Cochisen i flex och gåläge.

K2 Pinnacle 130
PNyberg sa:
Bätter gåläge indeed! Jag testade Scarpa Maestrale RS, K2 Pinnacle 130LV och Cochise Pro Light för några dagar sedan. Maestrale RS är helt klart att gå för om man ska han en rendyrkad topptur/freeride (freerando...eller ett jävligt skitnödigt namn?) medan K2 var MASSVIS bättre än Cochisen i flex och gåläge.
Randofré?

K2 Pinnacle 130
Bra gåläge och bra neförsläge. Låter väldigt lovande, trixigt att de har kombinerad gummi/alpinsula. Man får väl se vad tomten har i säcken.

MM, barnvagnsrace är nu ute. Blindvallen in tillsammans med Trollskogen. (Smyger in lite alpträsk också, berätta inte för någon)

Glisseur, ska vi återlanseras den gamla scott-staven med den härliga race-snorgröna designen (lite orage också). Bocka i SG-böj och lansera som rockerstav... Pris från 1495:- ?

/Leder

K2 Pinnacle 130
xSooLx sa:
Om du har för vana att peta in skidan i pjäxskalet vidhåller jag att framhålla att det finns alkoholfria alternativ! Samt att dessa kan vara att föredra för vissa..! ;)
Det är ett jävla bök men när man väl får till det blir det jäkligt tight och fint.

Damn you autocorrect!!!

K2 Pinnacle 130
Leder sa:
Glisseur, ska vi återlanseras den gamla scott-staven med den härliga race-snorgröna designen (lite orage också). Bocka i SG-böj och lansera som rockerstav... Pris från 1495:- ?

/Leder
Som av en händelse hamnade jag på Scotts kontor i morse och hittade den här staven (I shit you not), det verkar som att du har något på gång...

K2 Pinnacle 130
Glisseur sa:
Leder sa:

/Leder
Som av en händelse hamnade jag på Scotts kontor i morse och hittade den här staven (I shit you not), det verkar som att du har något på gång...

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/6acbd3564fdc3284bf103fbc0f287ab4.jpg[/url]
Prisen er jo litt stiv, men den staven har en egen tråd på tgr: Smith guys please bring back the Z-bend poles

Og klart, den er grønn.

K2 Pinnacle 130
Glisseur, det är ju helt fantastiskt. Ha ha ha ha! (undra om jag har ett par originalstavar kvar)

trend forecaster, that's me....

/Leder

K2 Pinnacle 130
Nämen titta! Har sågningarna bytits ut mot positiva reaktioner?

Gåläget är grymt för att vara en pjåxa som skall bibehålla styvheten när det inte används.

K2 Pinnacle 130
ljungberg_sthlm sa:

Gåläget är grymt för att vara en pjåxa som skall bibehålla styvheten när det inte används.
Om du vill kan jag fortsätta att såga pjäxan med reservationen att jag aldrig åkt med den ;)

K2 Pinnacle 130
Vattendroppe sa:
ljungberg_sthlm sa:

Om du vill kan jag fortsätta att såga pjäxan med reservationen att jag aldrig åkt med den ;)
Antar att den reservationen gäller även för alla hyllningarna ;-)

Näe nu ska vi inte vara sånna, snacka prylar är roligt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp