De senaste dagarna har jag tillbringat mer tid på berget än framför datorn ... men nu!
Inledning
Jag har testat mina K2 Stighudar (188 cm Sidestash) med att klättra omkring 200 fallhöjdsmeter (x2) i lössnö på en skogssluttning på Hundfjället, Sälen. I de brantaste partierna omkring 30 grader och med ett snödjup på mellan 50 och 100 cm. Snön var mer eller mindre vindpackad och jag sjönk ner till knäna i vissa partier, grymt jobbigt när det började branta på ...
Produkten
Stighudarna levereras färdigskurna till aktuell skidmodell och längd med fästen anpassade till K2s skidor i Adventureserien. De fungerar inte till andra skidor. I lådan finns förutom stighudarna, packpåse, nät och bruksanvisning.
Applicering på skidorna
Hudarna passar perfekt på skidorna och är skurna så att stålkanten syns på båda sidor. Toppfästet är lätt att få på plats och gör genom sin konstruktion det mycket lätt att passa och fästa huden på skidan. Bakfästet består av en "plastrem" med krok som dras över bakkanten på skidan och fästs i avsett hål, även detta fäste är mycket enkelt att få fast. Förhållandevis enkelt att hantera även när man står med snön upp till knäna och det blåser friskt!
Skidåkning
Hudarna ger mycket bra fäste i den lösa snön och sitter fast utan minsta tendens till att släppa trots att jag trixar en del i de brantaste partierna. Testar även glidet ett par hundra meter på elljusspåret (bland längdskid- och turåkarna) och det visar sig vara helt OK. Inget att anmärka på när det gäller denna funktion. Frågan kvarstår dock hur bra hudarna sitter när de varit med ett tag och klistret har mattats.
Ta av hudarna
Inga problem att ta av hudarna. Jag uppskattar toppfästet som lätt lossar från skidan när jag drar av huden. Enkelt!
Kvalitet
Inget att anmärka på funktionen efter en första test. Det som däremot gör mig något fundersam är att jag redan efter första användning fått en lätt skada på ena huden, sannolikt efter att jag "halkat" på en sten, omöjligt att veta om detta bara är otur eller om hudarna är ovanligt känsliga. Skärningen av hudarna är passformsmässigt mycket bra men kunde vara jämnare i kanten, här finns en uppenbar risk för "fransning". Framfästet verkar mycket bra medan bakfästets infästning i huden är gjort på ett sätt så att en del av hudens fästyta mot skidan "isoleras". En uppenbar risk för att det ska komma in snö under bakdelen av huden. Hur betydande dessa kvalitetsbrister egentligen är går först att avgöra efter en tids användning, men jag tror det finns anledning att vara uppmärksam på dessa punkter.
Sammanfattning
Ett utmärkt koncept med anpassade hudar, bara att köra. Bra funktion men vissa kvalitetsfrågor gör dem inte till ett självklart val.
/MM
EDIT: Har nu använt hudarna vid ett tiotal tillfällen och de ser fortfarande mycket fräscha ut. De skador jag såg på hudarna har visat sig "laga sig" ... Dvs. håren delar sig och det ser ut som huden är skadad, men efter ett tag återtar håren sin ursprungliga position och de ser OK ut igen! Klistret håller bra. Det känns faktiskt som kvaliten är riktigt bra!