k2 public enemy, monteringshjälp.

Addej

Ny medlem
Hej.

Jag ska beställa ett par k2 public enemy ifrån sportconrad.de. Min fråga är då vars jag ska välja att dom ska montera bindningen. Dessa alternativ finns: true ski center, core center(freestyle/park & pipe), standard(mid sole + 1,5) eller mid sole(freeride/offpiste. Jag har inte tänkt att ha mittmonterat, men ändå inte för långt bak, vad ska jag då välja. Jag vill kunna åka över hela berget utan problem. Nybörjare som jag är, blir jag helt förvirrad utav dessa termer som det står på sportconrad. Kan någon berätta för mig vad jag ska välja.

//MVH Adam

kan nån förklara vilken som är "normal" montering? standard eller mid sole? jag skulle ABSOLUT välja "vanlig" montering. frammontering är för tanner hall och jon olsson.

finns väl en ganska bra tråd om sportconrad eller?

Annars tycker jag att du ska ta TRUE SKI CENTER

Ewasx sa:
finns väl en ganska bra tråd om sportconrad eller?

Annars tycker jag att du ska ta TRUE SKI CENTER
Nej absoulut inte true ski center heller. Ser ni illa eller kan ni inte läsa? Han skriver att han är nybörjare. True & Core center kommer hindra honom att utvecklas bra.

Okej, verkar som att valet står mellan standard och mid sole. Alltså, vars ligger dessa ställen på skidorna, vilket är längst fram respektive längst bak på skidan?

Kul för dig, fre-line med olika storlek på bokstäverna. Jag frågade inte ifall de var sköna eller så utan vad de olika begreppen betyder, är det så här segt att få ett sådant simpelt svar. Om man inte man som jag inte vet vad de betyder så behöver man inte enns komma med dumma kommentarer.

//MVH Adam

mm äldigt då ja testade alla skidor som fanns på ski testar helgen å K2 PE var dom tyngsta å klumpigaste av alla ja testade. passade iallafall inte min åk stil för 5 öre! å inte min polares heller för dne delen

Beror helt på hur mycket park du åker. Men vad jag vet så är core center ganska långt bak från true center. Jag tror det är ca 7,5 cm bak...

Om du inte vill ha bindningen så långt bak så tycker jag att du ska montera på core center. Då har du en bra allround-montering enlingt mig.

Ska du åka mer park tycker jag att du ska montera ca 3-5 cm bak från true center.

Senast ändrad:
JockeSki, asså. Han vill inte ha bakmonerat, och inte mittmonterat. bara så du vet så är Core center mitt emellan?

Om man läser vad du skriver så verkar det som du ska montera på "standard". Ger man ett annat förslag så är man antingen inte läskunnig eller också helt omedveten om hur en skida beter sig vid olika monteringspunkter.

RHillblom sa:
JockeSki, asså. Han vill inte ha bakmonerat, och inte mittmonterat. bara så du vet så är Core center mitt emellan?
Corecenter är den mittmontering som rekomenderas av företagen, alltså en typ av mittmontering. Truecenter är den absoluta mittmonteringen, dock så förstör den skidans egenskaper (Om inte skidan skulle vara symmetrisk vilket vissa skidor är)

Tillbaka
Topp