K2 Silencer med marker 11.0 viktbegränsning?

JatteJohan

Ny medlem
Hej!
Tänkte köpa mig ett par K2 silencer 08/09-modellen (röda) från Stadium eller Intersport i dagarna och tänkte kolla lite med mer kunniga först. Jag väger ca 110kg och är 196cm lång. Skidan tillverkas till 179cm och jag antar det får räcka iom att utbudet på längre skidor är lågt där jag letat. Jag är nybörjaråkare och kommer inte hoppa eller trixa alltför mycket i början utan ser det som ett par "lära-mig-åka-bra"-skidor helt enkelt!
Frågan är då: Passar skidorna mig som nybörjare som åker pist, offpist och ska börja åka park? Och hur är det med bindningarna, klarar de av min vikt eller ska jag satsa på någon annan bindning med högre prestanda? Kom gärna med tips då och helst i kombination med bra priser då! Tack på förhand! / Söder

Hehe, är det skämtarN som är i farten? ;)

Skidan är både för kort och för mjuk för dig. Gällande bindningen så funkar det viktmässigt. 11 på din-skalan motsvarar typ 120 kg, så det är på gränsen. Men i övrigt så är m11:an typ den sämsta bindningen man kan köpa.

Nej men förlåt, lät bara lite roligt.
En silencer kommer inte funka för dig, no way.

Bindningen är nog för klen också.

Kolla på Ar6, Salomons seniormodeller, Suspect eller vad den heter? Head, Jon Olsson twintippen, eller kanske fischer addict. Du behöver hur som helst en "riktig" skida för din vikt.

Även om du inte kommer köra jättehårt i början lär du utvecklas och göra det eftersom.

Du som är så pass tung behöver en vettigare skida, inte någon mjuk nybörjarskida, t.o.m. du som är nybörjare kommer känna att skidorna inte presterar efter ett tag. Även bindningsvalet är åt skogen, du behöver helt klart 14-bindningar, och av gedigen konstruktion, för du kommer knappast landa perfekt i början...

Så mitt tips är att skita i butiker som tjänar pengar på löpskor och gå till en riktig skidbutik med lite stolthet.

hehehe ok, okunnighetens mästare var tydligen jag. tur dock att ja kolla upp det först.. ändrat strategi nu. kommer beställa skidor från sportconrad och kikat lite på salomon lord 185cm med salomon sth 16-bindningar! vad tror ni om det? skulle va jättetacksam till förslag på twintips i 400€-klassen inräknat bindningar. mvh/ Söder

JatteJohan sa:
hehehe ok, okunnighetens mästare var tydligen jag. tur dock att ja kolla upp det först.. ändrat strategi nu. kommer beställa skidor från sportconrad och kikat lite på salomon lord 185cm med salomon sth 16-bindningar! vad tror ni om det? skulle va jättetacksam till förslag på twintips i 400€-klassen inräknat bindningar. mvh/ Söder
ligger inte Lord inom Offpist/BC klassen? Völkl wall kanske skulle kunna vara ett alternativ annars? nu vet jag inte hur mjuk/hård den är men längden räcker nog till, samma som Lord.

Senast ändrad:
JatteJohan sa:
Det är sånt forumet är till för :)

Salomon Lord låter bra, nu kollar du på rätt grejer! allround twintip som funkar både utanför och i pisten och självklart även i parken även om midjan på längsta paret (185cm) knaprat upp mot 88cm.

sth 16 är riktigt bra också!

Pow-carl sa:
Skidan är både för kort och för mjuk för dig. Gällande bindningen så funkar det viktmässigt. 11 på din-skalan motsvarar typ 120 kg, så det är på gränsen. Men i övrigt så är m11:an typ den sämsta bindningen man kan köpa.
Fel fel fel. Men nej su ska inte ha marker m11om du väger 120 kg snarare kasnke ett par look 15. DIN skalan styrs inte med vikt.

såg att sth 16 ha en rekommenderad vikttopp på 90kg, sth 14 däremot på 130kg:S så blir salomon lord 185cm med salomon sth 14 bindningar. tack för hjälpen felix med flera!!! :)

JatteJohan sa:
såg att sth 16 ha en rekommenderad vikttopp på 90kg, sth 14 däremot på 130kg:S så blir salomon lord 185cm med salomon sth 14 bindningar. tack för hjälpen felix med flera!!! :)
STH 16 är en stadigare/köttigare/rejälare bindning än STH 14, dock tror jag STH 14 funkar fint för normal åkning.

Ett par M11 funkar bäst för ungdomar som åker snällt och nybörjardamer (...som gillar trasiga bindningar). Sämre skit får man leta efter...

Men du, sök i forumet om sport-conrad och bindningsmontering. Jag föreslår att du beställer omonterat och monterar i skidbutik... (Själv hade jag gått till en skidbutik direkt...)

Senast ändrad:
STH16 börjar på 9 (därifrån kommer 90kg lite felaktigt...) STH14 börjar väl på 5-6... Mitt tips är STH16 då de är bättre byggda och faktiskt lite billigare på conrad om jag inte missminner...

Carled sa:
STH16 börjar på 9 (därifrån kommer 90kg lite felaktigt...) STH14 börjar väl på 5-6... Mitt tips är STH16 då de är bättre byggda och faktiskt lite billigare på conrad om jag inte missminner...
Menar du att salomon felaktigt presenterar >95kg (Tolkar upp till 95kg? Kan det vara från 95kg och uppåt?) på sin hemsida för STH 16 Skier Weight? Och gällande R90 och R100 på storlek antar jag att det avser bredd på stoppers i mm? och isf funkar det med r90 på lord när midjan är 88mm? Sportconrad har STH 14 presenterade med stoppers width 90mm medans sth 16 inte har något presenterat? Luddigt men får väl dra iväg ett mail till dem för att kontrollera! Men min förhoppning är att det ska räcka med STH 14 och stoppers width 90mm på 185cm salomon lord!!

Invändningar?

/ Söder

Senast ändrad:
Köp ett par carvingskidor om du vill lära dig åka.....

Silencer + 110 kg skulle jag velat se i backen!!

Jag har själv ett par STH16 som jag är jättenöjda med och skalan går från 9-16. Mina kom med 100mm och 130mm's bromsar (stamkund oss tysken så de bjöd på bredare...) men i.o.m. att bromsarna är likadana kan du bara be dem skruva på ett par 90mm och skita i 100mm'arna... Det där med att ange vikt och enbart gå efter när man väljer bindningar är aldrig bra. Åkstil och märke på bindningen är nästintill lika viktigt beroende på vad man behöver... 90mm är det du skall ha på Lorden (tror för övrigt Lord kan bli en väldigt passande skida!)

Salomon skriver som sagt att åkaren skall väga >95kg, dvs. 95kg och uppåt. (Krokodilen gapar efter det större, kommer du inte ihåg? ) Och det är därför jag kör med 20kg sand i ryggan, annars hade jag inte kunnat ha de bindningarna...

Senast ändrad:
Pow-carl sa:
din skalan har ju ingenting att göra med vikten lol

Carled sa:
Jag har själv ett par STH16 som jag är jättenöjda med och skalan går från 9-16. Mina kom med 100mm och 130mm's bromsar (stamkund oss tysken så de bjöd på bredare...) men i.o.m. att bromsarna är likadana kan du bara be dem skruva på ett par 90mm och skita i 100mm'arna... Det där med att ange vikt och enbart gå efter när man väljer bindningar är aldrig bra. Åkstil och märke på bindningen är nästintill lika viktigt beroende på vad man behöver... 90mm är det du skall ha på Lorden (tror för övrigt Lord kan bli en väldigt passande skida!)

Salomon skriver som sagt att åkaren skall väga >95kg, dvs. 95kg och uppåt. (Krokodilen gapar efter det större, kommer du inte ihåg? ) Och det är därför jag kör med 20kg sand i ryggan, annars hade jag inte kunnat ha de bindningarna...
HAHA ok varför sanden? starkt bestämd för sth 16-bindningar alltså?:P Men finemang då hugger jag ett par STH 16 eller STH 14 med 90mm stoppers! Tack för hjälpen!

Senast ändrad:
Det där med sanden var ett skämt. Comedy Gold kallas det. Det jag menade var att man behöver inte väga exakt 95kg och mer för att hasa runt med STH16, jag väger bara 75kg och har inte någonsin riskerat mina knän...

Tillbaka
Topp