K2s stighudar, något att ha?

RandoScando

Turtok
Längre in i säsongen kommer jag förmodligen skaffa ett par stighudar till mina Hardside, därför undrar jag om K2s egna hudar är något att ha? Även om de är något att ha, kan man få bättre för samma penning?

Also: Finns det någon svensk återförsäljare av K2s hudar, eller går det bara beställa via deras egna hemsida?

kolla på www.sport-conrad.com
snackade med martin svensson igår och enligt honom är dom bra .
han har kört på dom i två år

kolla där och ha det bra

om du bor i Östersund så kan du åka till Patrik Nordin, han skär ut stighudarna åt en.
det är skitrab hudar han säljer. klider grymt bra på snön dock lite för hårt klister så det är ganska svårt att dra isär dom

Senast ändrad:
Någon som har en mer detaljerad idé om vad K2s hudar innebär?

TT sa:
kolla på www.sport-conrad.com
Jag var helt säker på att SC inte hade K2s hudar, jag undrar vars jag kan fått det från...

EricSundberG sa:
om du bor i Östersund så kan du åka till Patrik Nordin, han skär ut stighudarna åt en.
Om jag skaffar K2-hudar så är de redan färdigskurna för skidorna ;)

Jag ser största vinsten i toppfästena. Sparar nog endel vikt och ser praktiskt ut. Har inte testat dock. Att skära hudar är inte svårt så det är väl skitsamma om man får göra själv eller ej.

JL76 sa:
http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=kategorie&kat_id=34
de finns ju uppenbarligen där, men vet inte om de är nåt att ha
Jag såg det! Det jag menade var att det var underligt att jag fått för mig att de inte hade deras hudar...

sjo_orret sa:
Jag ser största vinsten i toppfästena. Sparar nog endel vikt och ser praktiskt ut. Har inte testat dock. Att skära hudar är inte svårt så det är väl skitsamma om man får göra själv eller ej.
Det är mest toppfästena jag tänkte på också, men är hudarna i sig inget vidare känns det ju lite drygt att lägga dryga 1400 spänn på dem.

Nu har jag ju inte testat K2s egna hudar men jag hadde lätt köpt dem om jag hadde deras skidor. De sitter ju fast fram & bak och dessutom är hudarna såpass breda så jag har svårt att tro att de skulle lossna. Min erfarenhet av klistret på moderna hudar är att de sitter kanon. Problemet är att få isär dem om man inte hart cheat-skins. Får man med det eller? Annars hadde jag köpt det separat.

kolla skistore..."K2 INHOUSE 10/07/2010
K2 has now arrived. Also the skins for the BackSide-serie is here. "

Nog kan man handla i Sverige, men marknaden är global och jag tänker inte betala särskilt mycket pengar EXTRA för att handla sakerna i Skåne/Stockholm istället för Tyskland - när man bor i Luleå. Eller hur?

Jag kollar skistore, tack för tipset. EDIT: Kollade skistore, det verkar inte som att de har K2-s hudar...

Senast ändrad:
larsrudal sa:
Problemet är att få isär dem om man inte hart cheat-skins. Får man med det eller? Annars hadde jag köpt det separat.
Cheat-skins verkar man inte få med, nej. Men jag känner mig manad att fråga; vad sjutton är det för något? :P

millgard sa:
Jag kollar skistore, tack för tipset. EDIT: Kollade skistore, det verkar inte som att de har K2-s hudar...
Förmodligen har de hudarna i butik, men har inte hunnit få upp dem i internetbutiken än bara. Hjälper dock inte heller mig, jag är inte heller bosatt i göte-trakten.

Det här är vad de säger på Backcountry.com:

Designed specifically for K2 Sidestash skis, the K2 Sidestash Skins make touring a cinch with the innovative attachment system that reduces weight and friction when you skin up the mountain. Its sleek design also prevents snow from building up where the skin meets the ski so there's no extra weight when you tour.

Pre-trimmed skins extinguish the hassle of measuring, cutting, and fitting your skins to your skis
Z Clip attaches to the ski tip hole and eliminates the skin fold-over required with typical D rings
Adjustable tail strap clip secures to the ski tail hole which rests on top of the ski and abolishes the friction caused by clips dragging in the snow
Includes glue-saver mesh storage sheets, instructions, and storage bag
Only fits K2 Sidestash ski

Alltså att de har ett nät att klistra ihop skinsen på inkluderat.
Jag ska köpa ett par till mina Sidestash.

Hasse_Lindborg sa:
Maila och fråga det brukar vara enklast. Och vattendroppe de skickar ju så vad är problemet ;)
Jag tänkte iom att de inte hade dem i webshoppen, men egentligen tänkte jag nog inte särskilt mycket alls, eftersom jag inte tänkte på att man kunde skicka ett mail till dem...

johanb sa:
Alltså att de har ett nät att klistra ihop skinsen på inkluderat.
Jag ska köpa ett par till mina Sidestash.
Det låter ju som att man får med det mesta man behöver i alla fall, men det finns fortfarande ingen info om hudarna i sig är bra eller inte. Med tanke på prisklassen känns det väl iofs lite som att man kan anta det.

Något att ha ... hoppas det! Jag har köpt ett par till mina Sidestash. Levereras komplett med nät och påse. Hudarna kommer från Ascension, som vad jag förstår levererar material till flera producenter. Har inte testat dem ännu ...

Det övervägande skälet för att köpa K2 skins är naturligtvis de anpassade fästena, speciellt i bakänden där universalfästen inte är en idealisk lösning. Sen är det ju en viss fördel att slippa skära till dem och att de längdmässigt är anpassade.

/MM

Kan jag vänta mig att du ger en liten trudelutt i tråden om hur de var när du har haft möjlighet att testa dem lite då? ;)

Jag kan också meddela att Alpint i sthlm säljer K2:s stighudar. K2 verkar även ha satt priset centralt till 1400, så prisskillnaderna mellan butiker lär vara marginell.

pratade med butiker i USA och sportconrad förra vintern och då var limmet inte tillräckligt bra vilket gjortde att de inte tog in k2-hudarna, antar att limmer har blivit bättre...

Till de första hudarna som kom ifjol medföljde inte cheat-skins. Men till alla årets modeller medföljer det cheat-skins.
Har flera kompisar som kör på K2 och har köpt hudarna från SC och alla har fått cheat-skins med i sina paket.
Så kör du på K2 skidor själv så ser jag ingen anledning att inte köpa deras egna anpassade hudar.
Slippa pilla med tillpassning är ju skönt, bara att beställa rätt längd och köra.
Kör själv på G3 Alpinist hudar men har svårt att tro att K2:s egna skulle vara så mkt sämre än t.ex. G3 och BD.
Tyckte dessutom att jag på ryktes vägar hörde att K2:s skulle likna väldigt mkt på BD:s så i så fall är ju det nice :)

millgard sa:
Men de har ju restnoterat 188cm-hudarna till Sidestash... :mad:
Pratade med SC ang. hudar till Hardside och dom är på väg in så det går bra att beställa redan nu och så får man dom levererade så snart de kommer in i lager. Vet inte om samma sak gäller Sidestash men jag skulle tro det.
Maila dom själv och fråga.

Vattendroppe sa:
Kan jag vänta mig att du ger en liten trudelutt i tråden om hur de var när du har haft möjlighet att testa dem lite då? ;)

Jag kan också meddela att Alpint i sthlm säljer K2:s stighudar. K2 verkar även ha satt priset centralt till 1400, så prisskillnaderna mellan butiker lär vara marginell.
Yepp, återkommer så snart jag testat på snö ... en test hemma i hallen säger ju inte så mycket. Tycks som skinnen till Sidestash 188 cm försvann från hyllorna snabbt. Jag beställde mina redan i september från SC och fick dem direkt när de kom in.

/MM

Senast ändrad:
Nu tar jag och petar lite på den här tråden igen, finns det några omdömen om hur deras hudar fungerar?

Tydligen har K2 problem med att få ut sina hudar, och leveransen till sveriges distributör är försenad, så om jag kommer över i schweiz istället köper jag gärna där om jag vet att det är bra hudar! :)

PNyberg sa:
Är det någon som vet vilka som tillverkar K2s hudar tro?
Jag tänkte precis skriva att jag sett det nånstans här på freeride, och tro tusan att jag hade rätt. Du har förmodligen fått ett snabbare svar från MM, men den gode herren lär ju vara ute på berget och se om hudarna glider åt rätt håll ;)

Svaret ser du i nedanstående citat som finns skrivet tidigare i tråden.
Mountain_Man sa:
Hudarna kommer från Ascension, som vad jag förstår levererar material till flera producenter. Har inte testat dem ännu ...

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
PNyberg sa:
Är det någon som vet vilka som tillverkar K2s hudar tro?
Jag tänkte precis skriva att jag sett det nånstans här på freeride, och tro tusan att jag hade rätt. Du har förmodligen fått ett snabbare svar från MM, men den gode herren lär ju vara ute på berget och se om hudarna glider åt rätt håll ;)

Svaret ser du i nedanstående citat som finns skrivet tidigare i tråden.
Mountain_Man sa:
Hudarna kommer från Ascension, som vad jag förstår levererar material till flera producenter. Har inte testat dem ännu ...
^

Ær det bara jag som inte har hørt talas om Ascension førr? Hade hoppas på G3 eller BD..menmen

För att återkoppla till Vattendroppes fråga om dom är något att ha...

Jag hade beställt ett par K2 hudar till mina Hardside i den lokala butiken och fick vänta länge. Strax innan dom kom pratade jag med butiksinnehavaren som själv strax innan hade provat hudarna och han var mycket missnöjd. Dels menade han att det var väldigt dåligt glid men vad värra var hade hudarna börjat fransa sig i kanterna efter endast en dags åkning. Han reklamerade hudarna.
Jag har hört att det var problem förra året med K2s hudar men det verkar bestå även i år, ny leverantör av hud till nästa år ska tydligen vara på gång.

Avbeställde mina i avvaktan...

PNyberg sa:
Ær det bara jag som inte har hørt talas om Ascension førr? Hade hoppas på G3 eller BD..menmen
Ascencion tillverkar stighudar åt BD, så det beror väl på hur du menar.

RBahr sa:
För att återkoppla till Vattendroppes fråga om dom är något att ha...

Jag hade beställt ett par K2 hudar till mina Hardside i den lokala butiken och fick vänta länge. Strax innan dom kom pratade jag med butiksinnehavaren som själv strax innan hade provat hudarna och han var mycket missnöjd. Dels menade han att det var väldigt dåligt glid men vad värra var hade hudarna börjat fransa sig i kanterna efter endast en dags åkning. Han reklamerade hudarna.
Jag har hört att det var problem förra året med K2s hudar men det verkar bestå även i år, ny leverantör av hud till nästa år ska tydligen vara på gång.

Avbeställde mina i avvaktan...
Då kanske jag skulle kolla på vanliga G3-hudar eller något dylikt istället. Jag väntar dock med spänning på MMs uttalande!

Så BD Ascension hudar är det Ascension som tillverkar och inte BD som har en serie som heter Ascension?

En gång i tiden köpte man hudar av märket Ascension och de var dom bästa på marknaden då. (Lila i färgen)
Har för mig att BD köpte upp detta företag eller helt enkelt bara köpte in deras hudar i sin produktkatalog.
Osäker på om företaget Ascension finns kvar?

Har inte hunnit testa hudarna ännu ... Det närmaste jag kommit är att jag kört runt med dem i ryggsäcken en hel dag. Den liftnära åkningen var allt för bra! Kanske i morgon!

;-) / MM

Arr! Det känns konstigt att säga det, men jag hoppas det är uppkört för dig imorn! ;)

Just nu lutar det åt att jag hoppar K2s hudar dock, jag har undersökt lite och sett ungefär 50% positiva kommentarer och 50% negativa, vilket är rätt lågt ändå.

De senaste dagarna har jag tillbringat mer tid på berget än framför datorn ... men nu!

Inledning
Jag har testat mina K2 Stighudar (188 cm Sidestash) med att klättra omkring 200 fallhöjdsmeter (x2) i lössnö på en skogssluttning på Hundfjället, Sälen. I de brantaste partierna omkring 30 grader och med ett snödjup på mellan 50 och 100 cm. Snön var mer eller mindre vindpackad och jag sjönk ner till knäna i vissa partier, grymt jobbigt när det började branta på ...

Produkten
Stighudarna levereras färdigskurna till aktuell skidmodell och längd med fästen anpassade till K2s skidor i Adventureserien. De fungerar inte till andra skidor. I lådan finns förutom stighudarna, packpåse, nät och bruksanvisning.

Applicering på skidorna
Hudarna passar perfekt på skidorna och är skurna så att stålkanten syns på båda sidor. Toppfästet är lätt att få på plats och gör genom sin konstruktion det mycket lätt att passa och fästa huden på skidan. Bakfästet består av en "plastrem" med krok som dras över bakkanten på skidan och fästs i avsett hål, även detta fäste är mycket enkelt att få fast. Förhållandevis enkelt att hantera även när man står med snön upp till knäna och det blåser friskt!

Skidåkning
Hudarna ger mycket bra fäste i den lösa snön och sitter fast utan minsta tendens till att släppa trots att jag trixar en del i de brantaste partierna. Testar även glidet ett par hundra meter på elljusspåret (bland längdskid- och turåkarna) och det visar sig vara helt OK. Inget att anmärka på när det gäller denna funktion. Frågan kvarstår dock hur bra hudarna sitter när de varit med ett tag och klistret har mattats.

Ta av hudarna
Inga problem att ta av hudarna. Jag uppskattar toppfästet som lätt lossar från skidan när jag drar av huden. Enkelt!

Kvalitet
Inget att anmärka på funktionen efter en första test. Det som däremot gör mig något fundersam är att jag redan efter första användning fått en lätt skada på ena huden, sannolikt efter att jag "halkat" på en sten, omöjligt att veta om detta bara är otur eller om hudarna är ovanligt känsliga. Skärningen av hudarna är passformsmässigt mycket bra men kunde vara jämnare i kanten, här finns en uppenbar risk för "fransning". Framfästet verkar mycket bra medan bakfästets infästning i huden är gjort på ett sätt så att en del av hudens fästyta mot skidan "isoleras". En uppenbar risk för att det ska komma in snö under bakdelen av huden. Hur betydande dessa kvalitetsbrister egentligen är går först att avgöra efter en tids användning, men jag tror det finns anledning att vara uppmärksam på dessa punkter.

Sammanfattning
Ett utmärkt koncept med anpassade hudar, bara att köra. Bra funktion men vissa kvalitetsfrågor gör dem inte till ett självklart val.

/MM

EDIT: Har nu använt hudarna vid ett tiotal tillfällen och de ser fortfarande mycket fräscha ut. De skador jag såg på hudarna har visat sig "laga sig" ... Dvs. håren delar sig och det ser ut som huden är skadad, men efter ett tag återtar håren sin ursprungliga position och de ser OK ut igen! Klistret håller bra. Det känns faktiskt som kvaliten är riktigt bra!

Senast ändrad:
Har hunnit testa mina hudar vid några tillfällen nu, både i stålande solsken och full snöstorm och kan inte säga annat än att jag är helt nöjd med dom (till Sidestash 181cm).

Gillar skarpt infästningen både fram och bak på skidorna som gör det snabbt och enkelt att sätta på och ta av hudarna utan trassel (skönt i snöstorm vill jag lova).

Tillbaka
Topp