Mountain_Man
Aktiv medlem
K2 Pinnacle 130
Både och ... återkommer när jag kört mer (typ imorgon).
/MM
/MM
Varken K2 Pinnacle 130 eller Dynafit Titan är ju några lättviktare men Titan är ju ändå omkring 300 gram lättare per sko. Vidare har Titan en "full" friktionssula. Så, i rena utförsegenskaper tror jag Pinnacle slår Titan alla dagar, men uppför vill man ju inte släpa på mer än nödvändigt ...torax sa:@Mountain_Man
Hur tänker du avseende dina Titan nu? Jag har ett par Titan själv och har oxå sneglat lite på Pinnacle.
Finns det tillfällen/skidor där du tror att Titan kan ha fördelar gentemot Pinnacle?
Lupo har isf bytt tunga från den som kom ut i våras. Det var "jibbtungan" som satt i dem jag provade och var tvungen att byta ut den. Bra av Dalbello isfjosh sa:Testade Pinnacle i butik i helgen och fick Lange XT 130 vibbar. Alldeles för mjuka för mig. Fick dock upp ögonen för Dalbello Lupo SP. Riktigt bra styhet(i likhet med mina första generationens Factor). Nagon som kört pa dom?
Finns tre tungor nu. Har ett par hemma nu for att se om vi passar i hop..www.skibootsbride.comPNyberg sa:Lupo har isf bytt tunga från den som kom ut i våras. Det var "jibbtungan" som satt i dem jag provade och var tvungen att byta ut den. Bra av Dalbello isfjosh sa:Testade Pinnacle i butik i helgen och fick Lange XT 130 vibbar. Alldeles för mjuka för mig. Fick dock upp ögonen för Dalbello Lupo SP. Riktigt bra styhet(i likhet med mina första generationens Factor). Nagon som kört pa dom?![]()
haha kul att du hittade mitt gamla blogginlägg. hoppas det kan vara till nytta för någon.Mountain_Man sa:Hittade den här lilla trevliga beskrivningen ... http://johandahlstedtco.blogspot.se/2010/01/hur-man-sprutar-en-pjaxa.html
/MM
Radarjoe sa:Nu är mina K2 Pinnacle 130 återlämnade till butiken.
En pjäxa som inte klarar 1 timma piståkning i Hemsedal utan att bli snöfylld är inget för mig.
Provade allt spänna hårdare, lösare osv. men allt resulterade med samma sak; - pjäxan blir fylld med snö på ovansidan och i skaftet. Orsaken är ett det inte sluter tätt.
När jag reklamerade pjäxan var butiken väldigt proffsiga, dom såg problemet direkt, kontaktade K2 agenten i sverige och kängan blev direkt godkänd för reklamering. Köpte mig istället ett par Dallbello Panterra 120 som jag är nöjd med.

Radarjoe sa:@Mountain:Man
Kul att det går bra för dig med dina Pjäxor.
Du missuppfattar nog var snön kommer in. Pjäxan är tvådelad och i skarven mellan vrist och läste som du ser på bilden kommer det in snö, något som knappats löses med ett snölås på byxan. Eftersom du inte sett problemet själv är min rek att du uttalar dig lite försiktigt. Vi är många därute som vet hur snölås på byxorna fungerar.
Skämt åt sido, du beskriver en bristande respons i hårt underlag, detta såg jag som en fördel med pjäxorna, jag väger 100 kg och behöver inte alla 100 kg direkt ner i backen i alla lägen, flexen i pjäxan gör det enklare för mig att moderera hur hårt jag vill sätta svängen.. Där ser man hur olika man uppfattar saker.
Har du märkt att spännet för gåläget öppnar sig ibland? Detta hände mig flera ggr. En gissning är att detta hände i liften, att spännet öppnas av fotstödet i liften när man sitter och "hänger" med skidorna framför fotstödet.
Igen, Grattis till att det går bra med nya pjäxorna....
Storleken har väl ingen betydelse? Eller är det inte så? Har jag blivit lurad?ljungberg_sthlm sa:
Pjäxor är väldigt personligt ... men styvheten är det inget fel på. ;-)JohanSundstrom sa:Du går i god för att det är en grym pjäxa, MM?![]()
Svårt att rekommendera skon efter denna läsning ... dessbättre har mina hållt ihop hitintills!Blide sa:Kanske är bra att kika lite i den här tråden på TGR innan ett köp görs, verkar vara lite sisådär med kvalitén, såhär första året, på Pinnacle
Pinnacle 110 & 130 på TGR
Precis detta problem hade på mina. Löstes genom att fila till klacken på låsanordningen.Mountain_Man sa:@Glisseur
Intressant rapport.
Jag har oxå närmare 20 åkdagar i mina Pinnacle 130 och har kört alla mina skidor ... RTM 84, Code, Sidestash (Dynafit) och Super 7. Jag gillar verkligen åkegenskaperna hos pjäxan och tycker den fungerar kanon i såväl hård pist som i lössnö, går dessutom riktigt bra i uppkört tack vare sitt harmoniska flex.
Kör 100 mm och kan konstatera att volymen i foten är riktigt stor, hade kanske klarat mig med 97, men fungerar helt OK och jag har ett perfekt hälgrepp med originalskon, fast utan att "nöta".
Konstaterade i helgen att "låsanordningen" för gåläget kärvade vilket kändes oroande. Sprutade på universalolja (typ 5-56) vilket löste problemet. Kan vara en god ide att ha koll på detta. Konstruktionen känns inte 100%. Har även konstaterat att det finns ett litet glapp i åkläget, dvs låsningen är inte helt fast i upprättläge. Inget som märks vid åkning, men "klickar" till lätt när man flexar pjäxan. Kan vara anledning att ha koll på så det inte blir större.
Så om man bortser från "barnsjukdomarna" som framgår av denna tråd är det en grym pjäxa ... men det allmänna köprådet blir ... avvakta till nästa årgång!
/MM
Tog tyvärr ingen bild när detta gjordes. Men detta gjordes:Mountain_Man sa:" ... fila till klacken ..." Kan du lägga in en bild och beskriva hur det är gjort?
/MM